Shiloh Schäfer
Finns en kennel som heter Weckla i Flen, det är den enda jag känner till.
www.weckla.se/
De verkar inte avla på "renrasiga" shiloh utan de blandas ut med schäfer. Man undrar ju vad som är poängen med det egentligen...
Finns en kennel som heter Weckla i Flen, det är den enda jag känner till.
www.weckla.se/
De verkar inte avla på "renrasiga" shiloh utan de blandas ut med schäfer. Man undrar ju vad som är poängen med det egentligen...
Ja, de är ju väldigt vackra. Men om man nu vill skapa en ny ras, varför importerar man "renraser" från USA för att sedan blanda ut dem med schäfer? Jag förstår inte poängen med det.
Om man läser på den amerikanska hemsidan, shilohshepherds.org, så finns det något svammel om att de ville avla fram den ursprungliga schäfern som den såg ut för kanske 100 år sedan. Visst, schäfern är sönderavlad idag men varför inte försöka avla på bra exemplar och försöka höja rasens standard på så vis?
figurehead: Precis, man undrar ju. Eftersom det inte är en accepterad ras finns det inget sätt att kolla upp huruvida det är en shiloh eller helt enkelt en långhårig schäfer. Det finns ju ett internationellt förbund för shilohuppfödare, men där får man inte vara med om man blandar ut rasen. Så hur ska man kunna veta vad hunden egentligen innehåller?