• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym

Så länge man inte tjänar pengar på att vara hemma och vara "sjuk" så skiter jag i vad folk gör.

Kombinationen sjukskriven och arbeta rimmar illa...

• Anonym

Det handlar kanske inte i första hand vad VI här tycker - ta reda på fakta hos tex FK i stället och se om detta kan jämställas med att arbeta?

Jag tror inte det men samtidigt så handlar ju ersättningen även om att du får kompensation från staten för förlorad arbetsinkomst så detta kan ju faktiskt vara på gränsen.

FK kanske behöver dessa nya uppgifter, att du faktiskt har möjligthet att utföra någon typ av kontorsarbete? Jag vet faktiskt inte.

Däremot finns det nog aldrig NÅGON som någonsinn har sagt att man ska ligga död på soffan och stirra i taket när man är sjuk - det är en krystad mening som många kommer med när de blir arga när man börjar prata om arbetsförmåga vs ingen arbetsförmåga...

• Anonym

Nej att daytrada är INTE ett arbete, det har skattemyndigheten bestämt. Eftersom man inte skattar för det som inkomst, så är det inte ett jobb. Det kan alltså inte påverka fk:s bedömning. Det är lagligt - min undran var om ni tycker det är moraliskt?

Jag tänkte inte på det, att det är ju samma sak som att endel inte tycker att sjukskrivna har rätt att resa...;) Att sjukskrivna egentligen inte har rätt till att "leva normalt"...lite tillspetsat då;)

Jag kommer inte heller i fortsättningen att öppet berätta att jag tradar, det tror jag inte heller att andra traders med vanliga jobb gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 20:25:20 följande:
    Nej att daytrada är INTE ett arbete, det har skattemyndigheten bestämt. Eftersom man inte skattar för det som inkomst, så är det inte ett jobb. Det kan alltså inte påverka fk:s bedömning. Det är lagligt - min undran var om ni tycker det är moraliskt?Jag tänkte inte på det, att det är ju samma sak som att endel inte tycker att sjukskrivna har rätt att resa...;) Att sjukskrivna egentligen inte har rätt till att "leva normalt"...lite tillspetsat då;)Jag kommer inte heller i fortsättningen att öppet berätta att jag tradar, det tror jag inte heller att andra traders med vanliga jobb gör.
    Men hur menar du nu? Du ställer ju frågan här och är väl beredd på svar, från alla med olika syn på saken eller?

Om du tycker det är ok och att det ÄR lagligt och inte kan ändra Fks bedömning - fine! Fortsätt att daytrada så mycket du vill liksom
  • Anonym

Anonym (Blomma) skrev 2009-05-03 09:28:46 följande:

Om du aldrig går ut ur huset behöver du ju inga pengar, skämt åsido

Jag daytradar också men är föräldrarledig. Riktigt kul!!
    Det är väl liknande "moraliskt" dilemma...man får ersättning från fk, samtidigt som man kan vara hemma och trada. Men små barn är farliga, min lilla köpte 1000 LUMI åt mig genom ett knapptryck;) hehe. Skulle ha suttit bra nu!!! Måste tänka på det nästa gång han "handlar" åt mig, han har känsla för marknaden.

Berättar du Blomma att du tradar samtidigt som du är föräldrakledig?
  • Anonym

Lumi;) som tips.

Snyggt jobbat Blomma!

Jag swingtradar inte och sover inte med mina aktier:)

Det är ju lite upp och ner vad "the big boys tror", men expertdirekt har sagt ner, ända ner till 680 ("brrr") så jag tror på det. Om du blankar så rullar ju pengarna fortare in!!!, för nedgången går ju fortare än uppgången.

Uppgången ha rgått lite väl fort, om inte en nedgång så en konsoidering behövs!

ED har nyligen (i helgen) rekat RnB och sagt att de skall upp till 9 spänn. Han har kusligt rätt i sina rekat...

Jag tror att jag skall sälja av i långa portföljen, det är ju ingen mening att följa med på resan ner ;) ( vad bankerna än säger...hehe)

Ed rekade NW på 8,8 :) Bara lite som trackrecord, men det kanske är du som är ED?!?

• Anonym

En vinst är alltid en vinst.

Jag han med att både köpa och sälja Lumi i callen:)

Dagen räddad ;) Ska till doktorn idag, så det blir lite tungt. Arbetsterapeuten kommer hem och hämtar mig, men man vill ju inte ligga kvar i några positioner när man lämnar datorn obevakad.

Jag gillar SSAB, men jag tycker inte att de gått speciellt bra, eller egentligen så tycker jag inte att verkstad har dragit så bra nu under april ( även om flera bolag nästan gått 100% sedan botten). SSAB har ju rapport i veckan, så den låter jag bli;) Svårt att veta hur marknaden reagerar...

SCA är ju en kanonaktie i långa protföljen ( inte för att jag har den, men har tänkt:)). Jag tycker dock att den brukar vara trögrörlig, men precis som du tycker jag den trendar uppåt!

• Anonym

Grymma köp Blomma, ska haka på dina rek nästa gång!!!

• Anonym

Jag tror på Lumi, men rapporten kommer den 7/5 och jag brukar inte vilja hålla över rapport:)

Fortsättningsvis, jag läser på vad "the big boys" tror om index, men det måste till ett utbrott snart, i någondera riktningen. Vi har varit uppe mot 780 många gånger och inte tagit oss igenom.

Kul att träffa en tjej som tradar! Det är mest killar som sysslar med det har jag fått uppfattningen.

Imorgon skall jag testa ett nytt system, har laddat länge nu... Men har inte vågat -ORB heter det.

Ha det Blomma, återigen grattis till fantastiska trades (tar gärna emot fler tips;))

Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?