• ummAmira

Hur länge låter ni ert barn gå med avföring i blöjan?

Ja vilken korkad fråga egentligen men jag vet en bekant som låter hennes barn gå flera timmar med bajs i blöjan för barnet är väldigt jobbigt att byta på.Barnet skriker och kämar emot och det blir nästan slagsmål känns det som så oftast låter hon barnet gå med bajsig blöja nån timme.
    Hur kan man göra så?Måste tillägga att barnet är 2 år och förstår då att en lortig blöja är något skämmigt och om alla säger att hallå ditt barn har bajsat och mamman inte byter på barnet blir ju det barnet som får skämmas.
    Jag tycker det är barnmisshandel att inte byta blöjan direkt om ungen har bajsat om man ha möjlighet såklart. Eller är det bara jag som tycker så?

• Svar på tråden Hur länge låter ni ert barn gå med avföring i blöjan?
  • norgesessan

Byter när det är klart...Låta bli att byta pga att det är jobbigt verkar inte klokt...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Mopsan

Enligt mig är det självklart att den ska bytas DIREKT som det är uppmärksammat. Och är man som jag då som märker minsta antydan på mina barn att nånting är påväg så får man sansa sig till o med så man inte byter för fort innan den hunnit klart så att säga. Tyvärr är det väll lite så här på FL att det man själv tycker är självklart inte alls är det. Vilket jag antar att du snart ska få märka av.

• Lundby87

nä men stackars barn. när min tös e klae så fixas det direkt

• Lequisha

Nej, jag håller med dig. Förutom att bajset faktiskt är obehagligt och frätande så tycker jag det är kränkande för barnet.

Vår son är oxå svårbytt på efter månader av svamp som gav ett hemskt eksem, förstoppningar och nu senast magsjuka. Han avskyr att byta bajsblöja och det kämpas emot rejält. Men byta måste man ju, och vi gör det så fort vi märker att han bajsat. Innebär oftast inom några minuter.

• Kya

såklart ska man byta på barnen så fort de har bajsat klart! oavsett vilken tid på dygnet det är.

bajs innehåller en massa bakterier som kan ge svamp, urinvägsinfektion med mera. dessutom fräter det på huden och ger sår...

det kanske känns lite magstarkt, men du kanske ska fråga din vän, TS, om hon kan tänka sig att bajsa utan att torka sig efter besöket. sen kan hon känna efter själv hur mkt fräter i baken.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • ummAmira
    Mopsan skrev 2009-05-01 00:13:16 följande:
    Enligt mig är det självklart att den ska bytas DIREKT som det är uppmärksammat. Och är man som jag då som märker minsta antydan på mina barn att nånting är påväg så får man sansa sig till o med så man inte byter för fort innan den hunnit klart så att säga. Tyvärr är det väll lite så här på FL att det man själv tycker är självklart inte alls är det. Vilket jag antar att du snart ska få märka av.
    Först och främst vad skönt att se att jag inte är överdriven i min reaktion mot min väninna.Först trodde jag att jag kanske var pjåskig eftersom jag bar har ett barn och hon 3.

Och jag tror som dig faktiskt,det kommer säkert finnas dom som inte håller med mig..vi får la se..
  • Elli 78

Byter direkt! Själv skulle jag inte vilja gå med bajs i byxorna!

• ummAmira
    Kya skrev 2009-05-01 00:16:25 följande:
    såklart ska man byta på barnen så fort de har bajsat klart! oavsett vilken tid på dygnet det är.bajs innehåller en massa bakterier som kan ge svamp, urinvägsinfektion med mera. dessutom fräter det på huden och ger sår...det kanske känns lite magstarkt, men du kanske ska fråga din vän, TS, om hon kan tänka sig att bajsa utan att torka sig efter besöket. sen kan hon känna efter själv hur mkt fräter i baken.
    hahaha ja det var en bra ide! Ska fasiken göra det nästa gång denna blöjsituation uppstår. Ibland när hon ignorerat våra rop att ditt barn har bajsat..så brukar jag bära med mig ungen dit mamman är och säga det högt till henne att ditt barn luktar illa kan du snälla bya på henne.
  • ummAmira

Fast det kanske är dumt att säga så också för hennes dotter kan ju faktiskt ta illa upp då hon förstår vad jag menar..

• Kya
    ummAmira skrev 2009-05-01 00:21:00 följande:
    hahaha ja det var en bra ide! Ska fasiken göra det nästa gång denna blöjsituation uppstår. Ibland när hon ignorerat våra rop att ditt barn har bajsat..så brukar jag bära med mig ungen dit mamman är och säga det högt till henne att ditt barn luktar illa kan du snälla bya på henne.
    det tycker jag, bajs är ingen lek...
    Du gör alldeles rätt i att reagera, man ska inte behöva vandra runt med bajs i rumpan. om hon är för lat för att byta, så är det hög tid att hon pott-tränar sina barn.
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
Svar på tråden Hur länge låter ni ert barn gå med avföring i blöjan?