• SusanK

Blodförgiftning eller infektion?

Du som inte gillar tår klicka dig inte in på mina bilder på min sida.

Vad tror ni?
    Jag kläckte av en bit av tånageln i veckan och det blev riktigt infekterat tills för två dagar sen när jag tvättade den i såpavatten. Infektionen verkar ha försvunnit helt men kvar är fortfarande detta?
    Nu har jag haft detta streck på tån i 3-4 dagar. Och den har sträckt ut sig ganska ordentligt.
    Jag ska till läkaren men jag roar mig med ett inlägg här först för att se vad ni nattugglor tror om saken.

• Svar på tråden Blodförgiftning eller infektion?
  • misstristess

Små sår och goda vänner ska man vara rädd om.

Det skulle kunna vara det röda strecket som kan gå vidare till lymfan och sen orsaka blodförgiftning.

Hade själv ett väldigt litet sår i handflatan för några år sedan. En dag upptäckte jag ett rött sträck, ganska likt det du har på tån, som löpte på insidan av underarmen.

Det var inte blodförgiftning, men hade kunnat bli det sa doktorn när han skrev ut medicin.

Rita en prick i slutänden av ditt röda streck så kan du se om det blir längre och hur snabbt det i så fall växer.

• SusanK

Oj nu kom pirret av spänning tillbaks igen.(Jag vet, jag har för lite att göra och för mycket förhoppningar om mitt sår)
    Tack misstristess för ditt tips.

Missförstå mig gärna rätt nu. Jag hoppas verkligen inte att jag har Sepsis, men det känns ändå lite spännande att ha något som kan vara farligt. Lite som att utsätta sig själv för ett bungyjump när man är höjdrädd.

• misstristess

Har du haft det redan i 3-4 dagar så lär du överleva, det viktiga är att du har koll på hur fort den växer.
    Jag upptäckte min på jobbet men stannade kvar resten av dagen medans vissa muttrade om blodförgiftning...

Är du öm i ljumsken så är det kanske inte riktigt lysande, du får klämma lite.
    När ska du till doktorn?

• SusanK

Jag är inte öm någonstans, inte knappt ens i tån längre.
    Läkaren ska jag till när jag bokat tid. Ska visserligen dit av andra skäl. Men får väl passa på att kasta upp tassarna för uppvisning i samma veva.

• misstristess

Ha koll på strecket bara, växer det snabbt så boka tid snart.

Och du, strecket kan göra ont, mitt var ömmare än själva såret.

Själva strecket heter lymfangit-strimma om du vill googla lite i brist på annat att göra.

• Themis

Jag har inte kollat, men en gammal pojkvän till mig på gymnasiet lyckades få blodförgiftning när han först gick in sina nya golfskor på dagen och sedan sprang en mil i gamla sunkdojor med blodiga skavsår samma kväll-mycket begåvat... :-P

• SusanK

Misstristess. Strimman jag hittat bilder på stämmer in med hur det såg ut för två dagar sedan. Oj, intressant.
    Nu fick allt en oväntad vändning. :O

• NoMercy

Det där är lite efterdyningar av infektionen du hade i tån.
    Streck som man kan misstänka ger en sepsis ser något mer "septiska" ut, dvs mer ilsket.
    Men det här är nätet och jag bara tror utifrån det du skriver och visar upp. Skulle inte bekymra mig för 5 öre. Skulle du få feber och det blir mer rött...då kan du väl ta dig en tur, alt sätta dig i såpabad igen, det är inte att förakta *mer huskurer åt folket*

• Max mamma

Precis så hade jag när jag fick blodförgiftning,strecket är typiskt för det.
    Gå till HC i dag!

• misstristess

Hur har det gått? Överlevt natten?

Är strimman längre?

• SusanK

Jag lever (tror jag) och det verkar som om sonen ser mig. Eller kan barn se andar;)
    strimman är där den var igår. Alltså ingen förändring.

• misstristess

Hmm...
    Jag som hade hoppats på lite dramatik.

• SusanK

Hahah, det gjorde jag med. Men det verkar som om det inte kommer hända något roligt alls med den.
    Kanske måste söla ner den med lite bakterier så jag får åka in med det.
    Vad sägs om ett dopp med foten i en skitig kattlåda?

• misstristess

Tror inte att det skulle hända så mycket ändå.

Men dramat är inte över än, det kan ta tid innan bakterierna vinner över kroppen.

• SusanK

Då får vi vänta med spänning. Håll tummarna*L*

Svar på tråden Blodförgiftning eller infektion?