• sarah

Har du varit i Mumindalen?

Vi tänkte åka till Mumindalen i sommar och dte är nog högtid att kanske boka in.

Men vi är fler familjer som sak åka och ett datum måste hittas.
    Därför undrar jag hur många dagar går åt (i fall man vill ha en hel dag inne i mumindalen/landet)?

Man tar väl båten till Åbo (?) hur lång tid tar det? Sover man då på båten? Går i mumindalen dagen efter, sover över på hotell och åker hem dagen efter? När är man då hemma? eller åker man båten hem samma kväll som man är i Mumindalen?

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 16:20
    Vi bor i sthlm

• Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?
  • RoL

Det tar inte lång tid med bussarna som går från Åbo till Nådendal, så det är jättebra att ha ett hotell i Åbo.

Färjebolagen brukar ha erbjudanden med resor och boende.

www.viforaldrar.se/artiklar/arkiv/halsa_pa_hos_mumintrollet/

Finnlink kör färjor mellan Kappelskär och Nådendal - om Viking eller Silja gör det vet jag inte.

Så du har alla möjligheter att hitta just det alternativ som passar just dig bäst.

• LLNLLLNB

Nu är jag väl sent ute, men Viking line har ju ett paket för Muminbesök. Verkar väldigt bra ordnat med att man kan boka transfer och grejer.

• sarah
    LLNLLLNB skrev 2009-06-01 21:54:23 följande:
    Nu är jag väl sent ute, men Viking line har ju ett paket för Muminbesök. Verkar väldigt bra ordnat med att man kan boka transfer och grejer.
    jag vet, vi har bokat ett sånt
  • LLNLLLNB

och vi funderar på att boka! Verkar som en kul lillsemester för barnen.

• Noonis

Missa inte Åbo slott, kul med fängelsehåla, lilla kapell, köket och minimodellen om hur slottet såg ut vid Katarina Jagellonigas tid (som stort dockskåp). Om man gillar slott .

Medeltidsmuseet (?) i centrum är också sevärd, de har hittat gamla ruiner under byggnader när de grävde. Finns i källaren i ett hus, bra om det regnar eller är för hett . Kommer inte just nu ihåg vad det heter.

Kul också att trosa runt vid ån. De har även lite kul restauranger, typ Apoteket och liknande?

Vi älskade Mumindalen. Kolla när föreställningar går och se även lite teater (precis vid ingången).

Ha en kul semester!

• milla89

hejsan! vi var i mumin dalen nu i helgen. bokade i torsdags och åkte på fredagen. tog nattbåten dit, framme 7 på morgonen. sen gick bussen 0945 till mumindalen. så blev lite vänta men fanns ett cafe och barnen sprang runt och lekte innan så för de var det ingen fara att vänta. bussen gick precis vid hamnen. nu var denna busschafför otroligt seg. stannade ca 15 min vid vissa hållplatsen för att kolla på hus och gå ut och röka och vänta vid hotellen på gäster. men vi kom fram vid 11 iaf. då var det ingen lång promenad tills vi var framme. det var rätt nära men bakom lite saker så känner man sig osäker kan man alltid fråga någon. vi var där 11- 16 sen var barnen helt slutkörda. de hade så roligt. men 1715 åkte vi bussen tillbaka då och då skulle våran båt gå 2015. gick även en buss vid 1815. mumindalen stänger 1800 på dagarna. vi åkte med silja line. har du några som helst mer frågor så fråga på. kanske inte har koll på allt men mkt ligger färskt i minnet nu. bussen kosta förresten 5euro för vuxna och 3euro för barn,. min grabb fyller 3 snart och han åkte gratis. tror man betalar från 3.

• LLNLLLNB

Milla89:
    Var det den bussen man kunde förbeställa? Alltså inte en vanlig finsk linjebuss? Det var inget krångligt, utan man visste vart man skulle ta vägen för att hitta bussen?

• milla89
    LLNLLLNB skrev 2009-06-07 19:51:11 följande:
    Milla89:Var det den bussen man kunde förbeställa? Alltså inte en vanlig finsk linjebuss? Det var inget krångligt, utan man visste vart man skulle ta vägen för att hitta bussen?
    det var en finsk buss. buss chaffören prata svenska med. precis när man kommer ut från terminalen så finns det ett tegelhus. ett hotell direk bakom där. gå bakom hotellet och andra sidan vägen samma sida som vikinglines terminal ligger på. det var jätte lätt. men vi gick ju in på hotellet och fråga för vi visste inte alls först. men nära och bra :)
  • LLNLLLNB

Milla89:
    Men vilken bra info, tack!
    Jag blev jättsugen på att boka, får prata med maken.
    Vi ska ägna semestern åt flytt, men barnen måste ju få något kul.

• snöfall

tror att Finland har haft nå bestämmelser att inte ha öppet på söndagar...var iaf för nåt år sen till helsingfors en söndag o då var det mesta stängt.. men det kan ju ha ändrat. men vet att det har varit andra regler för öppehållningstider jämfört med sverige (bor i finland, men på Åland och här har i lite annan lagstiftning än på fastlandet i det mesta.. men så har vi inte heller så mycket affärer som har öppet på söndagar heller )
    jag hr också funderat på Mumindalen, men dottern är bra 2 år (fyllde i april) och jag undrar om hon är för liten för att tycka det är kul.. Men hon älskar mumintrollet när hon ser på film, och kramdjuren sina..

• boki

ag var där när mina barn var 2,5år och 1,5år dom hade jätteroligt! Så jag tror inte hon är för liten..

Ni andra har ni gjort era resor, är ni nöjda?

Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?