• NoMercy

Vad ska det kosta att åka ambulans?

Svenska och utländska studier visar på att minst 30% av alla ambulanstransporter sker med patienter som utan problem hade kunnat ta sig till sjukhus med annat kommunikationsmedel, såsom taxi, liggande bårbil, egen bil alt stannat hemma.

Detta resulterar i att anspänningstiden till livshotande skadade el sjuka patienter kan bli ödestigert lång och kan orsaka både onödigt lidande och död.

Utifrån detta, kan man komma åt problemet genom att ta betalt alt höja avgiften för att åka ambulans? Kan man ta ut en hög avgift som sen kan sänkas om det visar sig att man verkligen behövde ambulansen, eller hur kan man lösa problemet?

• Svar på tråden Vad ska det kosta att åka ambulans?
  • mandelblomma

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 21:36:29 följande:

jaha, då är ju nästa fråga - varför betalar man bara för läkarbesöket, varför inte en avgift för att bli inlagd, en för skötersketiden (ibland behöver patienter tid med sköterskor helt i onödan), för de som har hand om smärtstillande och bedövning, för kirurger - ja, varför inte låta patienten helt sonika betala allt? Om det är så akut så lär ju patienten betala, eller hur? Eller dö. Som i USA.
    jo men man betalar visst för inläg och om du behöver operation eller annan behandling så ingår det med :)*
    Jag måste säga att jag tycker vi har en fantastisk vård i vårat land , 9 ggr av 10 så fungerar den utmärkt och en stor andel patienter ÄR nöjda...vilket sällan framkommer i tidningsrubriker ;)
    Det baserar jag på många år som sjuksköterska på diverse sjukhus men även som anhörig och patient.
  • NoMercy

Men det kostar ju att ligga inlagd! Eller är det också olika i våra landsting.
    Den avgiften innefattar ju all vård du får.
    När du sen blir utskriven och behöver ta bort stygnen efter operationen du fick genomgå efter att du med ambulans kom till akuten så kostar det 80 kr hos distriktsköterskan, om du inte har tur att känna nån som är villig att göra det utanför arbetstid
    Alla bidrar till vården via skatten, så att det öht finns en vård när vi behöver den. Sen får dom som behöver utnyttja vården betala en i förhållande till de verkliga kostnaderna en mkt liten avgift. Måste man utnyttja mkt vård får man ett högkostnadsskydd både på läkarbesök, sjukresor och medicin.
    Sverige är allt fantastiskt! Även med avgift för ambulans (hos oss ambulanstransport a 70 000 kostar 150 kr och du kan få massor av morfin för dom pengarna )

jaha, då är ju nästa fråga - varför betalar man bara för läkarbesöket, varför inte en avgift för att bli inlagd, en för skötersketiden (ibland behöver patienter tid med sköterskor helt i onödan), för de som har hand om smärtstillande och bedövning, för kirurger - ja, varför inte låta patienten helt sonika betala allt? Om det är så akut så lär ju patienten betala, eller hur?Eller dö. Som i USA.
  • Dorian Ertymexx
    Ablan skrev 2009-05-03 21:38:17 följande:
    Jo det vet jag, jag menade mer att det kanske finns dem som tänker så.
    Mmm. Det är inte som att det är allmänkunskap hur sjukvården eller akutvården fungerar va... Jag har varit i den sitsen en gång. Och jag var ruggans febrig. Kan inte säga att jag riktigt var vid sans nog för att helt försöka begripa systemet, trots att jag annars är rätt perceptiv.

Att det finns ett problem ifrågasätts inte. Det är lösningen som ifrågasätts.
  • Dorian Ertymexx
    mandelblomma skrev 2009-05-03 21:40:24 följande:
    jo men man betalar visst för inläg och om du behöver operation eller annan behandling så ingår det med :)*Jag måste säga att jag tycker vi har en fantastisk vård i vårat land , 9 ggr av 10 så fungerar den utmärkt och en stor andel patienter ÄR nöjda...vilket sällan framkommer i tidningsrubriker ;)Det baserar jag på många år som sjuksköterska på diverse sjukhus men även som anhörig och patient.
    Japp, det ingår, och det torde väl även eventuell ambulansresa också göra. Eftersom det också är en del av vården. Sist jag hörde.
  • NoMercy

Ambulans + läkare + inläggning + återbesök + borttagning av stygn...
    Endera ska allt vara gratis! Eller så ska allt ha sina kostnader. Jag tror dock mer på det sista. Det finns som sagt högkostnadsskydd. Och 900 kr om året tycker jag ändå är ganska billigt för den sjukvård jag är berättigad till här i Sverige.

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 21:42:13 följande:

Japp, det ingår, och det torde väl även eventuell ambulansresa också göra. Eftersom det också är en del av vården. Sist jag hörde.
  • mandelblomma

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 21:42:13 följande:

Med det resonemanget bord alla resor in till alla vårdinrättningar ingå alltid...sjukresa för alla eller lämna i ett taxikvitto, alternativt busspengar ;)
    I dag är alla andra sätt, utom det mest avancerade något vi själva bekostar, vare sig vi ska till vårdcentralen, förlossningen, poliklinisk operation eller akuten.
    Så vi betalar minst för den högsta kompetensen ...kan man kanske få en limosin in bekostat av Landstinget om man känner för att ta sig in så ;)
  • Dorian Ertymexx
    NoMercy skrev 2009-05-03 21:45:21 följande:
    Ambulans + läkare + inläggning + återbesök + borttagning av stygn...Endera ska allt vara gratis! Eller så ska allt ha sina kostnader. Jag tror dock mer på det sista. Det finns som sagt högkostnadsskydd. Och 900 kr om året tycker jag ändå är ganska billigt för den sjukvård jag är berättigad till här i Sverige. Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 21:42:13 följande:
    Fast då kommer redan ett besök att leda till högkostnadsskydd - och då blir din avgiftsmodell helt meningslös, speciellt om folk känner att de redan betalat för ambulansen via både skatt och högkostnadsskydd...
  • NoMercy

Sonen ska opas på ett sjukhus 18 mil bort. När jag tänker efter, eftersom vi inte få bli inlaggda dagen för, kanske skulle ringa en ambulans...det är ju bekvämt och bra och kostar ju bara 150 kr....akute är det ju inte men jag kan nog hitta på nåt Vi är bekymrade inför operation och kan nog inte köra själva...

• NoMercy

3 olika högkostandsskydd. Resor, inläggningar och läkar/ssk besök. Det är så det är idag.

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-03 21:47:44 följande:

Fast då kommer redan ett besök att leda till högkostnadsskydd - och då blir din avgiftsmodell helt meningslös, speciellt om folk känner att de redan betalat för ambulansen via både skatt och högkostnadsskydd...
  • Mamma 2b

Jag tror att det skulle skicka ut lite fel signaler att belägga ambulans med avgift.
    Hur många tror du inte skulle BÖRJA utnyttja systemet då, och tänka som du just nu skrev, det kostar ju bara 150 kr, jag kan fejka lite ont i magen...

Svar på tråden Vad ska det kosta att åka ambulans?