Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

Jävelunge skrev 2009-05-05 08:31:41 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är så oerhört ouppfostrat att i princip bestämma vad andra skall köpa i bröllopspresent åt en. Jag hatar närfolk listar sig i butiker eller bestämmer att de vill ha en speciell resa. Om jag skall köpa en present när mina vänner gifter sig såvill jag bestämma vad den skall kosta och vad jag vill ge bort. För mig är presenter något som reflekterar så väl givaren som mottagaren. Det skall finnas en tanke bakom. Därför tycker jag att pengar är en oerhört tråkig present. I min familj har det alltid varit fel att ge pengar vid högtider. Den enda som varit ursäktad är mormor närhon var så sjuk att hon inte orkade ut och julklappsshoppa.
    Jag håller med dig - men inom rimliga gränser. Vi önskade oss själva bidrag till vårt husbygge och gav en del exempel på annat man kunde ge om man kände sig obekväm med att ge bort pengar. Du vill bestämma vad presenten ska kosta och vad du vill ge bort, vi ville dock - som två vuxna människor med två kompletta hushåll - inte ha en massa saker som vi redan har. Vissa hade tänkt till och gav oss till exempel två flaskor fint italienskt vin, eftersom vi skulle åka till Italien på bröllopsresa och är stora vinfantaster. Andra respekterade inte alls vår önskan om att våra vitrinskåp, bokhyllor och köksskåp är överfulla och gav oss tårtfat och sådana prydnader som inte alls är i vår smak - och som dessutom redan finns i vårt hem i olika former. Hur kul är det? Jag tycker att det är riktigt respektlöst att ge bort hushållsprylar/prydnader trots att brudparet förklarat att deras skåp är överfyllda, hur mycket det än "reflekterar en själv".
Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent