Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Shiloh Schäfer

Stötte på den "rasen" i en hundbok. Någon som vet om det finns några uppfödare i Sverige? Någon som rentav har en sådan hund?

• Svar på tråden Shiloh Schäfer
  • figurehead
    Karni skrev 2009-05-02 22:41:33 följande:
    Finns ingen ras som är godkänd hos SKK som heter så. Vad jag vet är den inte ens godkänd hos FCI men där är jag lite mer osäker. Många kallar dem för bergsschäfer och oftast är det korsningar eller långhåriga schäfrar folk menar när de kommer med dessa namn.
    Nej, den är inte godkänd som ras i SKK. Däremot i USA finns den registrerad. Jag antar att det är samma byråkrati som gör att Amstaffen finns hos SKK men inte APBT.
  • figurehead
    Ninso skrev 2009-05-03 20:54:56 följande:
    Finns en kennel som heter Weckla i Flen, det är den enda jag känner till. www.weckla.se/ De verkar inte avla på "renrasiga" shiloh utan de blandas ut med schäfer. Man undrar ju vad som är poängen med det egentligen...
    Nej, jag har googlat runt och kikat. Det verkar ju väldigt flummigt. Man avlar på stora långhåriga schäfrar och blandar med lite annat och bildar en ny ras. Nja, det är ingen schäfer för mig. Fast de är fina de jag sett på bild.
  • figurehead
    Ninso skrev 2009-05-03 21:09:47 följande:
    Ja, de är ju väldigt vackra. Men om man nu vill skapa en ny ras, varför importerar man "renraser" från USA för att sedan blanda ut dem med schäfer? Jag förstår inte poängen med det.
    Nej precis, verkar skumt.

Kanske avlar de på en stor långhårig schäfer bara
Svar på tråden Shiloh Schäfer