• Förväntansfull0406

De vägrar ge mig pengar tillbaka!! Hjälp snabbt!

Snälla någon som kan hjälpa mig, jag köpte ett par byxor för två veckor sedan (snart) och efter ha använt dom två gånger upptäcker jag ett en söm gått upp i fållen nere vid benet. JAg tvättar inte ens byxorna så de ska synas att de är nya. MEn när jag kommer med dom och sägar att jag vill ha tillbaka pengarna säger de att de inte är skylldiga att ge mig pengar, utan jag måste ta ett par likvärdiga byxor, efterosm att många har medvetet sönder byxor för att få pnegar tillbaka, men jag kan ju inte rå för det menar jag och vill inte ha ett par till! jag vill ha pengar tillbaka. De blev tjaffs i butiken o jag lämnar byxor o kvitto där, säger att jag ska återkomma när jag letat fram fakta. OCh nu har jag hittat fakta MEN det står lite luddigt tycker jag, om de vägrar ändå trots vad lagen säger ge mig pengar tilbaka, vad gör jag då?? Just nu e jag mest förbannad för att de e så motsträviga. Och jag tänker inte ge mig. Men jag har väl rätt??? annars gör jag totalt bort mig!

Snälla hjälp mig....

här e en länk till den bästa info jag hitta.

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=892

• Svar på tråden De vägrar ge mig pengar tillbaka!! Hjälp snabbt!
  • LaFontaine
    nean82 skrev 2009-05-03 21:27:23 följande:
    Jo men de har ju ändå ett ansvar för de produkter de tillverkar.
    Jo visst har de ett ansvar, men avtal är ju fenomenalt förskaffade att de kan utformas lite hur som inom lagens gränser.
  • Förväntansfull0406
    LaFontaine skrev 2009-05-03 21:27:07 följande:
    HM är en kedja som i princip enbart säljer sina egna varor. Det är skillnad på butiker som säljer externa varor eller franchisekedjor. Butiken i fråga har för övrigt följt sin del av avtalet. De har inte nekat dig något när de erbjuder dig ett par nya byxor. Självklart blir de misstänksamma när du inte vill ha dem när så kort tid har gått, skulle inte du blivit det själv, framför allt när det handlar om en sådan skada?
    nej det hade jag inte som sagt, min vän som jobbar i butik ger ALLTID pengar tillbaka avsett hur skadan ser ut.... Jag hade helt klart gett stålarna tebax, då ökar shanserna att kunden handlar mer av mig. Om jga däremot sett att kunden gör det till en vana....
  • Förväntansfull0406
    nean82 skrev 2009-05-03 21:27:23 följande:
    Jo men de har ju ändå ett ansvar för de produkter de tillverkar.
    ja det kan man tycka! det e INTE mit fel att de har kunder som (hur de nu kan veta det) har sönder plagg med flit.
  • Buster78

För att bara svara på din fråga utan att ha läst hela tråden. jag tycker det va solklart att du har rätt att få pengarna tillbaka!

Citerar:
    Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
    Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

• solencfo

Hej där
    Enligt lag har säljare alt leverantör rätt att i första hand åtgärda felet på varan, detta är alltså oavsett om du använt varan eller inte. De är alltså enligt lag inte skyldiga att ge dig pengarna tillbaka, utan laga eller erbjuda ny vara är tillräckligt enligt lag.
    Men jag vet att stora kedjor är ibland mycket snällare än så eftersom de ser till sitt rykte och varumärke.
    Nu vet jag inte var du handlat någonstans men enstaka butiker brukar inte ha råd att ge pengarna tillbaka, utan man får nöja sig med tillgodokvitto eller nåt.
    Butiken har hur som helst ingen skyldighet att ge dig pengarna tillbaka.

• Ari Gold
    Buster78 skrev 2009-05-04 10:47:58 följande:
    För att bara svara på din fråga utan att ha läst hela tråden. jag tycker det va solklart att du har rätt att få pengarna tillbaka!

säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
    Vadå solklart???

Det står ju klart och tydligt att butiken gjort helt rätt när e erbjudit nya byxor (dvs "omleverans").
  • Lajkie

Varför köpte du byxorna i första hand om de var så dåligt sydda?

• Buster78
    Buster78 skrev 2009-05-04 10:47:58 följande:
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    Ari Gold skrev 2009-05-04 11:26:12 följande:
    Vadå solklart???Det står ju klart och tydligt att butiken gjort helt rätt när e erbjudit nya byxor (dvs "omleverans").
    detta tycker jag oxå är väldigt självklart!
  • frieden

men hallå...vad är det du inte förstår? :

Säljaren har dock rätt att i FÖRSTA hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Buster78 skrev 2009-05-04 12:03:34 följande:
    Ari Gold skrev 2009-05-04 11:26:12 följande: detta tycker jag oxå är väldigt självklart!
  • inked

det e såklart trisst när man köper nått som går sönder,förstår att det e surt men butiker har rätt att laga o ersätta m liknande vara.men kan du inte höra om det går o mötas,du kanske kan få ett tillgodokvitto o köpa nått annat.sen får man inte glömma att pesonalen gör så som deras regler säger det e inte dom som bestämmer,har själv kunder som ser ut som om dom vill äta upp mig när det inte går o reklamera.

Svar på tråden De vägrar ge mig pengar tillbaka!! Hjälp snabbt!