• Anonym (Butiksbiträde)

Betala själv vid kassadiff

Jag jobbar i butik sedan två år tillbaka och nu senaste tiden när det har slarvats lite så har vi fått olika kassor och om det är en diff i tex min kassa så får jag själv stå för det och betala. Är detta verkligen okej?

Jag vet med 99,999 %% säkerhet att ingen av oss snor utan detta är slarv när det är stressigt, lapparna är nya och svåra att se om det är en eller två. Jag har tagit upp det med butikschefen och han rycker b ara på axlarna och säger "ja men vad ska vi göra?". Jag vet inte om hans chefer i sin tur vet om detta, är det något jag bör gå vidare med?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Betala själv vid kassadiff
  • aggexa

En servitör har ansvar för de bord den serverar och beviljar betalning i efterskott. En servitör har rätt att kräva direktbetalning. Missar servitören att bevaka bordet och kunden smiter så får servitören stå för det.
    Det rättsfall du hänvisar till handlar om uppsägning, jag upplyste policyn i det rättsfallet och som råder i många olika företag.
    Personalen ska kontakta ansvarig chef vid diff, diffen ska attesteras, om det ofta förekommer diff ska ytterligare åtgärder vidtagas. Med kompetent personal är det inte vanligt förekommande med differenser. Kassapersonal behöver inte längre räkna i huvudet. De slår in den kontanta betalning de får och får uppgift om hur mycket de ska betala tillbaka. Hur svårt är det?
    Diffar det mycket på en och samma personal så bör man polisanmäla för det är svinn ur kassan.

MrsDeepblue skrev 2009-05-02 09:42:11 följande:
    Fast ansvaret måste ju vara nedskrivet för att gälla för den enskilde. Vilket var fallet i det här rättsfallet som du hänvisar till. Deras policy säger att ansvarig måste kontaktas vid diff, inte att den personen ska betala automatiskt. Läser man igenom domen så sägs det tvärtom att det var ytterst ovanligt att någon fick betala. För att samma sak ska gälla för TS krävs alltså 1. att det finns en skriven policy i företaget som påbjuder vissa åtgärder vid kassadiff och 2. att TS har brutit mot detta och därigenom ska betala enligt regler som ska vara noggrant angivna i policyn. Att ett bilbud får betala parkeringsböter och fortkörning osv. kan du inte jämföra med. Då överträder personen ju ett allmänt regelverk som inte har något med anställningen att göra. Att servitörer får stå för springnotor har jag aldrig hört talas om, hur är en sån policy utformad? Vari finns brottet mot arbetsbeskrivningen?
  • Anonym (Butiksbiträde)

Vi har inte skrivit på något avtal om vad som skall göras vid kassadiffar.

• MrsDeepblue
    aggexa skrev 2009-05-02 09:48:57 följande:
    En servitör har ansvar för de bord den serverar och beviljar betalning i efterskott. En servitör har rätt att kräva direktbetalning. Missar servitören att bevaka bordet och kunden smiter så får servitören stå för det.Det rättsfall du hänvisar till handlar om uppsägning, jag upplyste policyn i det rättsfallet och som råder i många olika företag.Personalen ska kontakta ansvarig chef vid diff, diffen ska attesteras, om det ofta förekommer diff ska ytterligare åtgärder vidtagas. Med kompetent personal är det inte vanligt förekommande med differenser. Kassapersonal behöver inte längre räkna i huvudet. De slår in den kontanta betalning de får och får uppgift om hur mycket de ska betala tillbaka. Hur svårt är det?Diffar det mycket på en och samma personal så bör man polisanmäla för det är svinn ur kassan.
    Fast nu säger du något helt annat, dvs att servitören "missar att bevaka bordet", alltså att det är fråga om direkt slarv. Och då är vi inne på en helt annan fråga! Och att det ska polisanmälas om man misstänker brott är ju självklart.

TS undrar ju om hennes arbetsgivare gör rätt, och att hänvisa till det rättsfallet känns inte relevant. Här har vi en situation där hon inte har koll på kassan under hela tiden från inräkning till uträkning. Och dessutom kan andra personer gå i hennes kassa under dagen. OM hennes företag har en liknande policy som i rättsfallet, då ska hon känna till det. Jag tror inte att alla företag är så välstrukturerade, i vart fall inte om det inte är större bolag som det i rättsfallet.

Jag har själv jobbat i kassa i två olika företag, ingen av dem har haft någon sådan policy. Där var det aldrig tal om att någon skulle betala om det diffade och på det ena stället var det ovanligt att det stämde till 100 % på någon, pga stressig arbetssituation.
  • Anonym

Ni anställda kan kräva att arbetsgivaren (arbetsgivarrepresentanten) visar fram var det finns skrivet att ni som anställda måste betala ur egna fickor vid kassadiff. Det är inte upp till er anställda att "motbevisa" det, det är upp till honom/henne att "bevisa" att ni måste göra så.

Jag är helt övertygad att han/hon inte kan påvisa att ni måste betala av egna pengar vid kassadiff! KRÄV att få se vilket dokument han/hon hänvisar till, jag tycker det låter som ett eget idiotiskt påhitt från arbetsgivarens sida!

• MrsDeepblue

Anonym (Butiksbiträde) skrev 2009-05-02 09:49:57 följande:

Vi har inte skrivit på något avtal om vad som skall göras vid kassadiffar.
    Och det finns inga nedskrivna arbetsrutiner på din arbetsplats? Du behöver inte ha skrivit under något, men det kan finnas skriftliga rutiner som du är skyldig att följa, men då ska du ha fått information om det.
  • logg81

Jag jobbade på ett bemanningsföretag i sthlm tidigare och där fick vi stå för diffarna. Det drogs på lönen.

Men det stod med i avtalet. Så det var inget som kunde komma som en överraskning... Jag drabbades aldrig av det men det var en bra lösning på ett litet problem som kunde bli jättestort.

Däremot diffade det på lite mer än 400 kr en gång när jag jobbade i min hemstad. Jag hade själv strulat till det med en kortdragning. Dagen efter ringde butikschefen och frågade vad jag styrt med. Och jag förklarade... Jag hade dragit kvittokopia på summan jag slagit in i kassan som kontant och kvittokopia på samma summa när kunden drog kortet. Plus att kunden skrev på sitt namn och telefonnummer så chefen kunde ringa till honom och kolla om det var tvunget. Nu trodde han på mej direkt....

En annan gång diffade det i växelkassan. Då hade det fallit ut pengar på stolen i kassan när jag tog med mej den till kontoret. Så det löste sig snabbt på morgonen efter...

Kanske är det dags att gå igenom kassarutinerna igen om det diffar var och varannan dag? I de större butikerna jag har jobbat i har man alltid fått en egen kassa så tidigare personal inte ställt till det för kvällspersonalen. Kanske en lösning hos er så ni hittar vem det är som behöver fräscha upp sina kassavanor?

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Anonym (Butiksbiträde)

Jag jobbar på ett stort och vält företag och som går under Handelsavtalet. Jag har läst igenom det och hittar inga regler och rutiner vad som händer med kassadiff. Andra rutiner och regler vi följer finns det ingen information om vad som skall gälla vid ev. kassadiff.

Det är alltså en fråga vad som är rätt och rimligt, inte så mycket vad folk tycker. Jag förstår att du, aggexa, tycker att jag borde betala, men finns måste det isåfall finnas något form av avtal som undertecknats eller som vi iaf fått ta del av? Jag frågar här för att jag inte vet vad som gäller. Vad jag tycker och tänker är en sak, men självklart måste jag följa regler och avtal. Men det måste även min arbetsgivare.

Jag tänkte ringa upp och höra med min arbetsgivares chef, som jag känner ett mycket större förstroende för, och höra om hon först och främst vet om att det går till såhär och sedan om det SKA gå till såhär. Jag hoppas hon vet.

Kan jag ringa facket och få råd om det här, eller måste jag vara medlem?

• Lavish

Har jobbat i ett antal olika kassor och aldrig hört talas om att kassapersonalen skulle betala diffar. Det är ju absurt och uppmanar till fusk genom att exempelvis inte slå in alla varor för att alltid ligga lite på + och därmed slippa bli betalningsskyldig. Har en person ofta stora diffar i sin kassa blir det förståss anledning till utredning och kanske att man inte får jobba mer (har jobbat som timanställd så där kan de ju skita i att ta in den personen mer). Men diffar kan ju t.ex bero på ett för stressig arbetssituation, dåliga rutiner eller att det faktiskt är fel på kassapparaten (har jag vart med om). Det är ju helt orimligt att den anställde ska betala sådant ur egen ficka.

• logg81
    Anonym (Butiksbiträde) skrev 2009-05-02 12:29:16 följande:
    Jag jobbar på ett stort och vält företag och som går under Handelsavtalet. Jag har läst igenom det och hittar inga regler och rutiner vad som händer med kassadiff. Andra rutiner och regler vi följer finns det ingen information om vad som skall gälla vid ev. kassadiff. Det är alltså en fråga vad som är rätt och rimligt, inte så mycket vad folk tycker. Jag förstår att du, aggexa, tycker att jag borde betala, men finns måste det isåfall finnas något form av avtal som undertecknats eller som vi iaf fått ta del av? Jag frågar här för att jag inte vet vad som gäller. Vad jag tycker och tänker är en sak, men självklart måste jag följa regler och avtal. Men det måste även min arbetsgivare. Jag tänkte ringa upp och höra med min arbetsgivares chef, som jag känner ett mycket större förstroende för, och höra om hon först och främst vet om att det går till såhär och sedan om det SKA gå till såhär. Jag hoppas hon vet. Kan jag ringa facket och få råd om det här, eller måste jag vara medlem?
    Du kan alltid ringa och fråga facket. De brukar vara schyssta och ge råd även om man inte är medlem...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Ninja05

Vi hade samma då jag jobbade i receptionen..

Blev det knas med kassan och det fattades pengar så drogs det från lönen..

• Anonym

Facket kan du alltid ringa även om du inte är med!
    De kan ge råd och tips!

• Majsan G

Jag har jobbat i butik där avtalet med chefen sa att diffar det MER än 50 kr så dras det från personen i fråga, alla hade egen kassa man tog med och stämplade in och ur. Så man tog inte över någon annans pengalåda.

Det är ju mänskligt att knappa fel, missa någon krona osv.

MEN jag kan tycka att ska chefen säga att varje krona som diffar dras på lön, så måste det ju vara så att ALL positiv diff, dvs för mycket pengar i kassan ges som påslag?

• Anonym (fd kassabiträde)

Jag har arbetat på många olika företag och där har man aldrig behövt betala privat för diffar! Det verkar vara helt sjukt. Privata pengar har väl inte med företagets pengar att göra eller? Nä,försvinner det pengar ska det göras en polisanmälan!
    (nu menar jag inte någon liten diff någon enstaka gång)

//

Svar på tråden Betala själv vid kassadiff