• 02Smulan

Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2

Hej, nu har det gått tre månader och eftersom intresset har varit stort kör jag igång en ny tråd!

Saxat från den gamla:
    "Hallå på er!
    Jag läser just nu en kurs till homestylist och det vore roligt om det finns någon som jag kan hjälpa med tips och idéer till hemmet.
    Som homestylist kan man jobba dels med vanlig inredning i hemmiljöer och på kontor etc, men även med rena stylingsituationer som inför en försäljning.
    Jag är även intresserad av och har läst mycket om Feng shui, och är grymt road av att skapa ordning i mitt (och andras) hem.
    Drömmen är att hjälpa människor som kört fast i sin röra, jag vet vilken energi man kan få i hemmet om man får ordning på sina saker och verkligen känner att man omger sig bara med saker man verkligen tycker om.

Frågor, idéhjälp mm, jag finns här!"

Återigen, varmt välkomna med frågor, jag lär mig ju nya saker hela tiden i kursen så förhoppningsvis får ni bättre och bättre svar

PS. Superbra om ni har bilder på era funderingar, det underlättar för mig att ge råd och tips då.

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m41086707.html

• Svar på tråden Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2
  • Doodin

Hej. Har funderat mycket på hur vi ska ha det hemma och har fastnat mycket för lite 'det vita lantliga' och marint/new england. Tror du man kan blanda de två stilarna?

Undrar oxå om du tror att det skulle bli för mycket med vitmålad råspont i både hallen och köket. Hallen är väldigt stor och och ledar fram till trappan. Min tanke var att ta det på ena sidan bara och tapetsera/måla den andra. I köket är det tänkt ena väggen + en bit fram till diskbäntek m.m. På övervåningen har vi vardagsrummet och våra sovrum. Kan man ha råspont i vårt sovrum oxå eller blir alldeles knasigt?

ღღAdam 011028 ღღღ Ellen 051202 ღღ
  • Doodin

Hmm stavfelsnisse har krypit fram

diskbäntek m.m
    Diskbänken ska det ju stå {#lang_emotions_laughing}
    ღღAdam 011028 ღღღ Ellen 051202 ღღ
  • 02Smulan
    bzzzz skrev 2009-06-02 15:37:39 följande:
    jag har en fråga eller rättare sagt två. från en som är helt färgblind och vet inte alls vad som passar sig.Jag ska inreda ett barnrum. jag funderar om ljuslila väggar och rosa och vit inredning fungerar ihop. Jag har röda lådor sen förrut men de kanske jag ska kasta.vad tror du? blir det bättre med enbart ljuslila, rosa och vit?sen ska jag även inreda lite i ett vardagsrum. vardagsrumet går i mörk och ljus brunt samt svarta krukor i fönstren. träfärgade bokhyllor och skrivbord. samt tvhylla, skrivbordet kommer att tas bort. men däremot kommer en säng att placeras i vardagsrumet. det jag undrar över är om man kan placera tyg för sängen. de färger jag hade tänkt var svart och mörk lila i ett tjockt tyg , för att dölja lite att en säng står där men även för att placera lite färg i rummet. även tv:n ska köpas svart. just nu är det en jättegammal grå sak.
    Hej!! Herregud va seg jag var på att svara nu då, sorry!!
    Barnrum är inte min starka sida, men jag tycker det låter bra med milda färger, välj bort det röda du
    Är det en bebis som ska bo där eller ett äldre barn?

Ja i vardagsrummet är det bra om du delar av för sängen, med tyg eller en vikvägg/vägg.
    Smart är att sätta en skena i taket och sätta upp som ett draperi som man bara drar för.
    Ja lila låter bra, annars skulle jag ta in en glad grön färg för att lätta upp bland det svarta och bruna.
    Lycka till, fråga gärna mer om du vill, lovar att svara snabbarenästa gång
  • 02Smulan
    Doodin skrev 2009-06-05 15:44:48 följande:
    Hej. Har funderat mycket på hur vi ska ha det hemma och har fastnat mycket för lite 'det vita lantliga' och marint/new england. Tror du man kan blanda de två stilarna? Undrar oxå om du tror att det skulle bli för mycket med vitmålad råspont i både hallen och köket. Hallen är väldigt stor och och ledar fram till trappan. Min tanke var att ta det på ena sidan bara och tapetsera/måla den andra. I köket är det tänkt ena väggen + en bit fram till diskbäntek m.m. På övervåningen har vi vardagsrummet och våra sovrum. Kan man ha råspont i vårt sovrum oxå eller blir alldeles knasigt?
    Hej! Ja vissst kan du blanda stilar men försök gör det på ett smakfullt sätt så det inte känns rörigt.
    Man kan också ha olika stilar i olika rum.
    Ja visst kan du ha spont i både hall och kök, det passar ju i den lantliga stilen också.
    Låter bra med bara ena sidan också och tapet på den andra.
    Jag skulle nog välja bort det i sovrummet dock, där kan du ju ha mer marint tema istället.
    Tänk också på att göra sovrummet vilsamt och kärleksfullt!
    Lycka till!
  • CissiP

Hej, har läst lite här i tråden och sett bra svar från dig. Vi är i husköpartagen och huset behöver rustas alldeles. Köket har jag svårt att få till, har svårt att föreställa mig hur det kommer se ut med vad jag väljer/funderar på, skåpmässigt alltså. Inte färg/tapet och så. Vardagsrummet vette sjutton hur vi ska möblera också. Kanske du har lust att kika och komma med tips? Isåfall kan jag inboxa planlösning? Vore toppen!

• increa

Hej!

Jag kanske kommer byta boende. Jag ska titta på en lägenhet.
    Totalt är den 42 kvm, och den planlösning som jag sett, är att "väggen" mellan sovrum och vardagsrum är borta- men, får jag lägenheten så vill jag bygga den igen.

Frågan är...vart sängen ska vara. Om man tänker från sovrummet sett...så är ev dörrplacering i höjd med "huvuddelen" på sängen (jag ser ut i vardagsrummet med öppen dörr) och har sovrumsfönstret rakt fram om jag ligger på rygg...eller...att jag har sovrumsfönstret "mot sidan" av min kropp...och dörren liksom "i fotändan".

Jag vete tusan om du får ordning på min beskrivning..! Men, ja...vart är det egentligen "lämpligast" att ställa sängen?

Kan man ha ganska mörka färger i sovrummet? Ev lavendel färger på väggar- mörkbruna möbler och ganska mörka gardiner- eller ska det vara ljust, vilka färger rekomenderas i sovrum? Jag vill ha ganska ljusa färger i övriga lägenheten.

• 02Smulan
    CissiP skrev 2009-06-06 21:28:53 följande:
    Hej, har läst lite här i tråden och sett bra svar från dig. Vi är i husköpartagen och huset behöver rustas alldeles. Köket har jag svårt att få till, har svårt att föreställa mig hur det kommer se ut med vad jag väljer/funderar på, skåpmässigt alltså. Inte färg/tapet och så. Vardagsrummet vette sjutton hur vi ska möblera också. Kanske du har lust att kika och komma med tips? Isåfall kan jag inboxa planlösning? Vore toppen!
    Ja gör det du, så ska vi se om jag kommer på nåt bra... Men jag kan säga att det är lite klurigare att se bara av en planlösning men jag ger det ett försök
    Och tack för snälla ord!
  • CissiP
    Ja gör det du, så ska vi se om jag kommer på nåt bra... Men jag kan säga att det är lite klurigare att se bara av en planlösning men jag ger det ett försök Och tack för snälla ord!
    Vad kul! Då ska jag be maken om bilderna som han har på sin dator! Återkommer!
  • 02Smulan
    increa skrev 2009-06-06 21:38:55 följande:
    Hej!Jag kanske kommer byta boende. Jag ska titta på en lägenhet.Totalt är den 42 kvm, och den planlösning som jag sett, är att "väggen" mellan sovrum och vardagsrum är borta- men, får jag lägenheten så vill jag bygga den igen. Frågan är...vart sängen ska vara. Om man tänker från sovrummet sett...så är ev dörrplacering i höjd med "huvuddelen" på sängen (jag ser ut i vardagsrummet med öppen dörr) och har sovrumsfönstret rakt fram om jag ligger på rygg...eller...att jag har sovrumsfönstret "mot sidan" av min kropp...och dörren liksom "i fotändan".Jag vete tusan om du får ordning på min beskrivning..! Men, ja...vart är det egentligen "lämpligast" att ställa sängen?Kan man ha ganska mörka färger i sovrummet? Ev lavendel färger på väggar- mörkbruna möbler och ganska mörka gardiner- eller ska det vara ljust, vilka färger rekomenderas i sovrum? Jag vill ha ganska ljusa färger i övriga lägenheten.
    Hej!
    Hm nä jag kan inte säga att jag hänger med på hur du menar, men du ska ha huvudändan på sängen i en stabil position dvs en hel vägg bakom huvudändan.
    Du ska också se dörröppningen när du ligger i sängen men inte så att det känns otryggt om du förstår hur jag menar...
    Färger i sovrum bör vara milda, tänk att ett sovrum ska skänka vila och kärlek till de/den som bor där.
    Lavendel låter som en bra färg där, det är ju åt lila och lila är en bra och lugn färg i sovrum.
    Det kan ju bli en väldigt ombonad och mysig stämning i rummet om du har ett mörkare tema där, och det ser jag inga problem med. Se bara till att det känns vilsamt som sagt och ha gärna kärleksfulla symboler där inne för dig och ev sambo.
    Lycka till!
  • Klinggirl

Undrar lite...var ett avlångt vardagsrum, i ena halvan har vi två soffor, soffbord o tv, i andra halvan mängder av vinylskivor och cd skivor. IKEA säljer cd förvaring men där får kanske bara 150 st plats, vi har säkert 2000skivor. Har du något tips på hur man diskret o snyggt förvarar många cd skivor?

Skulle även gärna ha tips på hu rman binder ihop rummet, nä är det liksom cd delen och soffgruppsdelen, ser lite dumt ut. Dörren är på mitten, så det känns så avdelat....fönster finns på kortsidorna. ca 20m2

Hoppas du kan hjälpa, så vilsen...

Svar på tråden Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2