Vilka länder kan man adoptera ifrån?
Hej alla och tack för informativ tråd! Jag tycker som ni andra att det är jobbigt att vänta så länge på allt, så jag funderar på om man skulle ställa sig i kö redan nu trots att vi ska börja med IVF i höst. Som sagt har man ju inte så mkt att förlora om IVF:en skulle lyckas. Jag undrar bara några saker:
Om man blir erbjuden ett barn, men vill avvakta p.g.a. att man ej gett upp sina IVF-försök än, vad händer då? Kan man vara "vilande/inaktiv" köande, så att man anmäler när man verkligen vill ha ett barn så fort som möjligt och då kan använda kötiden man samlat på sig som vilande köande? Ser organisationerna snett på om man ställer sig i kö fast man fortfarande hoppas på ett biologiskt barn?
Om medgivandet går ut innan man fått ett barn, vad händer då, förnyar man det bara då (så länge man inte blivit för gammal)?
Vad är det för krav de olika länderna ställer, har ni exempel? Läste att man bör varit gift i 2 år, men vad mer? Antar att man kan ställa sig i kö även om man inte varit gift i 2 år än? Vi har varit gifta i 9 mån, ingen av oss är sjuk, vi har båda fast anställning... Kan inte komma på vad det kan vara för krav vi inte skulle uppfylla (ok vi tjänar inte så jättebra om det är sådana saker de kräver...).
tack på förhand...