Shiloh Schäfer
Stötte på den "rasen" i en hundbok. Någon som vet om det finns några uppfödare i Sverige? Någon som rentav har en sådan hund?
Stötte på den "rasen" i en hundbok. Någon som vet om det finns några uppfödare i Sverige? Någon som rentav har en sådan hund?
Finns ingen ras som är godkänd hos SKK som heter så.
Vad jag vet är den inte ens godkänd hos FCI men där är jag lite mer osäker.
Många kallar dem för bergsschäfer och oftast är det korsningar eller långhåriga schäfrar folk menar när de kommer med dessa namn.
Aldrig hört talas om men hittade en annan tråd om det;
vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp
De var rätt fina, men hyfsat stora;
www.belovedshilohs.com/images/Shilohs/SageBIS08.jpg
Finns en kennel som heter Weckla i Flen, det är den enda jag känner till.
www.weckla.se/
De verkar inte avla på "renrasiga" shiloh utan de blandas ut med schäfer. Man undrar ju vad som är poängen med det egentligen...
Ja, de är ju väldigt vackra. Men om man nu vill skapa en ny ras, varför importerar man "renraser" från USA för att sedan blanda ut dem med schäfer? Jag förstår inte poängen med det.
Förstår ju inte heller varför man skulle vilja blanda in en ras som schäfern och göra den större?
Om man läser på den amerikanska hemsidan, shilohshepherds.org, så finns det något svammel om att de ville avla fram den ursprungliga schäfern som den såg ut för kanske 100 år sedan. Visst, schäfern är sönderavlad idag men varför inte försöka avla på bra exemplar och försöka höja rasens standard på så vis?
figurehead: Precis, man undrar ju. Eftersom det inte är en accepterad ras finns det inget sätt att kolla upp huruvida det är en shiloh eller helt enkelt en långhårig schäfer. Det finns ju ett internationellt förbund för shilohuppfödare, men där får man inte vara med om man blandar ut rasen. Så hur ska man kunna veta vad hunden egentligen innehåller?
Shiloh Shepherd är en godkänd ras i USA. Det var en hundtränare som tröttnade på den "nya" sortens schäfer med karprygg och med en mentalitet som lämpade sig för show-ringen men sämre för brukshundar inom militär, polis osv. Hon hade en kennel och hon var utbildare för skydds- och vakthundar. Hon började avla enbart på hållbarhet och stabilt temperament, och brydde sig inte om ifall de inte föll utställningsdomarna på läppen, vilket de inte gjorde. Men hennes hundar blev mycket omtyckta inom skydd och olika yrken som sök, räddning, polis osv. Hon använde i stort sett bara renrasiga Schäfrar. men gjorde något minde lyckat försök att avla in Malmaute eller något såndan.
Hennes hundar var registrerade som schäfrar. Men runt 1991 eller något sådant blev det en egen ras i USA. Hennes kennel hette Shiloh. Därför kallades de Shiloh Shepherd istället för German Shepherd.
De får ha lång eller kort päls. Och vilka färger som helst. De ska vara stora, ha rak rygg, skarpa i arbetssituationer men stabila och lugna hemma. Bl a.
De är mycket populära och svåra att få tag på i USA.
Det finns några renrasiga i Europa. Men de är få. Vad jag vet finns det ingen renrasig i Sverige, även om vissa uppfödare påstår att jodå en förfader till dessa valpar är en Shiloh.
jag har skrivit ner mer om detta på www.skogshyddan.webs.com under fliken Shiloh Shepherd om någon är intresserad. Det är en översättning av rasklubbens officiella information i USA
Underbart fin ras och vääldigt vaktig och "egen"
Min sambo köpte sin valp av uppfödaren i Flen. Den lille vovven blev inte ens 4 år gammal. Han fick brock på ändtarmen så den hängde ut :(
Vetrinären sa att de är väldigt vanligt bland shäfer raser..
Jag vill ha en sån hun igen, men vågar man om dom får såna sjukdomar?!
Fin.
Som gammal schäfernörd blev jag lite sugen på att veta mer.
Tack så hemskt mycket Anci för all intressant info.
Både här och via länken.
Ninna, jag har haft över 15 schäfrar i min ägo och aldrig råkat ut för det ni råkade ut för, så jag tror inte risken är så stor bara för att det är schäfer.
Om ni vill ha en sån tycker jag ni ska våga, man får inte vara så rädd att man förnekar sig lycka. :)
Anci 702 har nästan rätt i allt hon skriver.
Shilohn är inte erkänd av Amerikanska kennelklubben, dvs inte ännu en "ras". Den är erkänd av ARBA (American Rare Breed Association), men det betyder inte så himla mycket. För att SKK ska erkänna Shilohn så kräver de att någon annan större kennelklubb, gärna hemlandets kennelklubb, erkänner rasen först. Och det lär nog inte hända.
Mer information om rasen och dess historia finns på www.shilohshepherds.info/originsOfTheISSRShilohShepherd/origins1.htm
För den som inte gillar utrikiska så finns det ett svenskt forum www.shilohforum.com (dålig aktivitet där dock) där man kan hitta information om "rasen". Jag kontaktade forumägaren och denne är mer än villig att svara på frågor om Shiloh Shepherd. Forumägaren berättade att det finns EN äkta, registrerad, Shiloh i Sverige. Till detta nämnde han att det dock finns ytterligare några "rena" Shilohs, men då Shilohregistret är något anala med sina regler så är de visst inga Shilohs längre då de har parats med andra hundar och man genom det gått mot registrets regler.
Vill ni veta mer så kika in på forumet och kontakta forumägaren.