• pönz

Vad på en blogg får dig att "vända i dörren"?

Om du ramlar in på en blogg och du nästan direkt tänker "nää fy" eller typ "nej, inget för mig!", vad är det som gör att du tänker så?
    Vad är det som gör att du "vänder i dörren"? Och blir avskräckt?

Eller om du stannar ett par sekunder och bläddrar neråt och läser några inlägg, vad gör att du sedan sticker därifrån och aldrig återvänder?

Jag är bara nyfiken...

Själv får en hafsig design (typ blinkande grejer, omatchande, äckliga färger, massa reklam, mirandanallar och fula figurer, olika text och typsnitt på varje inlägg mm) mig att vända i dörren, för då orkar man ju inte ens läsa.
    Om designen är inbjudande så kanske jag börjar läsa, men vad som då får mig att dra är om det bara finns femton miljoner bilder på ett och samma ansikte med plutande läppar. Blärk.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Vad på en blogg får dig att "vända i dörren"?
  • vadskajaghetadå
    SandraEdin skrev 2009-05-07 22:25:10 följande:
    Nä, det kan jag inte påstå. Skriver bloggen för att mina föräldrar ska kunna följa mig och min familjs liv även fast vi bor 80mil ifrån varandra. Men, varför ska jag förklara mig för dig?
    Du behöver inte förklara dig, jag tror bara att du kände dig träffad...
  • SandraEdin
    BlommyNess12 skrev 2009-05-07 22:27:00 följande:
    Finns det folk som gör så? Jag trodde faktiskt man brukade prata med varandra. Min mamma bor 800 meter bort men vi pratar en liten stund nästan varje dag.
    Tydligen. Jo, jag pratar med min mamma minst en gång om dagen. Men det betyder inte att jag pratar med resten av min familj varje dag.
    glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • BlommyNess12
    SandraEdin skrev 2009-05-07 22:28:35 följande:
    Tydligen. Jo, jag pratar med min mamma minst en gång om dagen. Men det betyder inte att jag pratar med resten av min familj varje dag.
    Nej kanske inte, men jag bara antog att man pratade med dom som man tyckte det var viktigt att de hängde med i ens vardag tillräckligt ofta för att de skulle kunna uppdateras.

Men vi är väl olika..
  • SandraEdin
    BlommyNess12 skrev 2009-05-07 22:43:52 följande:
    Nej kanske inte, men jag bara antog att man pratade med dom som man tyckte det var viktigt att de hängde med i ens vardag tillräckligt ofta för att de skulle kunna uppdateras. Men vi är väl olika..
    Vi är alla olika, därför är vi unika.
    glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Tess the mess

Jag tycker att bloggar är trista då de är för "lama". Bloggar där det bara står vad de ätit till middag, eller personens hela meny för dagen inkl antal smörgåsar. Eller korkade människor som kör igång en hel debatt om ngt de helt klart missförstått på grund av bristande hjärnkapacitet
    För min del är det helt ok att läsa om familjelivet eftersom det är en stor del av livet, men det får gärna varvas med intressanta politiska inlägg, lite musik, fest, litteratur och shopping. Personen bakom barnen helt enkelt!
    Själv har jag dagar då jag märker att de flesta inlägg handlar om barnen, men då man vabbat i typ 2 veckor blir det lite begränsat med inputs

• Desertchick
    Finns det folk som gör så?Jag trodde faktiskt man brukade prata med varandra.Min mamma bor 800 meter bort men vi pratar en liten stund nästan varje dag.
    Jag bor i USA och bloggar. De flesta i min familj läser den, då jag inte pratar så ofta med familjen. Det är kul att visa hur jag har det härborta med bilder osv. Kanske inte så kul för främlingar att läsa den, men men.
  • Emin éMinÄlskling
    Finns det folk som gör så?Jag trodde faktiskt man brukade prata med varandra.Min mamma bor 800 meter bort men vi pratar en liten stund nästan varje dag.
    Å ja! Jag gör samma sak. Det var själva anledningen till att jag startade min blogg.
    Hade det inte varit för mina nära och kära som bor 150 mil bort så hade jag nog aldrig börjat blogga. Jag personligen skulle inte göra det för att helt okända människor ska få läsa om min familjs vardag och mina underbara barn;D
    Givetvis är även helt okända människor välkommna att läsa den, men jag har svårt att tro att personer som inte känner mig skulle finna den särskilt intressant?!:)

Du vet, trots att man pratar med varandra ofta så kan man genom en blogg uppdatera/följa på ett annat sätt....nämligen med tex BILDER! Såklart=)
    Du säger det själv...din mamma bor 800 m bort. Då kanske inte intresset att uppdatera vardag & bilder är överdrivet stort. Men om man har ett avstånd på 80 mil eller som för min del 150 mil så är det genast mer intressant..jag lovar;)

Tänk dig själv...med dom avstånden ser man inte varandra varje dag direkt.
    Och det hinner hända ganska mycket med en liten knatte(barnbarn, syskonbarn, bästa vännens barn) på bara...3 mån...6 mån...kanske 8 mån. Du fattar grejen;)
  • LAMadde
    Desertchick skrev 2009-05-08 01:51:18 följande:
    Jag bor i USA och bloggar. De flesta i min familj läser den, då jag inte pratar så ofta med familjen. Det är kul att visa hur jag har det härborta med bilder osv. Kanske inte så kul för främlingar att läsa den, men men.
    Hejsan Deserchick Som du vet så gör jag exakt samma sak och av exakt samma anledning. Jag bor som sagt i USA och min fam och vänner bor kvar i sverige.. jag har min blogg som en dagbok som dom sedan kan läsa. När man träffas nåra få ggr om året så tycker folk det är rätt kul att få se vad man har för sig varje dag.

Jag har x antal hundra läsare som jag ej känner och dom verkar tycka det är rätt intressant att se mina dagens outfit lr läsa om när min dotter skrapade upp knät också
  • HeddaBigBum
    Finns det folk som gör så? Jag trodde faktiskt man brukade prata med varandra. Min mamma bor 800 meter bort men vi pratar en liten stund nästan varje dag.
    Jag pratar med mina föräldrar via Skype varje söndag. Klockan 10 min tid (19 deras tid) har vi date i 1-2h. Men nej, vi pratar inte varje dag. Och via bloggen kan jag visa bilder och videosnuttar på vad vi sysslar med. Barnen pratar om Alejandro och Matthew på dagis och mina föräldrar vet, tack vare bloggen, hur de här barnen ser ut. De har sett snuttar på sina barnbarn och deras kompisar.

Jag ser inget konstigt alls i att ha en blogg för att hålla familjen nära. Mina föräldrar känner att de får vara med i vår vardag på ett litet hörn i alla fall...
  • moonweb
    BlommyNess12 skrev 2009-05-07 22:43:52 följande:
    Nej kanske inte, men jag bara antog att man pratade med dom som man tyckte det var viktigt att de hängde med i ens vardag tillräckligt ofta för att de skulle kunna uppdateras. Men vi är väl olika..
    Jag har då inte tid att ringa mina föräldrar, makens föräldrar, mina 4 syskon, makens bror, mina bästa vänner varje dag, inte ens en gång i veckan eller en gång i månaden. Har man det så undrar jag bara var man hittar så mycket tid?? Men det beror väl på hur många personer anser att ingår i ens familj också.

Mina föräldrar träffar jag en gång i veckan ungefär, men de älskar ändå att läsa om vad vi gör på dagarna, hur barnen mår och se på alla foton jag visar.
Svar på tråden Vad på en blogg får dig att "vända i dörren"?