Inlägg från: RoL |Visa alla inlägg
  • RoL

Har du varit i Mumindalen?

Jag och dottern var där förförra året, hon skulle då fylla 5.

Vi åkte dagbåten till Åbo - redan vid Åland kom det klassiska 'Pappa är vi framme snart' - och sov på hotell en natt.

Nästa dag åkte vi buss till Mumin och blev RIKTIGT !!! skrämda av häxan. En dag räckte mer än väl för att hinna bli mätt på Mumin.

Vi tog nattbåten tillbaks på kvällen och det var bra mycket bättre att sova resan över än att tillbringa tiden vaken på båten. Nu åkte vi utan sällskap även om vi träffade andra barn och föräldrar på båten som skulle dit med.

Jag kunde boka hur jag ville med natt- och dagbåtar och hotell. Egen kassa och barnens restålighet får kanske avgöra.

• RoL

Om ni åker ut till Mumin på morgonen då de öppnar så har ni ett par timmar på er innan den _stora_ anstormningen kommer och det blir trångt, köer och jobbigt att se och göra nått.

• RoL

Nejdå, det låter som en bra plan. Det tar nog inte mer än 30 minuter att checka in ?

Ålder på barn(en) ?

• RoL
    sarah skrev 2009-05-05 00:08:22 följande:
    Men åhhh... Är det långt till det hotellet alltså?Är det inte från Åbo färjorna går? För då borde det ju vara smidigt med ett hotell i närheten och sen bara ta en tripp ut till Mumin.
    Det går färjor till både Åbo och till Nådendal - beroende på var man åker från.

Jag bokade allt via Viking Line och åkte från Stadsgårdskajen bortanför slussen.

På båten hade de massa aktiviteter för barnen, men trots det blev det lite långtråkigt.
  • RoL

Det tar inte lång tid med bussarna som går från Åbo till Nådendal, så det är jättebra att ha ett hotell i Åbo.

Färjebolagen brukar ha erbjudanden med resor och boende.

www.viforaldrar.se/artiklar/arkiv/halsa_pa_hos_mumintrollet/

Finnlink kör färjor mellan Kappelskär och Nådendal - om Viking eller Silja gör det vet jag inte.

Så du har alla möjligheter att hitta just det alternativ som passar just dig bäst.

Svar på tråden Har du varit i Mumindalen?