• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • Tant Groda

Jag har oxå fått varningar om listerin (och övriga munskölj) de dödar även de bra bakterierna.
    Men någon gång i månaden var ok men absolut inte varje dag

• Cremo

Något som är antiseptiskt (för det är väl Listerine?) ska man över huvud taget inte använda. Stå och spotta ut bakteriedödande medel i avloppet varje dag, medel som färdas vidare ut i naturen och hjälper till att bygga resistenta bakteriestammar...

Helt koko.

Bra att det ger missfärgningar. Det är väl det enda som får folk att sluta använda såna där sköljmedel.

• Madida

Ser att jag stavat fel, Listerine heter det ju

Jag använde det för att jag trodde det skulle vara bra för mina tänder som jag för övrigt är väldigt rädd om

Nu har jag dock slängt flaskan och kommer aldrig mer använda det.

• Madida

Edvina: Jag använde Listerine ca 4 ggr/vecka och på ett år blev det sådär. Eller det kanske blev så tidigare men jag har inte själv noterat det. Fick dock se det i spegel hos tandhygienisten.

• Zaria
    Cremo skrev 2009-05-04 21:12:28 följande:
    Bra att det ger missfärgningar. Det är väl det enda som får folk att sluta använda såna där sköljmedel.
    Är benägen att hålla med
  • Sockerkakan

Var hos tandhygienisten häromdagen, dom rekommenderar inte det längre heller. Vi diskuterade det lite, då stack tandläkaren in näsan och sa "man kan lika gärna gurgla med cocacola som Listerine". Det sliter oehört mycket på emaljen!

• Gurkan

Min tandläkare har också sagt ifrån. Dels innehåller listerine så pass lite flour att det är i stort sett verkningslöst och dels kan det uppstå tandskador plus att då det är så pass starkt kan det slå ut magens goda bakterier. Jag köpte flux (som smakar skit men i alla fall är flourskölj som är milt och bra) eftersom mina tänder behöver lite extra omtanke :D

• Madida

Det som kan kännas irriterande är juh att det var de som rekommenderade den från början och jag har lydigt använt den. Sen får jag betala för skadorna som uppkommit av användningen. Men så är det väl med nya saker, innan de vet hur det funkar.

• Jossa2009

Min sambo har råkat ut för samma sak. Jag själv använder bara flux, men min sambo har använt Listerine och fått missfärgningar på tänderna. Först rekommenderade hans tandläkare listerine men nu har tandläkaren tagit tillbaka rekommendationen och tycker att min sambo ska använda flux istället.

Svar på tråden Varning för Listerin!