• Mamma till V och E

Kolik! En tråd för oss med kolikbarn

Det känns som att jag går sönder! Min lille son (nu 10 veckor) har kolik och inget tycks hjälpa.

Till en början fick han eftermiddagskolik som varade 3-5 timmar i sträck. Han var otröstlig, men efter ca en vecka med Minifom på ökad dos gick det över.

Nu har nästa omgång kommit och den är helt annorlunda. Han har nu omedelbar kolik i samband med att han äter. Några klunkar sedan spänner han sig i hela kroppen och skriker av smärta. Det har varit främst på eftermiddagar men nu idag började det redan på morgonen och håller fortfarande på. Han får kort pauser mellan målen, men sedan blir han ju hungrig snart igen och då börjar även smärtan på nytt. Tycker inte heller att han får i sig tillräckligt med mat eftersom han blir så störd i ätandet... Än så länge är han iallafall lugn och harmonisk nattetid.

Dela gärna med er om era upplevelser, så kan vi stötta varandra. Tips är självklart mer än välkomna!

• Svar på tråden Kolik! En tråd för oss med kolikbarn
  • ludde1

www.aqpunktur.se
     det hjälpe oss ring å prata med henne värt varenda öre
    det e så hemskt när barnen har så ont i magen

(¯`°?.¸ ♥♥ Jonathan 041215 ♥♥ Lydia 061028 ♥♥ Flora 081217 ♥♥¸.?°´¯)
  • Glimma på sjön

Just nu kör vi miniform och akupunktur. Det blev bättre i några dagar men i går var det riktigt jobbigt för lillkillen. Det gör så ont i hjärtat när han skriker och har ont. Jag vill hjälpa men vet inte heller hur...

• Mamma till V och E

Igår bestämde vi oss för att helt sluta med Minifom och se om det hjälpte. Idag har han inte haft någon kolik alls ännu och vi har till vår förvåning fått tillbaka vår glada kille.

Undrar om han kanske blivit lite överkänslig mot dropparna. Ska pröva utan ett tag till och se om den gamla sortens kolik kommer tillbaka eller inte.

• Isch

Minifomen ska man vara lite försiktig med, om de får för mycket får de mer gaser i magen... Jag fattade först att man skulle ge minifom innan VARJE mål, men efter barnläkaren sa att man ungefär ska ge det ca fem gånger per dag (jämn tutspritt över hela dygnet, för att inte riskera att överdosera) blev vår kille mycket bättre... Han hade fått på tok för mycket minifom eftersom vi vissa dagar ammar varannan timme... det blir lite mer än fem gånger per dygn!

• Mamma till V och E
    Isch skrev 2009-05-05 18:33:30 följande:
    Minifomen ska man vara lite försiktig med, om de får för mycket får de mer gaser i magen... Jag fattade först att man skulle ge minifom innan VARJE mål, men efter barnläkaren sa att man ungefär ska ge det ca fem gånger per dag (jämn tutspritt över hela dygnet, för att inte riskera att överdosera) blev vår kille mycket bättre... Han hade fått på tok för mycket minifom eftersom vi vissa dagar ammar varannan timme... det blir lite mer än fem gånger per dygn!
    Det låter ju verkligen som något som stämmer in på vår kille. Han äter också ofta väldigt tätt och har fått droppar innan varje mål. Jättebra att få höra hur det kan ligga till!

Sonen har nu varit drygt två dygn helt utan minifom och han bajsar oftare och är inte alls lika kinkig när han äter....lite knip verkar han ha....men inte alls i den omfattning som det varit tidigare. Kanske får vi börja med dropparna igen, men då ska vi följa de rekommendationer som du fått ta del av.
  • väduren74

hej!
    hoppar in här också!
    Har en flicka drygt 1 månad som har kolik.Har två barn sedan tidigare varav det första som nu är 11 år hade fruktansvärd kolik.
    Vi har provat att utesluta mjölk för min del ,minifomdroppar,babysemt droppar håller vi på med men det hjälper inte det heller.
    Nu ställer vi tilltron till gripe water som min man beställt från english shop och ber till gudarna att detta ska hjälpa vår flicka!

• pritt

Akupunktur hjälpte oss! Det var som ett mirakel, det tog 3 tillfälle på ca två veckor sedan var hon kolikfri! helt underbart! rekommenderar detta varmt!

• Annelie1984

Har en liten kille på 5 veckor som också har kolik. Jag har hört att koliken är som värst mellan vecka 6-9, är det någon som vet om det stämmer? är livrädd att det ska bli värre. Jag skev en fråga i en annan tråd om det är någon som testat pysventilen windi, kanske är det någon här som testat?

• Isch

Fru Hennerdal skrev 2009-05-06 15:20:53 följande:

Det låter ju verkligen som något som stämmer in på vår kille. Han äter också ofta väldigt tätt och har fått droppar innan varje mål. Jättebra att få höra hur det kan ligga till!Sonen har nu varit drygt två dygn helt utan minifom och han bajsar oftare och är inte alls lika kinkig när han äter....lite knip verkar han ha....men inte alls i den omfattning som det varit tidigare. Kanske får vi börja med dropparna igen, men då ska vi följa de rekommendationer som du fått ta del av.
    Ja det blev verkligen skillnad när vi minskade! Nu har vi slutat helt, sista kolikanfallet hade han på påskafton men dropparna har vi fortsatt med tills för en vecka sedan. Det verkar fungera bra nu utan, gör istället kolikmassage eftersom han fortfarande har lite problem med gaser (fast inte alls som under koliktiden!).

Annelie 1984: För vår kille var det som värst när han var 7-8 veckor, sen blev det ganska fort bättre. Det var som det stegrades för att sedan försvinna. Jag vet att vi hade tur också, eftersom koliken allt som allt varade i sex veckor. Men det var sex tuffa veckor...
  • Redlily

Min dotter är 4 månader och har haft svår kolik. Vi hade både minifom och semperdroppar men en dag slutade vi med dem och de gjorde inget verkan. Vi låg inlagda på sjukhuset då fick jag börja ge mjölkfri ersättning och sen fick lillan akupunktur 6 ggr och peppar peppar så mår hon fint nu.

Jag vet vilket helvete ni går igenom.. det kommer gå över även om det absolut inte känns så nu.

Jag har startat en tråd om kolik och anna wahlgrens uttalande om att vi föräldrar har misslyckats om vi har kolikbarn att vi inte gett dem tillräckligt med mat och trygghet blev så arg när jag läste detta. Håller ni med mig att det är helt fel så skriv gärna där :) hade det varit så lätt att bara gett mer mat hade inget av våra barn haft kolik.

• Stina75

Min kille hade kolik och det var hemskt. Testade allt möjligt (det var så jobbigt så jag fick lov att skoja lite om det): fyranyanseravrosa.blogspot.com

Jag testade allt: något special te som jag och bebin skulle dricka, sempers magdroppar och Minifom, jag testade att undvika mjölkprodukter och en massa annat. Resultatet blev att jag blev smal och han fortsatte skrika. Men vid fyra månader slutade det så äntligen!!! Från en dag till en annan.

Det är så jobbigt när det pågår men man glömmer snabbt! Håll ut!

• Mamma till V och E

Nu kör vi med droppar ungefär varannat mål, kanske lite glesare... Har ju bara gått ett dygn så lite svårt att utvärdera, men jag tycker dagen har varit ganska bra trots lite gråt på sena eftermiddagen i samband med matningen.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

TS- Har du testat att vara HELT mjölkfri? Det hjälpte vår son allafall men det tog ca 2v innan det gav resultat. Men gud så underbart med en nöjd bebis

• Mamma till V och E
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2009-05-07 22:32:43 följande:
    TS- Har du testat att vara HELT mjölkfri? Det hjälpte vår son allafall men det tog ca 2v innan det gav resultat. Men gud så underbart med en nöjd bebis
    Nej det har jag inte testat, men skurit ner en hel del på mjölkkonsumtionen.

Men då vår son bara har kolik vissa delar av dagen undrar jag om det kan vara det egentligen. Jag pumpar dessutom ut mjölken och han kan reagera vid en tidpunkt och inte vid ett annat, trots att mjölken är urpumpad vid samma tillfälle. Han har inte kolik dygnet runt.
  • Jaz1

Har bekanta i Norge som varit till kiropraktor med sin lilla. Sådan behandling är, av vad jag förstått, inte godkänd i Sverige, men blir allt vanligare i Norge och Danmark framför allt pga en dansk undersökning med bra resultat. Detta står att läsa på kiropraktik.org

Kolik
    Kolik drabbar 10-20 % av alla nyfödda barn, efter ett par veckor efter födseln. Barnet skriker flera timmar per dag och är svårt att trösta. Detta är självklart en mycket stressande situation för både baby och föräldrar. En vanlig orsak till kolik är kotförskjutning i ryggraden hos babyn. Nya undersökningar visar att hos barn med kolik blir 94% hjälpta av kiropraktisk behandling inom en två veckors period. Kotförskjutningar hos barn bör behandlas i ett så tidigt skede som möjligt och det finns ingen åldersgräns för att bli undersökt eller behandlad.

Mycket intressant tycker jag!

• hullerombuller

Det är lagligt för kiropraktorer i Sverige att behandla barn, men det är inte lika vanligt som i Norge och Danmark.

www.lkr.se kan man hitta kiropraktorer.

• pojkarnasmamma

Måste bara få fråga er om miniform skall vara bättre än sempers magdroppar?

• Mamma till V och E
    pojkarnasmamma skrev 2009-06-02 23:01:24 följande:
    Måste bara få fråga er om miniform skall vara bättre än sempers magdroppar?
    Jag tror det är lite olika från barn till barn... Pröva så får du se vilket som fungerar bäst.
  • Air

Hej, jag hoppar också in här! Min son är 4 veckor och har börjar denhär veckan med magknipen. vi provar miniform och semperdroppar, att han ska sitta upp (på mitt knä med stöd om nacken från handen) när han ammar, och allt möjligt annars. Har tid hos BM på tis, då ska jag be henne om råd och kanske gå in på en mjölkfri kost.

Jag tycker att han är onöjd mest hela dygnet, hur är era barn? Det märks ju när han har ont i magen, på kvällen, natten och efter han har ammat. Men dessimellan, vill han bara vara hos mig, söker efter bröstet och är ledsen och vill inte leka och gosa.. vad ska man göra??

Svar på tråden Kolik! En tråd för oss med kolikbarn