Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)

Hmm.. jag tycker att det är lite omoget av en 29åring att hamna i skulder på så sätt.. Köpa prylar.. Ja det är roligt, men snälla nån, du är inte 14 och borde tänka på att först ska man tänka på att betala alla räkningar och så och ha roligt efter det. Är själv 29 och skulle aldrig ta sms lån eller nåt för att köpa fina prylar.. Usch..

Gällande ditt problem så tycker jag att du kan prata med honom lite diskret om hur tragiskt det är när människor hamnar i skulder och så.. Hitta på nån kund som har "liknande" situation som han (din kille) och fråga "Hur skulle du göra om du var han?". På så sätt kan du förhoppningsvis få veta hur han tänker och resonerar då det gäller ekonomi och ni kan kanske efter det ha en diskussion om detta. Efter att få veta vad han tycker säger du vad du tycker..

• Anonym (L)

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 19:00:56 följande:

Anonym (L) skrev 2009-05-01 18:48:10 följande:
    Ja det var ett bra tips :) Bara han inte genomskådar mig.. Kan ju prata om inkasso och kfm i största allmänhet kanske och nämna det med kostnader och sånt. För han har haft en betalningsanmärkning som gick ut för ett år sen ungefär och han var så glad då och sa att det berodde på att han varit dum och ung och lånat ut pengar till en kompis och inte fått tillbaka dem och därför inte kunde betala den räkningen han hade fått en anmärkning på. Han har sagt hur betungande det var att ha anmärkningen och hur han skämdes inför sina föräldrar som har väldigt gott om pengar. De brukar förresten skjuta till lite pengar då och då - typ sätta in 3000:- och säga att han ska ha skoj för pengarna så det stör mig att han kan vara så slarvig!Bara han ber om pengar får han det och jag tycker inte det är vuxet beteende. Men hans föräldrar gör det så gärna, han är adopterad och enda barnet och har man mer pengar än man kan göra av med så.. Sen lägger han väldigt mycket pengar på restaurangbesök.
    Åhh.. det där med föräldrarna som gör absolut allt för sina barn.. Min killes mamma är en sån! Han är också enda barnet och hon typ fortfarande tvättar hans kläder, serverar hans man och köper underkläder åt honom. Gud, vad jag stör mig på det! Men din situation handlar inte om det.. Din kille verkar känna på nåt sätt att det han gör är fel. Med tanke på att han tar sms lån istället för att be föräldrarna om pengar.. Men det gör inte saken bättre. Börja med det där som jag föreslog. Om det händer att han genomskådar dig får du väl berätta sanningen. Säg att du såg ett brev från Lindorff och blev orolig. Säg förlåt för att du snokade, att du gjorde det för att du bryr dig om honom. Jag tycker att det blir bra. Om han blir så förbannat på dig att han gör slut med dig är det nog till det bästa! Tänk om ni gifter er och skaffar barn och han sätter sen hela familjen i skulder!!! Det där måste redas ut. Han är som sagt inte en liten pojk och måste börja bete sig som vuxen då det gäller ekonomin.
  • Anonym (L)

Anonym (jag) skrev 2009-05-01 19:03:25 följande:

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 18:53:51 följande:
    Man ska väl inte behöva säga till någon att dom inte får gå igenom ens papper?? Man utgår väl ifrån att det inte är ok och att man frågar om man tänker göra det. Jag hade blivit skit sur om min sambo snokade ibland mina papper och sen predikar för mig hur jag ska sköta min ekonomi.
    Snoka är inge bra, men jag tycker att sambos ska nog vara insatta i varandras ekonomi. Känns konstigt annars..
Svar på tråden Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)