• sarah

Har du varit i Mumindalen?

Vi tänkte åka till Mumindalen i sommar och dte är nog högtid att kanske boka in.

Men vi är fler familjer som sak åka och ett datum måste hittas.
    Därför undrar jag hur många dagar går åt (i fall man vill ha en hel dag inne i mumindalen/landet)?

Man tar väl båten till Åbo (?) hur lång tid tar det? Sover man då på båten? Går i mumindalen dagen efter, sover över på hotell och åker hem dagen efter? När är man då hemma? eller åker man båten hem samma kväll som man är i Mumindalen?

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 16:20
    Vi bor i sthlm

• Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?
  • sisley

Vi åkte från Stockholm på kvällen och var framme morgonen därpå. Vi tog lokalbussen ut till mumindalen där vi fick vänta någon timme innan det öppnade. Sedan tillbringade vi hela dagen där innan vi åkte tillbaka till Åbo sent på eftermiddagen. Det var söndag och det fanns INGENTING att göra i Åbo. Allt var stängt. Varning!

En dag räcker gott och väl för Mumindalen då det inte är så stort. Vi träffade en annan familj som stannat en natt på hotell i Åbo och de sa att de ångrade att de stannat en extra natt. Delvis på grund av att allt var stängt förstås.

Mumindalen i sig var jättefint och vår 4-åring och hennes 5-åriga kusin var nöjda och tyckte det var spännande. Mårran vågade 4-åringen aldrig se, hon var för läskig. Jag skulle absolut rekommendera ett besök.

• bananer är gula
    sisley skrev 2009-05-04 11:18:21 följande:
    Vi åkte från Stockholm på kvällen och var framme morgonen därpå. Vi tog lokalbussen ut till mumindalen där vi fick vänta någon timme innan det öppnade. Sedan tillbringade vi hela dagen där innan vi åkte tillbaka till Åbo sent på eftermiddagen. Det var söndag och det fanns INGENTING att göra i Åbo. Allt var stängt. Varning! En dag räcker gott och väl för Mumindalen då det inte är så stort. Vi träffade en annan familj som stannat en natt på hotell i Åbo och de sa att de ångrade att de stannat en extra natt. Delvis på grund av att allt var stängt förstås. Mumindalen i sig var jättefint och vår 4-åring och hennes 5-åriga kusin var nöjda och tyckte det var spännande. Mårran vågade 4-åringen aldrig se, hon var för läskig. Jag skulle absolut rekommendera ett besök.
    Fast nu pratar du ändå strunt. Kanske var någon särskild helgdag den söndag du var där? Kanske söndag efter midsommar?

Alla muséer och liknande aktivitetsanläggningar, samt varuhusen och större affärskedjor som H&M och dylikt har öppet på söndagar i Åbo. Restauranger och Har tillbringat många söndagar där.
  • sarah

Jag tror det lutar åt att vi åker med kvällfärjan. Checkar in på hotellet på morgonen och tillbringar dagen i lugn och ro på hotellet alt i staden. Övernattar och går i Muminv. dagen efter och åker hem med kvällsfärjan.

Försöker hitta någon paketresa men hittar inget som inkluderar inträde till MuminV.

Hittade ett paket med resa + det där cariabian någonting hotellet som hade någon vattenpark. Låter iofs lite kul att tillbringa en dag där och sen övernatta på plats. Kostade nästan 1800:-/familj (resa t/r, övernattning, vattenparken, frukost) det är väl ett rätt okej pris väl? Sen tillkommer inträde till MuminV också.

• hotten
    sarah skrev 2009-05-04 23:13:55 följande:
    Jag tror det lutar åt att vi åker med kvällfärjan. Checkar in på hotellet på morgonen och tillbringar dagen i lugn och ro på hotellet alt i staden. Övernattar och går i Muminv. dagen efter och åker hem med kvällsfärjan.Försöker hitta någon paketresa men hittar inget som inkluderar inträde till MuminV.Hittade ett paket med resa + det där cariabian någonting hotellet som hade någon vattenpark. Låter iofs lite kul att tillbringa en dag där och sen övernatta på plats. Kostade nästan 1800:-/familj (resa t/r, övernattning, vattenparken, frukost) det är väl ett rätt okej pris väl? Sen tillkommer inträde till MuminV också.
    fast de hotellet ligger ju i Åbo å inte nådendal, så då måste ni släpa på väskorna heladagen alt ta en omväg till hotellet å hämta väskorna inna n båtresan hem..
    nådendal spa har ju inga ruchkanor å lekgrejs (dock ofta mycket barn) men det är lyxigt!
  • sarah
    hotten skrev 2009-05-04 23:59:56 följande:
    fast de hotellet ligger ju i Åbo å inte nådendal, så då måste ni släpa på väskorna heladagen alt ta en omväg till hotellet å hämta väskorna inna n båtresan hem..nådendal spa har ju inga ruchkanor å lekgrejs (dock ofta mycket barn) men det är lyxigt!
    Men åhhh...
    Är det långt till det hotellet alltså?
    Är det inte från Åbo färjorna går? För då borde det ju vara smidigt med ett hotell i närheten och sen bara ta en tripp ut till Mumin.
  • hotten
    sarah skrev 2009-05-05 00:08:22 följande:
    Men åhhh... Är det långt till det hotellet alltså?Är det inte från Åbo färjorna går? För då borde det ju vara smidigt med ett hotell i närheten och sen bara ta en tripp ut till Mumin.
    ja det är väll smaksak.. ni kan ju ta bussen från hotellet till hamnen å ångbåten därifrån till nådendal å gå sen till muminvärlden, å samma sak på hemvägen till hotellet för att hämta väskorna å sen bussen/taxi till hamnen..

eller så bor ni tex på nådendal spa, åker minitåget till muminvärlden t/r tar väskorna å bussen raka vägen till hamnen..
  • sisley

bananer är gula skrev 2009-05-04 11:24:36 följande:
    [citat]
    Fast nu pratar du ändå strunt.

Strunt?!

Jag försöker dra mig till minnes om det skulle varit någon särskild helgdag men ingen vi frågade sa något om detta..? Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna men allt var verkligen stängt när vi var där. Men minns också att jag skrev att vi kom in till Åbo sent på eftermiddagen (från Mumindalen) så allt kanske stängde tidigt.

• RoL
    sarah skrev 2009-05-05 00:08:22 följande:
    Men åhhh... Är det långt till det hotellet alltså?Är det inte från Åbo färjorna går? För då borde det ju vara smidigt med ett hotell i närheten och sen bara ta en tripp ut till Mumin.
    Det går färjor till både Åbo och till Nådendal - beroende på var man åker från.

Jag bokade allt via Viking Line och åkte från Stadsgårdskajen bortanför slussen.

På båten hade de massa aktiviteter för barnen, men trots det blev det lite långtråkigt.
  • sarah
    RoL skrev 2009-05-05 17:03:24 följande:
    Det går färjor till både Åbo och till Nådendal - beroende på var man åker från.Jag bokade allt via Viking Line och åkte från Stadsgårdskajen bortanför slussen.På båten hade de massa aktiviteter för barnen, men trots det blev det lite långtråkigt.
    Vi tänkte ta nattfärjan.

De färjor jag har sett har gått till Åbo. Är det Nådendal man ska ta färjan till för att hamna nära Muminvärlden eller? *förvirrad* trodde det var Åbofärjan och tänkte att dte då var perfekt med hotellet som låg i Åbo.
  • Miss Maya

Mumindalen ligger i Nådendal, som ligger en bit ifrån Åbo.

sarah skrev 2009-05-05 18:13:09 följande:
    RoL skrev 2009-05-05 17:03:24 följande: Vi tänkte ta nattfärjan. De färjor jag har sett har gått till Åbo. Är det Nådendal man ska ta färjan till för att hamna nära Muminvärlden eller? *förvirrad* trodde det var Åbofärjan och tänkte att dte då var perfekt med hotellet som låg i Åbo.
Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?