Inlägg från: basketmia |Visa alla inlägg
  • basketmia

Vilka länder kan man adoptera ifrån?

För det första vill jag råda er att ställa er i kö hos en eller helst flera adoptionsorganisationer på en gång. Kötiden behövs oftast när det är dags att skicka papper till ett land för att få adoptera.

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går:

Är det någon som kan berätta från vilka länder man kan adoptera ifrån?
    AC: Bulgarien, Colombia, Ecuador, Estland, Filippinerna, Indien, Kenya, Kina, Kirgizistan, Madagaskar, Makedonien, Nigeria, Ryssland, Serbien & Montenegro, Sydafrika, Sydkorea och Thailand.
    FFIA: Kina, Indien, Colombia, Kenya, Thailand och Sri Lanka
    BFA-A: Bolivia, Bulgarien, Indien, Kenya, Litauen, Nepal, Polen, Slovakien, Sri Lanka, Thailand, Tjeckien och Taiwan.
    BV: Hongkong, Kina, Taiwan, Kenya och Sri Lanka.

Gäller 42års gränsen för att ställa sig i kö eller? 42-årsgränsen tror jag gäller från det man anmäler sig för att få göra sin hemutredning. Däremot så är det så att ni då måste välja ett land där ni är hemma inom de två år som medgivandet gäller för ni får troligen inget förnyat medgivande.

Från vilka länder går det snabbast? Detta är väldigt olika beroende på vilka länder man passar in på och om man är villig att ta emot ett barn med särskilda behov. Ibland är det ingen kö i Sverige men lång kö i landet och ibland tvärtom. Men man får räkna med att det tar lång tid.

Från vilka länder är man säker på att man får ett spädbarn och inte ett äldre barn? Detta kan du aldrig vara säker på. Vissa länder har fler spädbarn och andra färre men de allra flesta barn som kommer till Sverige är över 6 månader gamla och väldigt många över 1 år. Du får en ålder i ditt medgivande t.ex. 0-24 månader (det vanligaste tror jag). Många länder kräver att du har detta medgivande och då kan man få ett barn som är upp till 2 år.

Hur fungerar processen adoption?
    En beskrivning i stora drag.
    1. Man anmäler sig som köande medlem i en eller flera adoptionsorganisationer.
    2. Man ansöker om att få gå den föräldrautbildning för blivande adoptivföräldrar och genomgår sedan utbildningen. Det kan vara väntetid för att få börja utbildningen.
    3. Man ansöker om att få göra en medgivandeutredning hos socialförvaltningen. och genomgår denna. Det kan vara väntetid för att få börja utredningen och den kan ta ett par månader. Detta är det svenska godkännandet.
    4. Efter att organisationen/organisationerna läst igenom er utredning talar de om vilka länder som kan komma ifråga för just er. När ni kommit längst fram i kön för något av de länder som ni är aktuella för och kan tänka er att adoptera från får ni samla ihop och skicka de dokument som det aktuella landet kräver vid adoption. Det kan ta flera år innan man är framme i kön för vissa länder.
    5. Ni får ett besked om att ett specifikt barn utsetts till er. Er utredare måste godkänna att ni går vidare med adoptionen av detta barn.
    6. Ni får åka och hämta ert barn.

Denna process kan som jag sagt tidigare ta flera år.

www.mia.eu kan ni läsa mer om hur det fungerar.

• basketmia
    Namaste72 skrev 2009-05-04 14:39:32 följande:
    Bra jobbat Basketmia!
    Jag har inte så mycket att göra på jobbet idag
Svar på tråden Vilka länder kan man adoptera ifrån?