Hur hade ni gjort? (Ang. min pojkväns ekonomi)
Min pojkvän är 29 år, jag är 22. Vi har inte delad ekonomi men jag bor ändå nästintill hos honom. Sover där i stort sett varje kväll.
I alla fall, min pojkvän har sorterat i ordning alla sina fakturor och gjort ett litet kontor i sin lägenhet. Jag blev ganska nyfiken på vad han har för utgifter eftersom jag såg ett oöppnat brev från Lindorff (inkassobolag) för några dagar sedan. Så jag tittade igenom hans fakturor han hade katalogiserat (och jag vill inte att diskussionen handlar om ifall jag gjorde rätt eller fel där). Då hittar jag flera inkassokrav + ett delgivningskvitto från kronofogden som han inte skrivit på. Inkassokraven gäller sms-lån.
Min pojkvän jobbar heltid och mer därtill och får ut kanske 15000 efter skatt. De fasta utgifter jag vet att han har är telefon 800/mån, hyra 4700/mån, el och bredband. Men han borde ändå kunna betala sina räkningar lätt. Jag tror problemet är att han spenderar för mycket pengar på saker han egentligen inte har råd med. T.ex. köpte han en playstation 3 och en ny dator värd 20000:- på avbetalning nyligen.
Nu till frågan: Jag såg att han hade betalt en faktura, den som inkassokravet var på 24/4 och att brevet från kfm var utskrivet 28/4. Om han har tur kan det ha gått om varandra så han slipper betala de 640.- t kronofogden men han verkar inte ha för avsikt att kolla upp om ärendet verkligen är avslutat, han kan ju få ett utslag på 640:-. Till saken hör att jag jobbar på ett annat inkassobolags kundservice och han vet hur viktigt jag tycker det är med ekonomi och att man får instälningen att folk får skylla sig själva tillslut när man jobbar där. Men ska jag säga nåt till honom om vad jag sett och hur det kan bli???