Inlägg från: Tezzan1981 |Visa alla inlägg
  • Tezzan1981

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

Embla82 skrev 2009-05-04 22:38:42 följande:
    ska man ge mer per person för att man är två?
    det är ju självklart! då är det ju två som äter på bröllopsmiddagen (två kostnader för brudparet)
    vi brukar ge ca 500 kr per person.
    då jag och min man går på bröllop ger vi en present för 1000 kr. tycker jag är rimligt eftersom ett bröllop är så dyrt. det uppväger ju oftast ändå inte kuvertavgiften
  • Tezzan1981
    Jävelunge skrev 2009-05-05 08:31:41 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är så oerhört ouppfostrat att i princip bestämma vad andra skall köpa i bröllopspresent åt en. Jag hatar närfolk listar sig i butiker eller bestämmer att de vill ha en speciell resa. Om jag skall köpa en present när mina vänner gifter sig såvill jag bestämma vad den skall kosta och vad jag vill ge bort. För mig är presenter något som reflekterar så väl givaren som mottagaren. Det skall finnas en tanke bakom. Därför tycker jag att pengar är en oerhört tråkig present. I min familj har det alltid varit fel att ge pengar vid högtider. Den enda som varit ursäktad är mormor närhon var så sjuk att hon inte orkade ut och julklappsshoppa.
    om man har ett hus fyllt till bredden av prylar, varför då ta emot ännu fler saker som ska stå och damma??då kan jag förstå om man inte vill ha något, utan kanske istället en resa...
  • Tezzan1981
    johandra skrev 2009-05-05 09:20:32 följande:
    Men lite kan man väl bidra med själv som brudpar??Att gå till banken och slänga pengarna i en sorteringsmaskin är väl inte speciellt jobbigt?? Sätta in pengar på nåns konto skulle jag aldrig göra,fy så trist.. i övrigt håller jag med de flesta andra...man ger vad man vill ge som man tror att dom skulle gilla. Husgeråd på bröllop har nog gjort sitt dock,de flesta bor ju redan ihop och har därför det mesta man behöver.. I vårt fall så önskade vi oss helst att alla kom,det var det viktigaste...Att ge pengar som motsvarar kuvertavgiften tycker jag låter helgalet...Man ska väl inte betala för att gå på bröllop heller??Vi hade inte en tanke på det när vi bjöd på bröllop. Vi bjöd på rubbet just för att vi ville det och förväntade oss inget mer än att så många som möjligt kunde komma,det var det viktiga. Och vi fick en sjuhelsikes fest
    grejen med att sätta in på kontot är ju bra eftersom då ser man inte hur mycket var och en gett, och då blir det ingen press på gästerna som har råd att ge mindre....
Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent