Inlägg från: Prinsessan Zelda |Visa alla inlägg
  • Prinsessan Zelda

Varning för Listerin!

usch, nu blir jag tveksam att använde det nå mer. har använt listerine i typ 2 år. Det som är bra med den är att min munblåsor jag lätt får inte ommer när jag använder det. Men kanske man ska prova en annan munskölj och se om det funkar också. Jag har sista tiden tyckt mina tänder är mörkare än de brukar, kanske faktiskt är så....

• Prinsessan Zelda
    Förälskad skrev 2009-05-06 15:02:22 följande:
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 14:56:57 följande: Tycker du ska använda Dentan. Jag slår ett starkt slag för Dentan. Eftersom flourtanten delar ut Dentan till barnen i skolorna så borde Dentan vara allra bäst, iaf om man är ute efter flour. Man måste naturligtvis använda Dentan 0,2 och inte 0,05 eller vad det är eftersom 0,2 innehåller mer flour.
    jag har dentan för fluoret också. Men det är det starka i listerinen som förebygger mina munsår som jag vill åt.
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 16:21:55 följande:
    Fast munsår orsakas ju av virus och kommer inifrån kroppen, det kan du inte behandla så utifrån.
    jo det går. eftersom det funkar saken är den att jag får såren när immunförsvaret i munnen är påverkat, pga av att jag lätt får inflammationer i tandköttet. med listerin får jag inte inflammationerna och inga sår.
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 20:32:25 följande:
    men då har du inte munsår/herpes simplex utan något annat.
    nej inte herpes. eller jag har herpes som jag får utanpå, på läppar osv. men inne i munnen får jag nåt annat, kommer ej ihåg vad det heter. blir sår som blir större och större med vit hinna, gör skitont och tar typ en vecka att gå bort.

Fast herpes får jag också när immunförsvaret överhuvudtaget är nedsatt, och ser jag till att inte få nedsatt immunförsvar så får jag inte herpes heller. Fast det är ju svårt att förebygga förkylningar mm. Men jag förebugga genom att inte bränna mig i solen, inte få inflammationer i munnen osv.
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 20:43:25 följande:
    precis det var ju det jag ville säga, att du inte förebygger munsår inne i munnen genom detta, eftersom ytbehandlingar med annat än antiviralt medel inte har någon verkan.
    nej, men jag förebygger indirekt då jag förebygger inflammationerna

hoppas bara jag hittar nåt annat än listerin som gör detta...
  • Prinsessan Zelda
    FruHH skrev 2009-05-06 20:52:40 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump (klickade faktiskt fel) och såg ditt inlägg. Det är afte-blåsor du har gissar jag. Jag lider av samma sak. Gör verkligen AS-ont. Men det finns hjälp... fick ett tips av en tandläkare astt börja använda tandkrämen Zendium. Sedan jag gjorde det för 7 år så är blåsorna som bortblåsta. Innan det fick jag det flera gånger om året. Har man väl fått dom så finns det åxå hjälp numera... Afte-med tror jag det heter, säljs på Apoteket. Herpes får jag åxå... men där har jag inga tips. På mig biter inte nån av de där salvorna som finns, för de kommer från ingenstans på mig. Först inget... sedan 2 minuter senare - full svullnad. Får inte ens de där berömda stickningarna... de kommer först när det har brutit ut. Jobbigt! Lycka till med utrotningen!
    jag har alltiod användt zendium så det hjälper inte mig.

det enda som hjälper på mina herpes är alcogel.
  • Prinsessan Zelda
    Förälskad skrev 2009-05-06 21:41:02 följande:
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 21:40:12 följande: Svider inte det?
    nej
Svar på tråden Varning för Listerin!