• Sally

Vilka länder kan man adoptera ifrån?

Lapsang skrev 2009-05-24 14:34:35 följande:
    Hej alla och tack för informativ tråd! Jag tycker som ni andra att det är jobbigt att vänta så länge på allt, så jag funderar på om man skulle ställa sig i kö redan nu trots att vi ska börja med IVF i höst. Som sagt har man ju inte så mkt att förlora om IVF:en skulle lyckas. Jag undrar bara några saker:Om man blir erbjuden ett barn, men vill avvakta p.g.a. att man ej gett upp sina IVF-försök än, vad händer då? Kan man vara "vilande/inaktiv" köande, så att man anmäler när man verkligen vill ha ett barn så fort som möjligt och då kan använda kötiden man samlat på sig som vilande köande? Ser organisationerna snett på om man ställer sig i kö fast man fortfarande hoppas på ett biologiskt barn?Om medgivandet går ut innan man fått ett barn, vad händer då, förnyar man det bara då (så länge man inte blivit för gammal)?Vad är det för krav de olika länderna ställer, har ni exempel? Läste att man bör varit gift i 2 år, men vad mer? Antar att man kan ställa sig i kö även om man inte varit gift i 2 år än? Vi har varit gifta i 9 mån, ingen av oss är sjuk, vi har båda fast anställning... Kan inte komma på vad det kan vara för krav vi inte skulle uppfylla (ok vi tjänar inte så jättebra om det är sådana saker de kräver...).tack på förhand...
    Det som du beskrev, att man bli erbjuden ett barn dock avvaktar IVF, fåri princip inte hända. Barnet i det andra landet ska inte behöva vänta en enda dag i onödan, och reglarna är på plats för att se till att det inte ska hända. Ni kan köa redan nu hos en organisation och gå föräldrautbildningen, och kanske i teori göra hemutredning (dock ska inte de flesta hemutredare godkänna par som inte lagt ivf försök bakom sig - det är ett stark tecken på att man inte är mogen för adoption), men när man skickar sina handlingar till ett land, ska man skydda sig (ja. även infertila par skyddar ofta sig bara för att inte riskerar adoptionen). När man är på gång och mogen till adoption, vill man absolut inte göra något som riskerar adoptionen. Ni verkar inte vara framme än, men att köa hos en organisation är ändå en bra idé - ni kanske kommer ditt någon dag. Förutom några tusen lappar, har inte någon något att förlöra, dvs varken ni eller ett ev. adoptivbarn, genom att bara ställa sig i ett sökandekö hos en organisation redan nu.
  • Sally
    Lapsang skrev 2009-05-24 14:36:28 följande:
    öh, jo, och var vänder man sig för att få ett adopterat barn från sverige? (eller närliggande länder?)
    Adoption av svenska barn finns i praktiken inte - det är ett fåtal adoption varje år, men det finns ingen kö. Från t.ex., Estland eller Polen kan man adoptera hos några organisationer (Polen 1 organisation, och Estland 2 st, tror jag). Se organisationernas hemsidor ang. kötiden, barnens ålder, mm. Det finns adoptioner från andra europeiska länder också - jag bara spontant tänkte på de 2.
Svar på tråden Vilka länder kan man adoptera ifrån?