aggexa skrev 2009-05-02 09:48:57 följande:
En servitör har ansvar för de bord den serverar och beviljar betalning i efterskott. En servitör har rätt att kräva direktbetalning. Missar servitören att bevaka bordet och kunden smiter så får servitören stå för det.Det rättsfall du hänvisar till handlar om uppsägning, jag upplyste policyn i det rättsfallet och som råder i många olika företag.Personalen ska kontakta ansvarig chef vid diff, diffen ska attesteras, om det ofta förekommer diff ska ytterligare åtgärder vidtagas. Med kompetent personal är det inte vanligt förekommande med differenser. Kassapersonal behöver inte längre räkna i huvudet. De slår in den kontanta betalning de får och får uppgift om hur mycket de ska betala tillbaka. Hur svårt är det?Diffar det mycket på en och samma personal så bör man polisanmäla för det är svinn ur kassan.
Fast nu säger du något helt annat, dvs att servitören "missar att bevaka bordet", alltså att det är fråga om direkt slarv. Och då är vi inne på en helt annan fråga! Och att det ska polisanmälas om man misstänker brott är ju självklart.
TS undrar ju om hennes arbetsgivare gör rätt, och att hänvisa till det rättsfallet känns inte relevant. Här har vi en situation där hon inte har koll på kassan under hela tiden från inräkning till uträkning. Och dessutom kan andra personer gå i hennes kassa under dagen. OM hennes företag har en liknande policy som i rättsfallet, då ska hon känna till det. Jag tror inte att alla företag är så välstrukturerade, i vart fall inte om det inte är större bolag som det i rättsfallet.
Jag har själv jobbat i kassa i två olika företag, ingen av dem har haft någon sådan policy. Där var det aldrig tal om att någon skulle betala om det diffade och på det ena stället var det ovanligt att det stämde till 100 % på någon, pga stressig arbetssituation.