• Anonym (Butiksbiträde)

Betala själv vid kassadiff

Jag jobbar i butik sedan två år tillbaka och nu senaste tiden när det har slarvats lite så har vi fått olika kassor och om det är en diff i tex min kassa så får jag själv stå för det och betala. Är detta verkligen okej?

Jag vet med 99,999 %% säkerhet att ingen av oss snor utan detta är slarv när det är stressigt, lapparna är nya och svåra att se om det är en eller två. Jag har tagit upp det med butikschefen och han rycker b ara på axlarna och säger "ja men vad ska vi göra?". Jag vet inte om hans chefer i sin tur vet om detta, är det något jag bör gå vidare med?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Betala själv vid kassadiff
  • Linn och Robin

Har för mig att jag läst om en likadan tråd för nått år sedan och då kom de fram till att det inte fick gå till så.

Gabriel 061217 och lillasyster 090508
  • Surtanten1

WHAT!
    Jag jobbade i kassa hur länge som helst innan, och om jag har haft en diff så har jag aldrig aldrig hört något om att man ska betala detta själv, eller dras från lönen.

Det kan väl för tusan inte vara möjligt!

• Surtanten1

Är du med i facket, så ring dem.

• Surtanten1
    sabinaochErik skrev 2009-05-01 14:02:38 följande:
    Får ni pengarna om det är för mycket också?
    haha ja precis vad jag med tänkte.
  • VinterNoll2
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2009-05-01 13:57:44 följande:
    Jag jobbar i butik sedan två år tillbaka och nu senaste tiden när det har slarvats lite så har vi fått olika kassor och om det är en diff i tex min kassa så får jag själv stå för det och betala. Är detta verkligen okej? Jag vet med 99,999 %% säkerhet att ingen av oss snor utan detta är slarv när det är stressigt, lapparna är nya och svåra att se om det är en eller två. Jag har tagit upp det med butikschefen och han rycker b ara på axlarna och säger "ja men vad ska vi göra?". Jag vet inte om hans chefer i sin tur vet om detta, är det något jag bör gå vidare med? Tacksam för all hjälp jag kan få!
    Jag har själv jobbat i butik väldigt länge men jag har aldrig varit med om att man ska behöva betala ur egen ficka om det blir en minusdiff vid passavslut.
    Däremot så vet jag att en chef som jag haft tröttnade på att det blev förmycket fel med bussbiljetterna så hon sa att om vi hade för mycket diffar på det så skulle vi få betala. Nu vet jag inte om nån råkade ut för det. Men jag tror faktiskt inte att man får göra så.

Hur är dte med eventuella plusdiffar, får du stoppa dem i egen ficka då? Oftast tar ju plus- och minusdiffar ut varandra vid månadsavslut.
    Tippar på att bebis kommer 12 maj 2009 (BF+6)
  • Anonym (kassörska)
    sabinaochErik skrev 2009-05-01 14:02:38 följande:
    Får ni pengarna om det är för mycket också?
    Tänkte just fråga det. Jag jobbar själv i kassa och ibland blir det minus och ibland plus vilket borde i långa loppet spela ut varandra. Så mycket minus borde det ju inte bli på en månad och om det gör det så är det väl någon som stjäl pengar från kassan.
  • Anonym (Butiksbiträde)

Nej, vi får inga pengar när det plusdiffar.

Det som känns mest jobbigt är att det inte finns någon hem helst garanti att det stämmer i kassan på morgonen när vi sätter oss i kassan. Den som räknar kassan eller jouren som har tillgång till skåpet där de står inlåsta kan ha tagit pengar. Nu gör ju ingen det, men det är i praktiken helt möjligt. Så om jag räknar kassan på helgen kan jag lätt ta pengar ur kollegans kassa som hon sedan får betala!

Dessutom kan någon annan logga in i min kassa när jag inte är där och ta pengar. Butikschefen säger att de kan kolla upp om det är så, men jag har aldrig varit med om att de kollat upp det EN ENDA GÅNG utan vi får snällt betala utan någon "utredning". När det varit stora diffar har de iof gått igenom alla kvitton och returer och ser om de kan hitta något fel, men då handlar det om flera tusen i diff. Ofast är det en hundring det hanldar om, ibland två, kanske en eller två gånger i månaden totalt.

Jag är tyvärr inte med i facket och jag har hört mig för och ingen av kollegorna är det heller. Så jag vet inte var jag ska vända mig.

Har som sagt tagit upp det med butikschef flera gånger, men han vill inte lyssna. Känns så surt och tråkigt för de som måste betala, vi tjänar ju inte så bra att vi bara kan slänga ut ett par hundralappar då och då... man kan ha roligare för de pengarna.

Är det inte så att om det nu är mycket diffar så får de i såfall göra en polisanmälan ifall de misstänker oss för stöld?

Svar på tråden Betala själv vid kassadiff