• Anonym (orolig)

Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)

Min pojkvän är 29 år, jag är 22. Vi har inte delad ekonomi men jag bor ändå nästintill hos honom. Sover där i stort sett varje kväll.

I alla fall, min pojkvän har sorterat i ordning alla sina fakturor och gjort ett litet kontor i sin lägenhet. Jag blev ganska nyfiken på vad han har för utgifter eftersom jag såg ett oöppnat brev från Lindorff (inkassobolag) för några dagar sedan. Så jag tittade igenom hans fakturor han hade katalogiserat (och jag vill inte att diskussionen handlar om ifall jag gjorde rätt eller fel där). Då hittar jag flera inkassokrav + ett delgivningskvitto från kronofogden som han inte skrivit på. Inkassokraven gäller sms-lån.

Min pojkvän jobbar heltid och mer därtill och får ut kanske 15000 efter skatt. De fasta utgifter jag vet att han har är telefon 800/mån, hyra 4700/mån, el och bredband. Men han borde ändå kunna betala sina räkningar lätt. Jag tror problemet är att han spenderar för mycket pengar på saker han egentligen inte har råd med. T.ex. köpte han en playstation 3 och en ny dator värd 20000:- på avbetalning nyligen.

Nu till frågan: Jag såg att han hade betalt en faktura, den som inkassokravet var på 24/4 och att brevet från kfm var utskrivet 28/4. Om han har tur kan det ha gått om varandra så han slipper betala de 640.- t kronofogden men han verkar inte ha för avsikt att kolla upp om ärendet verkligen är avslutat, han kan ju få ett utslag på 640:-. Till saken hör att jag jobbar på ett annat inkassobolags kundservice och han vet hur viktigt jag tycker det är med ekonomi och att man får instälningen att folk får skylla sig själva tillslut när man jobbar där. Men ska jag säga nåt till honom om vad jag sett och hur det kan bli???

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)
  • Anonym (jag)

Hade jag varit honom så hade jag blivit sjukt förbannad! Schysst att gå igenom hans ekonomi.
    Men ok, kan du inte bara nämna för honom vad som kan hända och sen låta det vara upp till honom vad han gör??

• Anonym (L)

Hmm.. jag tycker att det är lite omoget av en 29åring att hamna i skulder på så sätt.. Köpa prylar.. Ja det är roligt, men snälla nån, du är inte 14 och borde tänka på att först ska man tänka på att betala alla räkningar och så och ha roligt efter det. Är själv 29 och skulle aldrig ta sms lån eller nåt för att köpa fina prylar.. Usch..

Gällande ditt problem så tycker jag att du kan prata med honom lite diskret om hur tragiskt det är när människor hamnar i skulder och så.. Hitta på nån kund som har "liknande" situation som han (din kille) och fråga "Hur skulle du göra om du var han?". På så sätt kan du förhoppningsvis få veta hur han tänker och resonerar då det gäller ekonomi och ni kan kanske efter det ha en diskussion om detta. Efter att få veta vad han tycker säger du vad du tycker..

• Anonym (orolig)

Anonym (jag) skrev 2009-05-01 18:38:02 följande:

Hade jag varit honom så hade jag blivit sjukt förbannad! Schysst att gå igenom hans ekonomi. Men ok, kan du inte bara nämna för honom vad som kan hända och sen låta det vara upp till honom vad han gör??
    Vi har pratat om ekonomi många gånger förr och han har sagt vad han tjänar och har för "normala" utgifter precis som han vet vad jag tjänar och har för utgifter. Sen har han aldrig sagt till mig heller att jag inte får titta i hans papper. Jag hade inte fått för mig att göra det heller (vi har varit tillsammans i 2 år) om det inte vore för att jag visste att Lindorff är ett inkassobolag.
  • Anonym (orolig)

Anonym (L) skrev 2009-05-01 18:48:10 följande:

Hmm.. jag tycker att det är lite omoget av en 29åring att hamna i skulder på så sätt.. Köpa prylar.. Ja det är roligt, men snälla nån, du är inte 14 och borde tänka på att först ska man tänka på att betala alla räkningar och så och ha roligt efter det. Är själv 29 och skulle aldrig ta sms lån eller nåt för att köpa fina prylar.. Usch.. Gällande ditt problem så tycker jag att du kan prata med honom lite diskret om hur tragiskt det är när människor hamnar i skulder och så.. Hitta på nån kund som har "liknande" situation som han (din kille) och fråga "Hur skulle du göra om du var han?". På så sätt kan du förhoppningsvis få veta hur han tänker och resonerar då det gäller ekonomi och ni kan kanske efter det ha en diskussion om detta. Efter att få veta vad han tycker säger du vad du tycker..
    Ja det var ett bra tips :) Bara han inte genomskådar mig.. Kan ju prata om inkasso och kfm i största allmänhet kanske och nämna det med kostnader och sånt. För han har haft en betalningsanmärkning som gick ut för ett år sen ungefär och han var så glad då och sa att det berodde på att han varit dum och ung och lånat ut pengar till en kompis och inte fått tillbaka dem och därför inte kunde betala den räkningen han hade fått en anmärkning på. Han har sagt hur betungande det var att ha anmärkningen och hur han skämdes inför sina föräldrar som har väldigt gott om pengar. De brukar förresten skjuta till lite pengar då och då - typ sätta in 3000:- och säga att han ska ha skoj för pengarna så det stör mig att han kan vara så slarvig!

Bara han ber om pengar får han det och jag tycker inte det är vuxet beteende. Men hans föräldrar gör det så gärna, han är adopterad och enda barnet och har man mer pengar än man kan göra av med så.. Sen lägger han väldigt mycket pengar på restaurangbesök.
  • Anonym (jag)

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 18:53:51 följande:

Anonym (jag) skrev 2009-05-01 18:38:02 följande: Vi har pratat om ekonomi många gånger förr och han har sagt vad han tjänar och har för "normala" utgifter precis som han vet vad jag tjänar och har för utgifter. Sen har han aldrig sagt till mig heller att jag inte får titta i hans papper. Jag hade inte fått för mig att göra det heller (vi har varit tillsammans i 2 år) om det inte vore för att jag visste att Lindorff är ett inkassobolag.
    Man ska väl inte behöva säga till någon att dom inte får gå igenom ens papper?? Man utgår väl ifrån att det inte är ok och att man frågar om man tänker göra det. Jag hade blivit skit sur om min sambo snokade ibland mina papper och sen predikar för mig hur jag ska sköta min ekonomi.
  • Anonym (orolig)

Anonym (jag) skrev 2009-05-01 19:03:25 följande:

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 18:53:51 följande: Man ska väl inte behöva säga till någon att dom inte får gå igenom ens papper?? Man utgår väl ifrån att det inte är ok och att man frågar om man tänker göra det. Jag hade blivit skit sur om min sambo snokade ibland mina papper och sen predikar för mig hur jag ska sköta min ekonomi.
    Ja men nu skrev jag ju att det inte var det jag ville ha en diskussion om och i känsliga rummet diskuterar men inte rätt eller fel utan ger tips
  • Anonym (L)

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 19:00:56 följande:

Anonym (L) skrev 2009-05-01 18:48:10 följande:
    Ja det var ett bra tips :) Bara han inte genomskådar mig.. Kan ju prata om inkasso och kfm i största allmänhet kanske och nämna det med kostnader och sånt. För han har haft en betalningsanmärkning som gick ut för ett år sen ungefär och han var så glad då och sa att det berodde på att han varit dum och ung och lånat ut pengar till en kompis och inte fått tillbaka dem och därför inte kunde betala den räkningen han hade fått en anmärkning på. Han har sagt hur betungande det var att ha anmärkningen och hur han skämdes inför sina föräldrar som har väldigt gott om pengar. De brukar förresten skjuta till lite pengar då och då - typ sätta in 3000:- och säga att han ska ha skoj för pengarna så det stör mig att han kan vara så slarvig!Bara han ber om pengar får han det och jag tycker inte det är vuxet beteende. Men hans föräldrar gör det så gärna, han är adopterad och enda barnet och har man mer pengar än man kan göra av med så.. Sen lägger han väldigt mycket pengar på restaurangbesök.
    Åhh.. det där med föräldrarna som gör absolut allt för sina barn.. Min killes mamma är en sån! Han är också enda barnet och hon typ fortfarande tvättar hans kläder, serverar hans man och köper underkläder åt honom. Gud, vad jag stör mig på det! Men din situation handlar inte om det.. Din kille verkar känna på nåt sätt att det han gör är fel. Med tanke på att han tar sms lån istället för att be föräldrarna om pengar.. Men det gör inte saken bättre. Börja med det där som jag föreslog. Om det händer att han genomskådar dig får du väl berätta sanningen. Säg att du såg ett brev från Lindorff och blev orolig. Säg förlåt för att du snokade, att du gjorde det för att du bryr dig om honom. Jag tycker att det blir bra. Om han blir så förbannat på dig att han gör slut med dig är det nog till det bästa! Tänk om ni gifter er och skaffar barn och han sätter sen hela familjen i skulder!!! Det där måste redas ut. Han är som sagt inte en liten pojk och måste börja bete sig som vuxen då det gäller ekonomin.
  • Anonym (L)

Anonym (jag) skrev 2009-05-01 19:03:25 följande:

Anonym (orolig) skrev 2009-05-01 18:53:51 följande:
    Man ska väl inte behöva säga till någon att dom inte får gå igenom ens papper?? Man utgår väl ifrån att det inte är ok och att man frågar om man tänker göra det. Jag hade blivit skit sur om min sambo snokade ibland mina papper och sen predikar för mig hur jag ska sköta min ekonomi.
    Snoka är inge bra, men jag tycker att sambos ska nog vara insatta i varandras ekonomi. Känns konstigt annars..
  • kramgo80

Anonym (L) skrev 2009-05-01 19:42:25 följande:

Men asså.. Han bad ju att inte kommentera HUR hon fick veta det! Vad fan att alla måste bara säga vad dom tycker om att snoka!
    Om man inte tål kritik för sina handlingar ska man inte redogöra för dom.
  • Anonym (jag)

Anonym (L) skrev 2009-05-01 19:42:25 följande:

Men asså.. Han bad ju att inte kommentera HUR hon fick veta det! Vad fan att alla måste bara säga vad dom tycker om att snoka! Jag tycker att det är bra att hon ha fått veta det nu och inte om 5 år när de har gemensam ekonomi och barn och börjar få brev från inkasso!!! Och han inte ändrar på sina ekonomi vanor nu, ska han sätta nån "bättre" tjej i skulder tillsammans med honom. Och TS ska åtminstone inte ha dåligt samvete för att hon inte försökte.
    Men dom är inte gifta, dom har varit tillsammans i 2år och har inte delad ekonomi. Därför har ts inget rätt att lägga sig i hans ekonomi. Om 5 år och dom har gemensam ekonomi och barn så är det en helt annan femma om han inte kan tänka ekonomiskt, men dom är inte där!
    Han är en vuxen människa och dessutom vet han väl vad du arbetar med så han kan komma till dig om han behöver råd och tips. Han vet väl om hur sin ekonomi ser ut och har valt att inte berätta för dig, tror du han blir glad då om han får reda på att du har snokat bland hans papper???
    Fattar inte varför så många tjejer känner behovet över att ta över en mammaroll på sina pojkvänner och fostra upp dem.
  • Jaramla

hade jag varit du så hade jag nog snok-frågat genom att säga typ "jag såg att det låg ett brev från lindorff (de kommer ju genom brevlådan o är inte hemliga ) det är ju ett inkasso-bolag precis som mitt, så jag undrade o blev lite orolig för vad det gällde?" o kanske kan du lägga till att du är väldigt duktig på ekonomi ifall att han skulle vilja ha hjälp att titta på nåt.

då har han chansen att berätta för dig o du behöver aldrig låtsas om att du snokat o om han inte berättar, ja då får du nog bara ligga lågt med din information o inte göra nåt alls. men om ni börjar prata om att flytta ihop o så framöver så gör inte det utan att ha sett hur hans ekonomi ser ut bara...

• plaskebylady

GÅ!
    Varför i hela friden ska du försöka hjälpa till om han inte bett dig??? Varför måste alla kvinnor stötta alla som inte vill ha deras hjälp???
    Sluta nångång och skaffa en man som gör som du; har koll på sin ekonomi, annars får du en ekonomisk dåre att sortera efter och får aldrig ett vettigt liv!
    Tro mig jag vet!
    Tycker inte ens du behöver erkänna vad du sett........vem gagnar det?
    Nej fy! GÅ gå gå...

• Anonym (helt rätt...)

Jag tycker du gjorde helt rätt. Jag skulle själv inte vilja satsa helhjärtat på någon som inte prioriterar en stabil ekonomi. Det är oerhört nonchalant och omoget att dra på sig skulder om man har realistiska möjligheter att klara sin ekonomi. Vill man ha något så sparar man. Aldrig att man tar smslån eller handlar kapitalvaror på kredit. Never. En väninna som ständigt har kass ekonomi köper kläder på kredit och vill ge ett flashigt intryck. Haha, säger jag.

• Alisa

Spontant tänker jag "bli särbo". Tråkigt att falla ner i massa ekonomisk skit, för att killen tar sms-lån!!  {#lang_emotions_frown}

• Anonym

Min kille gömde sina inkassobrev. Jag såg dem komma med posten sen var de spårlöst försvunna. Jag snokade reda på hans gömma, la dem på bordet och sa "du har problem". Vi pratade om saken, och det kom fram att det fanns en skuld hos kronofogden också. Dagen efter ringde han och gjorde upp en betalningsplan med kronofogden, som innebar att de drog pengar direkt via arbetsgivaren=existensminimum. Resten ringde vi upp tillsammans och gjorde upp med avbetalningsplaner. 11 månader senare, efter att ha levt på existensminimum var han skuldfri.Nu har det gått över tre år och även betalningsanmärknngen är borta.
    Jag ställde krav. Ska vi bo under samma tak och dela livet med varandra vill jag inte ha såna här orosmoln hängande över oss. Han är naturligtvis lättad nu även om han kände sig förnedrad i början. Vi har alltid delat lika på pengarna så vi fick båda sänka levnadsstandarden under tiden. Nu har vi i stället två fulla löner och inga krav i brevlådan. Jag tar hand om ekonomin och ser till att allt blir betalt efter önskemål från min kille, funkar hur bra som helst.
    Så gjorde jag och skäms inte för det

• Waldo

Lägg korten på bordet och berätta ALLT, även att du olovandes gick igenom hans papper.

Du skriver att det inte handlar om att du snokade bland hans saker. NATURLIGTVIS gör det det!
    Att göra sådant, preciellt i början av ett förhållande lägger grunden för tilliten och ger honom en klar inblick i dig som person.

Jag vet att du inte kommer att gilla detta, men det är min absoluta åsikt.
    Om du väljer att gå vidare med detta förhållande, tycker jag du ska kliva ner från dina höga häsar som ditt arbete satt dig på.
    Det finns riktiga människor bakom varje inkassoärende, det finns händelser och val.

• Anonym (orolig)

Ursäkta att jag inte svarat på ett tag, har haft fullt upp de senaste dagarna.

Kramgo - jag tyckte att jag var ganska tydlig med vad jag inte ville att diskussionen ska handla om i trådstarten?

För att fylla i lite. När brevet från lindorff kom så nämnde jag det för honom på kvällen. Han svarade bara i stil med att det var lugnt så då tänkte jag att det kanske var något han nyss betalat men sen när jag gick igenom papprena såg jag ju hur det var.

Idag ville han till Media Markt och titta på en ny mobil för hans har börjat krångla. Han visste inte vad han ville köpa för modell - men ojdå en fläkt att ha laptopen stående på för 400:- var nödvändigt så det köpte han (fastän det även fanns billigare varianter). Jag har semester nästa vecka så på hemvägen försökte jag ta upp det lite som "vad skönt det ska bli att vara ledig nästa vecka. Jag tänkte på att många samtal är ju personer som vill kolla att deras ärenden är avslutade för vi skickar ju inte ut avslutsbrev. Men å andra sidan skulle det bli rätt dyrt att skicka såna i alla ärenden".

Han svarade att det är ju lätt att ringa till inkasso och att han gjort det flera gånger som att det var något naturligt så jag får väl anta att han har kollat med dem. Det stör mig bara att han låtit brevet ligga oöppnat.

• Anonym (orolig)

Jaha, idag kom ett till brev från Lindorff på lådan. Ska bli intressant att se vad han säger om det. Jag misstänker att det står att han ska betala 640:- i det.

Men det känns ändå rätt bra för jag har bestämt mig för att göra slut. Inte bara pga av detta såklart.

Svar på tråden Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)