• sarah

Har du varit i Mumindalen?

Vi tänkte åka till Mumindalen i sommar och dte är nog högtid att kanske boka in.

Men vi är fler familjer som sak åka och ett datum måste hittas.
    Därför undrar jag hur många dagar går åt (i fall man vill ha en hel dag inne i mumindalen/landet)?

Man tar väl båten till Åbo (?) hur lång tid tar det? Sover man då på båten? Går i mumindalen dagen efter, sover över på hotell och åker hem dagen efter? När är man då hemma? eller åker man båten hem samma kväll som man är i Mumindalen?

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 16:20
    Vi bor i sthlm

• Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?
  • sarah

Det verkar verkligen svårt att få tag på folk som varit i muminvärlden. I bekantskapskretsen är dte inte heller någon som vet något

• RoL

Jag och dottern var där förförra året, hon skulle då fylla 5.

Vi åkte dagbåten till Åbo - redan vid Åland kom det klassiska 'Pappa är vi framme snart' - och sov på hotell en natt.

Nästa dag åkte vi buss till Mumin och blev RIKTIGT !!! skrämda av häxan. En dag räckte mer än väl för att hinna bli mätt på Mumin.

Vi tog nattbåten tillbaks på kvällen och det var bra mycket bättre att sova resan över än att tillbringa tiden vaken på båten. Nu åkte vi utan sällskap även om vi träffade andra barn och föräldrar på båten som skulle dit med.

Jag kunde boka hur jag ville med natt- och dagbåtar och hotell. Egen kassa och barnens restålighet får kanske avgöra.

• hotten

taxi från båten till muminvärlden tar ca 25 min, å en halvdag hos mumin räcker bra.. så det fungerar utmärkt att bara ta det över dagen utan hotell, men det blir ju trevligare med 1-2 nätter hotell tex på nådendal spa som har bad grejs innomhus å en fin sandstrand strax utanför...

• Miss Maya

Som föregående talar säger - en dag räcker gott och väl, kanske är det t o m för mycket. Har varit där flera gånger, dock är det många många år sedan.

Bussar går nog från Åbo till Nådendal med jämna mellanrum. Och jag kan också rekommendera att stanna några extra dagar i sommar-Nådendal, kan vara riktigt trevligt.

• Miss Maya

Och båten över från Sthlm tar en natt/en dag. Åker ni på kvällen runt 20 så är ni i Åbo vid halv åtta följande morgon.

Båten på kvällen går runt 20-21 beroende på vilket bolag ni åker med. Då är ni framme runt sju på morgonen i Sthlm igen.

Ska ni åka, boka båt i god tid, platserna går åt som smör i solsken under sommaren och det blir snabbt fullt även långt fram i tiden!

• RoL

Om ni åker ut till Mumin på morgonen då de öppnar så har ni ett par timmar på er innan den _stora_ anstormningen kommer och det blir trångt, köer och jobbigt att se och göra nått.

• sarah

Tack för era svar!
    Jag funderade lite på att att ta kvällsbåten, sova. Ankomma till Åbo på morgonen och åka ut till muminvärlden, gå hela dagen. Ta in på hotellet (Nådendalspa?), sova, tillbringa nästa dag i poolen och åka hem på kvällen. Fast då måste man ju förstås checka in och lämna bagaget på hotellet innan man åker till mumin, dte kanske bli bökigt?

• RoL

Nejdå, det låter som en bra plan. Det tar nog inte mer än 30 minuter att checka in ?

Ålder på barn(en) ?

• hotten
    sarah skrev 2009-05-03 23:20:12 följande:
    Tack för era svar!Jag funderade lite på att att ta kvällsbåten, sova. Ankomma till Åbo på morgonen och åka ut till muminvärlden, gå hela dagen. Ta in på hotellet (Nådendalspa?), sova, tillbringa nästa dag i poolen och åka hem på kvällen. Fast då måste man ju förstås checka in och lämna bagaget på hotellet innan man åker till mumin, dte kanske bli bökigt?
    Jag hade nog gjort tvärtom, för hotellet måste ni nog ändå lämna kl 12, så då är det ju lättare att förvara bagaget i bagagerummet å vara på muminvärlden den dagen åka in till hotellet å hämta väskorna å sen ti båten..

mellan muminvärlden å spa hotellet går det små mini biltåg så det är enkelt att hoppa på dessa
  • sarah
    RoL skrev 2009-05-03 23:27:50 följande:
    Nejdå, det låter som en bra plan. Det tar nog inte mer än 30 minuter att checka in ?Ålder på barn(en) ?
    barnen är 3 samt 5 år.
Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?