• 02Smulan

Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2

Hej, nu har det gått tre månader och eftersom intresset har varit stort kör jag igång en ny tråd!

Saxat från den gamla:
    "Hallå på er!
    Jag läser just nu en kurs till homestylist och det vore roligt om det finns någon som jag kan hjälpa med tips och idéer till hemmet.
    Som homestylist kan man jobba dels med vanlig inredning i hemmiljöer och på kontor etc, men även med rena stylingsituationer som inför en försäljning.
    Jag är även intresserad av och har läst mycket om Feng shui, och är grymt road av att skapa ordning i mitt (och andras) hem.
    Drömmen är att hjälpa människor som kört fast i sin röra, jag vet vilken energi man kan få i hemmet om man får ordning på sina saker och verkligen känner att man omger sig bara med saker man verkligen tycker om.

Frågor, idéhjälp mm, jag finns här!"

Återigen, varmt välkomna med frågor, jag lär mig ju nya saker hela tiden i kursen så förhoppningsvis får ni bättre och bättre svar

PS. Superbra om ni har bilder på era funderingar, det underlättar för mig att ge råd och tips då.

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m41086707.html

• Svar på tråden Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2
  • Matillin
    Hej igen ts
    Ville bara skriva att det verkar löna sig att homestyla lite hemma.
    Våran budgivning är i slutampen nu och har gått upp 700 000 från utgångsbudet
    Så allt slit med målning och styling verkar ha lönat sig!

Här är vårat hus igen, som du gav mig tips om förut.
    Tackar!

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/405479
  • 02Smulan

OJ, det var inte dåligt!! Ja det är ju sådant som får en att känna att man borde starta företag efter utbildningen är klar!
    Va roligt för er, det är en bra slant, och fint hus också.

• biologiskaklockan

hej jag är en tjej på 30 som oxå är jätteintresserad av inredning.
    Var går du kursen? Vad kostar det? Problemet är pengar. Jag är sjukskriven. Å även om jag int skulle va det går allt på jämnt ut om inte minus varje månad. Jag har inga besparingar. Så undrar hur man ska kunna få pengar till studieavgiften som väl är riktigt dyr när d gäller inredningskurser och sen pengar till att leva då man kanske inte har tid att jobba samtidigt.
    Vet du kurser som är avgiftsfria? Studiemedelsberättigade?

Hur lång e kursen du går?
    Vore kul att höra vad du lärt dig.

Jag drömmer om att få jobba med inredning. Har kollat på de flesta inredningsprogram. Har många egna ideer å är väldigt kreativ. Gillar att skapa mysiga hemtrevliga hem som är både praktiska och personliga.

Har du många kompisar som gillar inredning?

Praktiserar du nåt?

Vore så kul att hjälpa folk i deras hem.
    Skulle vilja hitta nån som har samma intresse å starta nåt kanske.

mvh

• 02Smulan
    biologiskaklockan skrev 2009-05-05 07:17:19 följande:
    hej jag är en tjej på 30 som oxå är jätteintresserad av inredning. Var går du kursen? Vad kostar det? Problemet är pengar. Jag är sjukskriven. Å även om jag int skulle va det går allt på jämnt ut om inte minus varje månad. Jag har inga besparingar. Så undrar hur man ska kunna få pengar till studieavgiften som väl är riktigt dyr när d gäller inredningskurser och sen pengar till att leva då man kanske inte har tid att jobba samtidigt. Vet du kurser som är avgiftsfria? Studiemedelsberättigade? Hur lång e kursen du går? Vore kul att höra vad du lärt dig. Jag drömmer om att få jobba med inredning. Har kollat på de flesta inredningsprogram. Har många egna ideer å är väldigt kreativ. Gillar att skapa mysiga hemtrevliga hem som är både praktiska och personliga.Har du många kompisar som gillar inredning? Praktiserar du nåt? Vore så kul att hjälpa folk i deras hem. Skulle vilja hitta nån som har samma intresse å starta nåt kanske.mvh
    Hej!
    Utbildningen kostar runt 2500 kr, vet inte exakt och hon har ofta rabatter Kursen blir väl ca 8 månader. Det är ju som en kvällskurs, inget som tar jättemycket tid eller kostar så speciellt mycket. Man hinner definitivt jobba samtidigt som denna kurs.
    Kompisar...njaa klart dom är intresserade men inte så att nån jobbar med det, varför undrar du det?
    Jag praktiserar inget så, utan jag gör de praktiska uppgifterna till kursen bara.
    Gå in här så kan du läsa hur det går till: www.chebello.se
  • Zaphy

Åh jag gillar också heminredning! Men det känns som att hur jag än gör så får jag inte till det riktigt.
    Känns bara som att jag flyttar runt med möbler från rum till rum och ingenting blir riktigt klart. Halvnöjd med nästan alla rum.
    Idag håller jag på att få panik här, vill göra om i sovrummet, men det ser ut som kaos. Får verkligen inte iordning på inredningen där, trots att jag vet vad jag vill ha för stil och på ett ungefär hur jag vill ha det.

Vad ska jag börja med? Hur kommer jag igång så att det blir bra? Vad ska jag fokusera på?
    Jag behöver verkligen hjälp! Skulle uppskatta det :)

• 02Smulan
    Zaphy skrev 2009-05-05 12:49:00 följande:
    Åh jag gillar också heminredning! Men det känns som att hur jag än gör så får jag inte till det riktigt. Känns bara som att jag flyttar runt med möbler från rum till rum och ingenting blir riktigt klart. Halvnöjd med nästan alla rum. Idag håller jag på att få panik här, vill göra om i sovrummet, men det ser ut som kaos. Får verkligen inte iordning på inredningen där, trots att jag vet vad jag vill ha för stil och på ett ungefär hur jag vill ha det.Vad ska jag börja med? Hur kommer jag igång så att det blir bra? Vad ska jag fokusera på?Jag behöver verkligen hjälp! Skulle uppskatta det :)
    Hej!
    När man har kört fast sådär brukar det bästa vara att bära ut alla möbler från rummet och börja om från början igen. Sen kan man också skissa upp på ett papper lite olika alternativ på hur man skulle kunna möblera, då slipper man bära runt möblerna till olika delar av rummet flera gånger.
    Utgå ifrån en eller två basfärger samt en accentfärg som du går på, då känns rummet lugnt och harmoniskt.
    Om du har så kan du gärna lägga ut nån bild på rummet så kanske jag har nån idé
    Lycka till!
  • Tittij

Vi har byggt ett helt nytt hus som ska vara klart för inflyttning om en månad (5/6).
    Vi har ingen som helst aning hur vi ska inreda. Vet att vi måste köpa helt nya möbler.

SKulle du tycka att det var kul att skissa på ett förslag om jag mailar dig planritningen? Är ett helt nytt funkishus med många stora fönster och helt öppen planlösning.

• 02Smulan
    Tittij skrev 2009-05-05 19:00:12 följande:
    Vi har byggt ett helt nytt hus som ska vara klart för inflyttning om en månad (5/6).Vi har ingen som helst aning hur vi ska inreda. Vet att vi måste köpa helt nya möbler.SKulle du tycka att det var kul att skissa på ett förslag om jag mailar dig planritningen? Är ett helt nytt funkishus med många stora fönster och helt öppen planlösning.
    Hej! Va härligt att få flytta in i helt nytt!!
    Men, jag känner att det är nog lite för stor grej för mig, jag är mitt i utbildningen och har tyvärr inte nog med kunskaper för ett så stort uppdrag känner jag...
    (Blir lite fegis)
    Vi kan gärna ta lite tips rum för rum här om du vill, men jag är inte nog "bra" för ett helt hus :-$
  • Show n tell

ååh! då måste du hjälpa mig! mitt hem ser jättehemskt ut! ingen homestyling här inte. Flyttade in för ca 2 år sedan och har inte orkat göra om nånting då jag har eget företag plus barn. men nu är jag sugen att börja!
    Tyvärr har jag inga bilder men jag kanske kan förklara hur det ser ut i ett av rummen?

• NoMercy

Hej!
    Har inga bilder men frågar rent spontant. Gör det något om ryggen på en gammadags kökssoffa sticker upp ovanför fönsterbrädan? Ingen aning men kanske 10-20 cm, kanske mer. Har inte sett soffan än, men det låter som den har potential i vårt nyreonverade kök, med lite gamaldags stil.

Svar på tråden Jag utbildar mig till homestylist, vill ni ha hjälp med något? Tråd 2