• Häxan surkart

Vilka länder kan man adoptera ifrån?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida i mer än fyra år nu men inget plus på stickan. Då min sambo börjar närma sig 41år måste vi nog börja tänka på adoption. Är det någon som kan berätta från vilka länder man kan adoptera ifrån? Gäller 42års gränsen för att ställa sig i kö eller? Från vilka länder går det snabbast? Från vilka länder är man säker på att man får ett spädbarn och inte ett äldre barn? Hur fungerar processen adoption? Vore hemskt tacksam för svar då jag har noll koll på det här området. MVH. Häxan

• Svar på tråden Vilka länder kan man adoptera ifrån?
  • basketmia

För det första vill jag råda er att ställa er i kö hos en eller helst flera adoptionsorganisationer på en gång. Kötiden behövs oftast när det är dags att skicka papper till ett land för att få adoptera.

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går:

Är det någon som kan berätta från vilka länder man kan adoptera ifrån?
    AC: Bulgarien, Colombia, Ecuador, Estland, Filippinerna, Indien, Kenya, Kina, Kirgizistan, Madagaskar, Makedonien, Nigeria, Ryssland, Serbien & Montenegro, Sydafrika, Sydkorea och Thailand.
    FFIA: Kina, Indien, Colombia, Kenya, Thailand och Sri Lanka
    BFA-A: Bolivia, Bulgarien, Indien, Kenya, Litauen, Nepal, Polen, Slovakien, Sri Lanka, Thailand, Tjeckien och Taiwan.
    BV: Hongkong, Kina, Taiwan, Kenya och Sri Lanka.

Gäller 42års gränsen för att ställa sig i kö eller? 42-årsgränsen tror jag gäller från det man anmäler sig för att få göra sin hemutredning. Däremot så är det så att ni då måste välja ett land där ni är hemma inom de två år som medgivandet gäller för ni får troligen inget förnyat medgivande.

Från vilka länder går det snabbast? Detta är väldigt olika beroende på vilka länder man passar in på och om man är villig att ta emot ett barn med särskilda behov. Ibland är det ingen kö i Sverige men lång kö i landet och ibland tvärtom. Men man får räkna med att det tar lång tid.

Från vilka länder är man säker på att man får ett spädbarn och inte ett äldre barn? Detta kan du aldrig vara säker på. Vissa länder har fler spädbarn och andra färre men de allra flesta barn som kommer till Sverige är över 6 månader gamla och väldigt många över 1 år. Du får en ålder i ditt medgivande t.ex. 0-24 månader (det vanligaste tror jag). Många länder kräver att du har detta medgivande och då kan man få ett barn som är upp till 2 år.

Hur fungerar processen adoption?
    En beskrivning i stora drag.
    1. Man anmäler sig som köande medlem i en eller flera adoptionsorganisationer.
    2. Man ansöker om att få gå den föräldrautbildning för blivande adoptivföräldrar och genomgår sedan utbildningen. Det kan vara väntetid för att få börja utbildningen.
    3. Man ansöker om att få göra en medgivandeutredning hos socialförvaltningen. och genomgår denna. Det kan vara väntetid för att få börja utredningen och den kan ta ett par månader. Detta är det svenska godkännandet.
    4. Efter att organisationen/organisationerna läst igenom er utredning talar de om vilka länder som kan komma ifråga för just er. När ni kommit längst fram i kön för något av de länder som ni är aktuella för och kan tänka er att adoptera från får ni samla ihop och skicka de dokument som det aktuella landet kräver vid adoption. Det kan ta flera år innan man är framme i kön för vissa länder.
    5. Ni får ett besked om att ett specifikt barn utsetts till er. Er utredare måste godkänna att ni går vidare med adoptionen av detta barn.
    6. Ni får åka och hämta ert barn.

Denna process kan som jag sagt tidigare ta flera år.

www.mia.eu kan ni läsa mer om hur det fungerar.

• Namaste72

Bra jobbat Basketmia!

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • basketmia
    Namaste72 skrev 2009-05-04 14:39:32 följande:
    Bra jobbat Basketmia!
    Jag har inte så mycket att göra på jobbet idag
  • Namaste72
    basketmia skrev 2009-05-04 14:51:50 följande:
    Jag har inte så mycket att göra på jobbet idag
     Inte du heller
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Häxan surkart

Tack för svaren! Nu känns det som om jag har lite mera kött på benen.

Jag vet dock inte när jag ska ställa mig i kö. Jag och min sambo ska just sätta igång med vår andra IVF (provrörsbefruktning) men eftersom min sambo snart är 41 så börjar jag känna mig stressad. Jag läste också att många länder vill att man är gifta i flera år innan man adopterar. Man kanske ska börja tänka på det redan nu. Om IVF:en inte fungerar vill jag inte stå där utan barn och inte få adoptera längre. Hur har ni tänkt när ni adopterade? Min sambo kommer från Turkiet så jag tänkte att Bulgarien vore bra men det verkar som att man då får räkna med att barnet är upp till tre år och det vill jag helst inte. Gud vad stort allt det här är. Så mycker att tänka på.

• Lotte

- Ställ er i kö NU oavsett IVF eller inte.. Detta kommer att påverka ert könummer från dag 1 och din sambo börjar komma till åren (i dessa sammanhang). Skulle ni lyckas med IVF har lite pengar gått till en god sak. Om inte lovar jag att ni kommer vara överlyckliga för de extra månader ni tjänade.
    - Gift er NU? De flesta länder har något slags krav på äktenskapslängd ofta minst 2 år.
    - Diskutera om ni kan tänka er ett lite äldre barn eller ett barn med särskilda behov. Ett friskt spädbarn får man oftast efter många år i kön, och som Baskemia sa så får ni sannolikt inte ett förnyat medgivande efter 2 år. MEN tänk samtidigt på det åtagande ni gör i att adoptera ett sn- eller äldre barn. Det måste kännas rätt. För oss var detta en process i sig som mognade fram.

• BounceT

hej
    tack BASKETMIA. Nu fick jag också mer kött på bena. :)
    är ny här och har en fråga: kan man gå föräldrautbildningen för adoptivföräldrar trots att man gör IVF.???Vi är också på IVF nr 2 o tänkte ställa oss i kö hos flera organisationer.

• eekramaren

Hej allihopa!

Är oxå helt ny inom det här med adoption.
    Så tack basketmia!

Så man måste alltså vara gift i de flesta länder??!
    Jag som aldrig tänkt gifta mig!!
    Måste man vara gift när man ställer sig i kö eller kan man gifta sig under tiden?

• Smulan1973
    eekramaren skrev 2009-05-15 20:31:37 följande:
    Hej allihopa!Är oxå helt ny inom det här med adoption.Så tack basketmia!Så man måste alltså vara gift i de flesta länder??!Jag som aldrig tänkt gifta mig!!Måste man vara gift när man ställer sig i kö eller kan man gifta sig under tiden?
    Man måste vara gift innan man kan få ett medgivande av kommunen, men du behöver varken ha medgivande eller vara gift när du ställer dig i adoptionskön hos en organisation.
  • en glad

Häxan surkart skrev : "Är det någon som kan berätta från vilka länder man kan adoptera ifrån?"
    - teoretiskt finns det väldigt många länder att adoptera ifrån,,, i praktiken har de flesta länder egna krav på de sökande som måste uppfyllas och därmed är det få som kan välja land fritt - man får vara glad om man välkomnas av och kan välja mellan två eller flera länder.... med riktig otur vill inget land ha en...

"Gäller 42års gränsen för att ställa sig i kö eller?"
    - 42-årsgränsen gäller ansökan om medgivandeutredning i sin hemkommun....

"Från vilka länder går det snabbast?"
    - det går inte att svara på eftersom ni i första hand måste veta vilka länder ni passar in på. Det hjälper organisationen er att räkna ut...

"Från vilka länder är man säker på att man får ett spädbarn och inte ett äldre barn?"
    - Går inte heller att svara på före landvalet...

"Hur fungerar processen adoption?"
    - gå in på www.mia.eu där finns all info du behöver som "nybörjare" - samt länkar till organisationerna och deras länder...

• Cerdrica

Häxan surkart skrev 2009-05-04 12:33:25 följande:

Från vilka länder är man säker på att man får ett spädbarn och inte ett äldre barn?
    Du kan aldrig vara säker på att få ett spädbarn. Det lägsta medgivande man kan ha i Sverige är ej fyllda 12 månader och då kan du alltså få ett barn som precis ska fylla ett år.
  • Lapsang

Hej alla och tack för informativ tråd! Jag tycker som ni andra att det är jobbigt att vänta så länge på allt, så jag funderar på om man skulle ställa sig i kö redan nu trots att vi ska börja med IVF i höst. Som sagt har man ju inte så mkt att förlora om IVF:en skulle lyckas. Jag undrar bara några saker:

Om man blir erbjuden ett barn, men vill avvakta p.g.a. att man ej gett upp sina IVF-försök än, vad händer då? Kan man vara "vilande/inaktiv" köande, så att man anmäler när man verkligen vill ha ett barn så fort som möjligt och då kan använda kötiden man samlat på sig som vilande köande? Ser organisationerna snett på om man ställer sig i kö fast man fortfarande hoppas på ett biologiskt barn?

Om medgivandet går ut innan man fått ett barn, vad händer då, förnyar man det bara då (så länge man inte blivit för gammal)?

Vad är det för krav de olika länderna ställer, har ni exempel? Läste att man bör varit gift i 2 år, men vad mer? Antar att man kan ställa sig i kö även om man inte varit gift i 2 år än? Vi har varit gifta i 9 mån, ingen av oss är sjuk, vi har båda fast anställning... Kan inte komma på vad det kan vara för krav vi inte skulle uppfylla (ok vi tjänar inte så jättebra om det är sådana saker de kräver...).

tack på förhand...

• Lapsang

öh, jo, och var vänder man sig för att få ett adopterat barn från sverige? (eller närliggande länder?)

• Simba79
    Lapsang skrev 2009-05-24 14:34:35 följande:
    Hej alla och tack för informativ tråd! Jag tycker som ni andra att det är jobbigt att vänta så länge på allt, så jag funderar på om man skulle ställa sig i kö redan nu trots att vi ska börja med IVF i höst. Som sagt har man ju inte så mkt att förlora om IVF:en skulle lyckas. Jag undrar bara några saker:Om man blir erbjuden ett barn, men vill avvakta p.g.a. att man ej gett upp sina IVF-försök än, vad händer då? Kan man vara "vilande/inaktiv" köande, så att man anmäler när man verkligen vill ha ett barn så fort som möjligt och då kan använda kötiden man samlat på sig som vilande köande? Ser organisationerna snett på om man ställer sig i kö fast man fortfarande hoppas på ett biologiskt barn?Om medgivandet går ut innan man fått ett barn, vad händer då, förnyar man det bara då (så länge man inte blivit för gammal)?Vad är det för krav de olika länderna ställer, har ni exempel? Läste att man bör varit gift i 2 år, men vad mer? Antar att man kan ställa sig i kö även om man inte varit gift i 2 år än? Vi har varit gifta i 9 mån, ingen av oss är sjuk, vi har båda fast anställning... Kan inte komma på vad det kan vara för krav vi inte skulle uppfylla (ok vi tjänar inte så jättebra om det är sådana saker de kräver...).tack på förhand...
    Man kan anmäla sig som sökande även om man håller på med IVF men man måste vara klar med alla behandlingar osv. innan man får göra en medgivandeutredning i kommunen. Och det är inte förrän man har fått sitt medgivande som man aktivt hoppar in i kön (med det könummer man fick när man blev sökandemedlem).
    T.ex. om ni ställer er i kö nu men fortsätter med behandlingar ett tag till och inte har ett klart medgivande förrän vintern 2011 så hoppar ni då in aktivt i köerna med en "kölapp" från maj 2009.

Det är väldigt olika vilka krav de olika länderna ställer. Här är några organisationers sammanställningar. Där kan du också se vilka länder de olika organisationerna samarbetar med:
    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/14_adoption/3_Landerna
    www.bfa.se/images/stories/generella_krav/generella%20krav_0109.pdf
    www.ffia.se/lander/index.html
  • Sally
    Lapsang skrev 2009-05-24 14:34:35 följande:
    Hej alla och tack för informativ tråd! Jag tycker som ni andra att det är jobbigt att vänta så länge på allt, så jag funderar på om man skulle ställa sig i kö redan nu trots att vi ska börja med IVF i höst. Som sagt har man ju inte så mkt att förlora om IVF:en skulle lyckas. Jag undrar bara några saker:Om man blir erbjuden ett barn, men vill avvakta p.g.a. att man ej gett upp sina IVF-försök än, vad händer då? Kan man vara "vilande/inaktiv" köande, så att man anmäler när man verkligen vill ha ett barn så fort som möjligt och då kan använda kötiden man samlat på sig som vilande köande? Ser organisationerna snett på om man ställer sig i kö fast man fortfarande hoppas på ett biologiskt barn?Om medgivandet går ut innan man fått ett barn, vad händer då, förnyar man det bara då (så länge man inte blivit för gammal)?Vad är det för krav de olika länderna ställer, har ni exempel? Läste att man bör varit gift i 2 år, men vad mer? Antar att man kan ställa sig i kö även om man inte varit gift i 2 år än? Vi har varit gifta i 9 mån, ingen av oss är sjuk, vi har båda fast anställning... Kan inte komma på vad det kan vara för krav vi inte skulle uppfylla (ok vi tjänar inte så jättebra om det är sådana saker de kräver...).tack på förhand...
    Det som du beskrev, att man bli erbjuden ett barn dock avvaktar IVF, fåri princip inte hända. Barnet i det andra landet ska inte behöva vänta en enda dag i onödan, och reglarna är på plats för att se till att det inte ska hända. Ni kan köa redan nu hos en organisation och gå föräldrautbildningen, och kanske i teori göra hemutredning (dock ska inte de flesta hemutredare godkänna par som inte lagt ivf försök bakom sig - det är ett stark tecken på att man inte är mogen för adoption), men när man skickar sina handlingar till ett land, ska man skydda sig (ja. även infertila par skyddar ofta sig bara för att inte riskerar adoptionen). När man är på gång och mogen till adoption, vill man absolut inte göra något som riskerar adoptionen. Ni verkar inte vara framme än, men att köa hos en organisation är ändå en bra idé - ni kanske kommer ditt någon dag. Förutom några tusen lappar, har inte någon något att förlöra, dvs varken ni eller ett ev. adoptivbarn, genom att bara ställa sig i ett sökandekö hos en organisation redan nu.
  • Sally
    Lapsang skrev 2009-05-24 14:36:28 följande:
    öh, jo, och var vänder man sig för att få ett adopterat barn från sverige? (eller närliggande länder?)
    Adoption av svenska barn finns i praktiken inte - det är ett fåtal adoption varje år, men det finns ingen kö. Från t.ex., Estland eller Polen kan man adoptera hos några organisationer (Polen 1 organisation, och Estland 2 st, tror jag). Se organisationernas hemsidor ang. kötiden, barnens ålder, mm. Det finns adoptioner från andra europeiska länder också - jag bara spontant tänkte på de 2.
  • Lapsang

Sally och Simba79: Tusen tack för svaren! Då funkar det precis som jag hoppades. nä, vi är inte där än, utan vill ha kötid för att slippa vänta så länge när vi väl kommer dit. Vi kan dock komma dit rätt snart. Om det inte fungerar alls att göra IVF är det ju ingen mening med flera försök. Läkaren flaggade för att så kan bli fallet. har pratat m maken och vi anmäler oss till adoptionscentrum endast (för att det ligger i sthlm där vi bor) och anmäler till fler organisationer i höst om det går dåligt m ivf. Återigen tack för hjälpen!

• D Darko

Vi står i kö för ivf, men har även planer på att adoptera. Har läst tråden och fått mycket bra information här, men jag undrar om någon vet om det är möjligt att adoptera från Kambodja?

• Emeli

Ingen svensk organsisation förmedlar barn från Kambodja. Mia kan svara på frågan om det är möjligt att genomföra en enskild adoption från landet. www.mia.eu Jag tvivlar på att det är möjligt.

Svar på tråden Vilka länder kan man adoptera ifrån?