• MS82

bajsar HELA tiden

Sonen är 6 veckor gammal och han bajsar precis hela tiden. Det kommer lite bajs vid varje fis så det innebär att det är bajs i blöjan precis hela tiden. Det har lett till blöjutslag som inte vill ge med sig.
    Har fått Daktakort av bvc men det hjälper inte.

Någon som har nåt tips eller förslag?

• Svar på tråden bajsar HELA tiden
  • Mamman till två

Din son kanske kan vara överkänslig eller allergisk mot något han får i sig.

Min son bajsade upp till 30 gånger varje dag de första veckorna, fick ingen direkt hjälp från bvc trots ihärdigt tjatande. Allt var så normalt hela tiden, tillslut vände jag mig till barnmottagningen på sjukhuset och där konstaterades det när sonen var 8 veckor att han inte tål komjölksprotein.

Vi testade massor av olika salvor, tyvärr hinner de ju knappt verka något när man måste torka så ofta. Inotyol var det som fungerade någorlunda, vi smörjde extra på natten för då bajsade han inte riktigt lika mycket.

• MS82
    Mamman till två skrev 2009-05-02 20:30:50 följande:
    Din son kanske kan vara överkänslig eller allergisk mot något han får i sig.Min son bajsade upp till 30 gånger varje dag de första veckorna, fick ingen direkt hjälp från bvc trots ihärdigt tjatande. Allt var så normalt hela tiden, tillslut vände jag mig till barnmottagningen på sjukhuset och där konstaterades det när sonen var 8 veckor att han inte tål komjölksprotein.Vi testade massor av olika salvor, tyvärr hinner de ju knappt verka något när man måste torka så ofta. Inotyol var det som fungerade någorlunda, vi smörjde extra på natten för då bajsade han inte riktigt lika mycket.
    Okey. Jag kanske ska prova att utesluta mjölkproduketer o se om de hjälper. Hur länge måste jag utesluta det för att det ska ge effekt tror du?
  • lokisse

ett litet b-mjölks barn kan gjöra sa.. oftast inget att ora sig för (dom har ju ingen fast föda utan bara mjölk att baja ut sa det är ju typ pyre konsistens pa det hela)

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Some Say Love

Smörj först ett lager Idomin-salva och sen Inotyol UTANPÅ det..

• Mamman till två
    MS82 skrev 2009-05-02 20:33:05 följande:
    Okey. Jag kanske ska prova att utesluta mjölkproduketer o se om de hjälper. Hur länge måste jag utesluta det för att det ska ge effekt tror du?
    Prata med bvc eller läkare innan du utesluter något, vi märkte skillnad på bara några dagar.
    Om du misstänker ngn överkänslighet är det dock viktigt att du pratar med någon om det.

Annars är det precis som "lokisse" skriver, det är helt normalt att ett barn som helammas har 10-15 bajsblöjor per dygn.
  • MS82
    Mamman till två skrev 2009-05-02 20:40:01 följande:
    Prata med bvc eller läkare innan du utesluter något, vi märkte skillnad på bara några dagar.Om du misstänker ngn överkänslighet är det dock viktigt att du pratar med någon om det.Annars är det precis som "lokisse" skriver, det är helt normalt att ett barn som helammas har 10-15 bajsblöjor per dygn.
    Ok, ska ringa dom på måndag igen eftersom daktakorten inte hjälper.
    Här är det minst 25 bajsblöjor om dagen. Ligger han naken typ 30 min får han troka rumpan minst ett par gånger för det kommer en fis p då lite bajs oxå...
    Tycker så synd om han för det märks att det är ont i rumpan när man torkar och när det kommer bajs där.
  • Blå Flygare

Om man har mycket bröstmjölk finns risken att barnet äter sig mätt på den tunna mjölken och aldrig kommer åt den feta. Då bajsar de vid varje måltid och kanske mer, är gasiga och kommer inte till ro. Barnet kan också gå upp dåligt i vikt. Genom att amma från samma bröst flera ggr på raden kommer barnet åt den feta mjölken och mjölkproduktionen går ner.

Eller så kan det bero på maginfektion, bvc kan ta ett test på bajset.

Eller så beror det på kosten. Jag äter nu enbart potatis (ej fäsk), ris, pasta, bröd (ej fullkorn), kött, kyckling, svartpeppar, salt, örtkryddor, gurka, squash, sallad (ej ruccola), banan, melon (ej galia), te. Magen har blivit mycket bättre! Inte längre bajsblöjor på natten o några blöjor med enbart kiss i Och rätt färg o konsistens också. Om ett par dagar ska jag testa en sak i taget för att se vad han tål o inte tål. Mjölk brukar man börja med i 3 dagar, sen tar man en frukt eller grönsak om dagen. Mer info om du söker på aqpunktur.

• MS82
    Blå Flygare skrev 2009-05-02 23:13:27 följande:
    Om man har mycket bröstmjölk finns risken att barnet äter sig mätt på den tunna mjölken och aldrig kommer åt den feta. Då bajsar de vid varje måltid och kanske mer, är gasiga och kommer inte till ro. Barnet kan också gå upp dåligt i vikt. Genom att amma från samma bröst flera ggr på raden kommer barnet åt den feta mjölken och mjölkproduktionen går ner. Eller så kan det bero på maginfektion, bvc kan ta ett test på bajset.Eller så beror det på kosten. Jag äter nu enbart potatis (ej fäsk), ris, pasta, bröd (ej fullkorn), kött, kyckling, svartpeppar, salt, örtkryddor, gurka, squash, sallad (ej ruccola), banan, melon (ej galia), te. Magen har blivit mycket bättre! Inte längre bajsblöjor på natten o några blöjor med enbart kiss i Och rätt färg o konsistens också. Om ett par dagar ska jag testa en sak i taget för att se vad han tål o inte tål. Mjölk brukar man börja med i 3 dagar, sen tar man en frukt eller grönsak om dagen. Mer info om du söker på aqpunktur.
    Han är gasig men han går upp mycke bra i vikt. Har gått upp 2kg nu första månaden, så den feta mjölken får han nog i sig.

Ska ringa bvc på måndag o rådfråga lite mer ang bajsadet.
  • Blå Flygare
    MS82 skrev 2009-05-03 09:18:10 följande:
    Han är gasig men han går upp mycke bra i vikt. Har gått upp 2kg nu första månaden, så den feta mjölken får han nog i sig. Ska ringa bvc på måndag o rådfråga lite mer ang bajsadet.
    Min grabb har också gått upp bra i vikt, lite för bra eftersom han äter för att trösta sig vid magont.
    Nu bajsade han grönt o superlöst inatt igen eftersom jag fuskade med kosten igår (bjuden på dop) så för mig handlar det nog om kosten och inte att han inte får i sig det feta - har verkligen varit noga med att erbjuda samma bröst flera ggr vid samma amning innan jag ger andra.

Glömde skriva att mineralvatten och öl går bra också (jag tycker ju inte om det). Rökt kött och grillning sätter ju smak på maten, så en vecka på denna kosten är inget bekymmer (om man inte är bortbjuden hela tiden). Melon är ju i säsong nu, och veteskorpor med mjölkfritt margarin på tycker jag är bland det godaste fikabröd som finns Till maten dricker jag gurkvatten.
  • MS82
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 10:42:44 följande:
    Min grabb har också gått upp bra i vikt, lite för bra eftersom han äter för att trösta sig vid magont.Nu bajsade han grönt o superlöst inatt igen eftersom jag fuskade med kosten igår (bjuden på dop) så för mig handlar det nog om kosten och inte att han inte får i sig det feta - har verkligen varit noga med att erbjuda samma bröst flera ggr vid samma amning innan jag ger andra.Glömde skriva att mineralvatten och öl går bra också (jag tycker ju inte om det). Rökt kött och grillning sätter ju smak på maten, så en vecka på denna kosten är inget bekymmer (om man inte är bortbjuden hela tiden). Melon är ju i säsong nu, och veteskorpor med mjölkfritt margarin på tycker jag är bland det godaste fikabröd som finns Till maten dricker jag gurkvatten.
    Läste på den sidan du skrev om nu... ganska mycke som stämmer på våran lille...
  • Nicolina A

Vår dotter bajsade non-stop sina första månader, nu vid 1 års ålder händer det bara tre ggr per dag som tur är, men är fortfarande ofta jämfört med andra bebisar. Jag minns den första tiden som ett evigt torkande inne vid skötbordet, varje gång jag bytte blöja han hon bajsa ner den nya innan den ens var knäppt. Extremiteterna sprutade hit och dit, att lufttorka som vi fick tips om på bvc var inte att tänka på, det fick vi medhållav läkare att hon inte gick att lufttorka.

Vi fick till svar på bvc och av läkare på sjukhus att tjejens tarmverksamhet var omogen och skulle bli bättre med tiden, inte någon allergi alltså. Går barnet upp som det ska är det sällan en allergi.

Såret/irritationen i rumpan fick vi rengöra med vatten och smörja med Inytyol (tror det stavas så) vanlig kräm som finns på apoteket för att undvika konstant kontakt på huden av urin och bajs.

Det blir bättre, håll ut, men besök gärna en läkare för extrakoll så slipper ni oroa er.

• MS82
    Nicolina A skrev 2009-05-03 22:23:00 följande:
    Vår dotter bajsade non-stop sina första månader, nu vid 1 års ålder händer det bara tre ggr per dag som tur är, men är fortfarande ofta jämfört med andra bebisar. Jag minns den första tiden som ett evigt torkande inne vid skötbordet, varje gång jag bytte blöja han hon bajsa ner den nya innan den ens var knäppt. Extremiteterna sprutade hit och dit, att lufttorka som vi fick tips om på bvc var inte att tänka på, det fick vi medhållav läkare att hon inte gick att lufttorka.Vi fick till svar på bvc och av läkare på sjukhus att tjejens tarmverksamhet var omogen och skulle bli bättre med tiden, inte någon allergi alltså. Går barnet upp som det ska är det sällan en allergi.Såret/irritationen i rumpan fick vi rengöra med vatten och smörja med Inytyol (tror det stavas så) vanlig kräm som finns på apoteket för att undvika konstant kontakt på huden av urin och bajs.Det blir bättre, håll ut, men besök gärna en läkare för extrakoll så slipper ni oroa er.
    Okey, hoppas han inte fortsätter bajsa så här mycke så länge till....
    Men de är precis som du skriver, man hinner inte knäppa den nya innan det är bajs i den.
  • DoryLane
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 10:42:44 följande:
    Min grabb har också gått upp bra i vikt, lite för bra eftersom han äter för att trösta sig vid magont. Nu bajsade han grönt o superlöst inatt igen eftersom jag fuskade med kosten igår (bjuden på dop) så för mig handlar det nog om kosten och inte att han inte får i sig det feta - har verkligen varit noga med att erbjuda samma bröst flera ggr vid samma amning innan jag ger andra. Glömde skriva att mineralvatten och öl går bra också (jag tycker ju inte om det). Rökt kött och grillning sätter ju smak på maten, så en vecka på denna kosten är inget bekymmer (om man inte är bortbjuden hela tiden). Melon är ju i säsong nu, och veteskorpor med mjölkfritt margarin på tycker jag är bland det godaste fikabröd som finns Till maten dricker jag gurkvatten.
    oftast när de bajsar grönt så har de bara fått i sig den tunna mjölken när de ammar. nån innan skrev lite om det. har du mycke mjölk?? ammar du från båda brösten vid samma mattillfälle??? försök d att bara ge ena för att barnet ska få  sig "grädden" då kommer bajset att va mindre grönt
    - Maximilian 09.01.03 -
  • MS82
    stroem skrev 2009-05-04 07:26:24 följande:
    oftast när de bajsar grönt så har de bara fått i sig den tunna mjölken när de ammar. nån innan skrev lite om det. har du mycke mjölk?? ammar du från båda brösten vid samma mattillfälle??? försök d att bara ge ena för att barnet ska få  sig "grädden" då kommer bajset att va mindre grönt
    våran son bajsar inte grönt. Han äter oftast bara en bröstet vid varje tillfälle.
  • DoryLane
    MS82 skrev 2009-05-04 08:10:08 följande:
    våran son bajsar inte grönt. Han äter oftast bara en bröstet vid varje tillfälle.
    Sorry att jag kom från topic. blev lite "svara-sista-inlägg-syndrom"

vår son bajsade oxå varje gång när han va i den åldern ungefär. sen blev det som en vändning och det tog 4-6dar mellan varje. och det har han hållit nu och gör det fortfarande. Han har haft lite ont i magen. vi körde miniform från början men kände att d va så drygt att komma ihåg att ge det varje gång han skulle äta så vi gick över till sempers magdroppar som bara ges en gång per dag. d funkade jättebra.
    dock såg jag efter vi slutat med magdropparna (vid ca 2,5mån) att han hade röda strimmor i bajset. detta kan va ett tecken på att han ha komjölksprotein känslighet. men eftersom han inte har ont i magen lr lider av det så blev jag rekommenderad att inte sluta med komjölk. dock så har han inte haft det de senaste 2 bajsningarna än fast jag druckit mjölk. så det kanske är nått annat.

blev jag off topic igen så ber jag om ursäkt.
    - Maximilian 09.01.03 -
  • DoryLane
    MS82 skrev 2009-05-02 20:24:44 följande:
    Sonen är 6 veckor gammal och han bajsar precis hela tiden. Det kommer lite bajs vid varje fis så det innebär att det är bajs i blöjan precis hela tiden. Det har lett till blöjutslag som inte vill ge med sig. Har fått Daktakort av bvc men det hjälper inte. Någon som har nåt tips eller förslag?
    d där me blöjutslag. jag tror nog att luftning så mycke som möjligt och smörja smörja är det ända som hjälper.
    har du smörjt in med bröstmjölk nån gång??
    vicket märke kör du på blöjjorna?? kan jue va nått i blöjjan som han inte tål heller. typ nått material.
    - Maximilian 09.01.03 -
  • Havanna81

Min son bajsade också så mycket i början, det slutade när han var ca 3 månader! jag smörjde med silon, och luftade så fort jag bara kunde! Nu är han aldrig ens lite röd och bajsar normalt ofta

• Blå Flygare
    stroem skrev 2009-05-04 07:26:24 följande:
    Jag får väl ändå svara. Det är lite olika, men jag har kommit på att jag behöver ibland ge från samma bröst några gånger på rad, och vid andra tillfällen båda brösten vid samma amning beroende på hur mycket han dricker. Och att jag ger samma bröst igen efter rapning ett och två och först sen ger nästa. Fast det är inte det utan kosten som ändrat från grönt till gult. Hur jag väljer med brösten påverkar bara hur länge han är nöjd efter amningen.
  • Blå Flygare

Nicolina A skrev 2009-05-03 22:23:00 följande:

Vår dotter bajsade non-stop sina första månader, nu vid 1 års ålder händer det bara tre ggr per dag som tur är, men är fortfarande ofta jämfört med andra bebisar. Jag minns den första tiden som ett evigt torkande inne vid skötbordet, varje gång jag bytte blöja han hon bajsa ner den nya innan den ens var knäppt. Extremiteterna sprutade hit och dit, att lufttorka som vi fick tips om på bvc var inte att tänka på, det fick vi medhållav läkare att hon inte gick att lufttorka. Vi fick till svar på bvc och av läkare på sjukhus att tjejens tarmverksamhet var omogen och skulle bli bättre med tiden, inte någon allergi alltså. Går barnet upp som det ska är det sällan en allergi. Såret/irritationen i rumpan fick vi rengöra med vatten och smörja med Inytyol (tror det stavas så) vanlig kräm som finns på apoteket för att undvika konstant kontakt på huden av urin och bajs. Det blir bättre, håll ut, men besök gärna en läkare för extrakoll så slipper ni oroa er.
    Att det sällan är allergi när de går upp bra i vikt stämmer inte, det är bara en myt att barn måste gå upp dåligt pga mjölkallergi. Det är lika många som går upp ovanligt bra, eftersom de "tröstäter" av magontet. Och så finns det de som varken har ont i magen eller där vikten är påverkad också.
Svar på tråden bajsar HELA tiden