• Vikingakvinnan

Hur får du bort svåra fläckar från kläder? Speciellt gult spädbarnsbajs!

Hej!

Jo, jag behöver hjälp. Hur tusan får man bort fläckar på kläder? Fett tar jag alltid bort med YES. Tomat bleks bort i solen.
    Men banan, choklad, bajs.... hur tusan får jag bort det? Är det nån som har ett toppen-tips? Alla barnen kläder har nån fläck! Nu ska de bort. Om det går...

• Svar på tråden Hur får du bort svåra fläckar från kläder? Speciellt gult spädbarnsbajs!
  • Februarii

Choklad och bajs, är det verkligen så envist? Jag slänger i tvätten med vilket tvättmedel och sköljmedel som helst. Går alltid bort. Många gånger har det fått lika och torka in ordentligt ett par dagar också. Är det tvätt 60 grader på det mesta då?

• Februarii
    Februarii skrev 2009-05-02 22:04:06 följande:
    Choklad och bajs, är det verkligen så envist? Jag slänger i tvätten med vilket tvättmedel och sköljmedel som helst. Går alltid bort. Många gånger har det fått lika och torka in ordentligt ett par dagar också. Är det tvätt 60 grader på det mesta då?
    Ligga menade jag ju, inte lika
  • Februarii

1/2-1 dl ättika kanske kan prövas? Tar i alla fall bort envis lukt och jag tycker (kan vara inbillning dock) att vita kläder som fått en lite sunkig grå nyans blir vitare. Bara att hälla över tvätten i maskinen och sedan köra som vanligt med tvättmedel och så. Luktar inte ättika av tvätten när den är klar.

• lokisse

om inget annat funkar lägg ut plagget i solen det tar bort dom flästa fläckar (men bleker även färgen pa starkt färgade plagg)

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Sacha81

Ta bort medel är helt perfekt, gör av med en flaska på 2 veckor men har aldrig några fläckar på kläderna. Ibland om man missat en flcäk kan man spruta på flcäken och tvätta plagget i nästa fläck så är det borta! Toppen!

**Mamma till Jesper 26/2-07 & Svea 11/9-08**
  • MINA GOA BARN

Mitt fläckborttagningsmedel tar bort allt i fläckväg oh jag överdriver verkligen inte. Jag har köpt det genom Amway.

• blå fisk

Jag tycker att Citrontvål funkade perfekt på fläckar med bebisbajs. Det bästa är att tvätta fläcken för hand med citrontvål direkt och sen lägga i tvättkorgen för tvätt i maskin senare. Om bebisbajsfläckar torkat in är de svåra att få bort.

• vickis75
    Twilight skrev 2009-05-02 21:58:00 följande:
    Vad olika det verkar vara, det ENDA som galltvål tagit bort för mig är olja från bilen... Knepigt hur det kan skilja så :-S
    För det första - har du den i fast form eller den som är flytande?

För det andra - hur gör du när du behandlar fläckarna med galltvålen?

Jag använder också galltvål och är väldigt nöjd. Dessutom gillar jag att den är fri från kemikalier. Jag har den fasta kaktvålen och blöter lite på plagget och gnuggar in rejält med tvål och låter ligga ett tag innan jag tvättar plagget som vanligt.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.wordpress.com -
  • Vikingakvinnan

Önskar att jag hade haft det så. 60 grader verkar nästan göra fläcken värre...

Februarii skrev 2009-05-02 22:04:06 följande:
  • EMO 979
    vickis75 skrev 2009-05-03 20:53:57 följande:
    För det första - har du den i fast form eller den som är flytande?För det andra - hur gör du när du behandlar fläckarna med galltvålen?Jag använder också galltvål och är väldigt nöjd. Dessutom gillar jag att den är fri från kemikalier. Jag har den fasta kaktvålen och blöter lite på plagget och gnuggar in rejält med tvål och låter ligga ett tag innan jag tvättar plagget som vanligt.
    Har provat både fast och flytande och har ALDRIG någonsin fått bort en enda fläck med galltvål...har gnuggat in med hårda väl och länge på fläcken, låtit den verka nån/några timmar sen in i maskin...fläckarna har varit kvar, lika med flytande..har tillochmed provat bägge på samma gång utan resultat....
  • vickis75
    EMO 979 skrev 2009-05-03 22:35:37 följande:
    Har provat både fast och flytande och har ALDRIG någonsin fått bort en enda fläck med galltvål...har gnuggat in med hårda väl och länge på fläcken, låtit den verka nån/några timmar sen in i maskin...fläckarna har varit kvar, lika med flytande..har tillochmed provat bägge på samma gång utan resultat....
    Jag brukar låta plagget ligga längre - kan det vara det kanske? *funderar* Gnuggar upp rejält lödder och låter det ligga till nästa dag. Däremot tycker jag den flytande fungerar sämre än den fasta.
  • EMO 979
    vickis75 skrev 2009-05-03 23:03:27 följande:
    Jag brukar låta plagget ligga längre - kan det vara det kanske? *funderar* Gnuggar upp rejält lödder och låter det ligga till nästa dag. Däremot tycker jag den flytande fungerar sämre än den fasta.
    Har provat med det oxå...men fläcken har suttit kvar så fint ...men måste ju bero på hårdhet på vattnet el dyl....tråkigt när det inte funkar iallafall eftersom det är miljövänligt..
  • Twilight
    vickis75 skrev 2009-05-03 20:53:57 följande:
    För det första - har du den i fast form eller den som är flytande? För det andra - hur gör du när du behandlar fläckarna med galltvålen? Jag använder också galltvål och är väldigt nöjd. Dessutom gillar jag att den är fri från kemikalier. Jag har den fasta kaktvålen och blöter lite på plagget och gnuggar in rejält med tvål och låter ligga ett tag innan jag tvättar plagget som vanligt.
    Har haft den fasta och gjort precis som du

Fast sen är jag inte så förtjust i att behöva låta "medlet" ligga och verka heller, med Vanish kan man spraya på och sen direkt in i maskin + at det funkar på redan tvättade/urgamla fläckar också <3
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Xay1de

Jag upptäckte en helt otippad men dock fantastisk fläckborttagare för ett tag sen. Stod och tvättade upp en av sonens bodysar för hand men fick inte bort en fläck (tror det var banan eller bajs). Till saken hör att jag brukar handla mycket på Lush och hade en flaska med tvål från dem ståendes vid handfatet. Jag prövade använda den och det syntes inte ett spår av fläcken efteråt. Efter det har jag provat med andra av deras tvålprodukter med samma resultat. Fattar inte alls vad det är som gör det, men fläckarna försvinner!

• vickis75
    Twilight skrev 2009-05-04 10:12:51 följande:
    Har haft den fasta och gjort precis som du Fast sen är jag inte så förtjust i att behöva låta "medlet" ligga och verka heller, med Vanish kan man spraya på och sen direkt in i maskin + at det funkar på redan tvättade/urgamla fläckar också <3
    Fast när jag testat Vanish har det inte ens tagit bort nya fläckar - än mindre gamla. Knepigt, haha.
    EMO 979 skrev 2009-05-04 08:35:26 följande:
    Har provat med det oxå...men fläcken har suttit kvar så fint ...men måste ju bero på hårdhet på vattnet el dyl....tråkigt när det inte funkar iallafall eftersom det är miljövänligt..
    Jo något sånt måste det vara. Vi har väldigt mjukt vatten här.
  • Twilight
    vickis75 skrev 2009-05-04 10:21:20 följande:
    Jo något sånt måste det vara. Vi har väldigt mjukt vatten här.
    Skit( )mysko... Jag har ingen aning om vad vi har för vatten här, men det lär ju ha ngt med det att göra iaf
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Sofia9009

Hej!! Vet inte om detta är en gammal tråd, men bara mååååste dela med mig av detta tips!

Min son älskar frukt och framförallt banan (hopplöst på kläderna). Han kräktes ner sin nya Body rejält igår med frukt som tyvärr hann torkas in innan jag märkte detta! Idag försökte jag med ALLT!!!! Galltvål, yes såpa, tabort spray, vanish å in i 60 grader med förtvätt, den blev inte ens nästan ren!!!!! Mamma tipsade då om att smula en VIT disktablett å gnugga på fläcken å sedan ligga i nykokande vatten en stund å röra om = fläcken putsväck!!!

// En glad mamma

Svar på tråden Hur får du bort svåra fläckar från kläder? Speciellt gult spädbarnsbajs!