• Du och Jag ver2

    Vad kan jag göra för min vän?

    För två veckor sedan mistte min vän - min BB kompis (kände henne inte innan) - sin son. Våra barn föddes på samma dag för 9½ månad sedan.

    Min undran är hur jag ska vara? Vet inte alls hur jag ska hantera situationen.

    Vi har hållt kontakt efter förlossningen. Gått på promenader å så.
    Vi har bara messat varandra nu efter att han gick bort - har inte pratat med henne än (vi pratade aldrig i telefon innan heller - utan blev ju när vi gick och så och mailvis).

    Jag har skrivit till henne att hon behöver absolut inte känna något tvång att fortsätta att kontakta mig om hon inte vill - förstår henne fullständigt isf. Men det ville hon, hon ville fortsätta att träffa både mig och min dotter.

    Å hon skrev att det betyder jättemycket för henne och hennes sambo att vi kommer på begravningen. Så hon vill ju verkligen att vi ska fortsätta att träffas.

    Men jag vet inte hur jag ska vara, prata om - hur ska jag göra helt enkelt? Förstår ju såklart att det är olika för person till person.

    Vi kan ju liksom inte "bara vara" så - eftersom min dotter kommer ju att vara med - om ni förstår hur jag menar.

    Jag behöver verkligen hjälp då jag inte alls vet hur jag ska hantera situationen, vill ju såklart finnas där för henne.

  • Svar på tråden Vad kan jag göra för min vän?
  • WilleViking

    Hej,

    Jag umgås mycket med min "mamma grupp". Vi gick i samma föräldra grupp på mvc och skulle föda första barnet ungefär samtidigt. Innan barnen föddes så träffades vi och fikade och ventilerade förlossningen och dyligt. Efter att barnen kom så träffades vi en gång i veckan och åt lunch och umgicks med barnen. Det var så skönt att prata med dessa 3 andra mammor som var i precis samma situation som jag själv. Sen när alla började jobba och vardagen slöt upp så träffades vi någon gång i månaden, ibland med barnen och ibland utan.

    Nu hände det som inte får hända.. Jag förlorade min son för 6 månader sedan 2.5 år gammal, han dog av komplikationer efter en brusten blindtarm. Min spontana tanke var att släppa taget om gruppen. Jag hade ju inget där att göra längre... Jag hade ju inget barn längre. Men de vägrade släppa taget om mig. Och det är jag så tacksam för idag. Bara för att min son inte finns med mig i jordelivet idag, betyder inte det att han inte finns med mig. Han är fortfarande min son. Och jag är fortfarande oerhört stolt över honom. Vi träffas fortfarande och gråter över Wille eller bara fikar och pratar. De har inte tagit med sig barnen de gånger vi träffats, utan det har varit rena mamma träffar. Men de finns där om jag behöver hjälp med något eller bara prata.

    Till dina frågor: Var bara dig själv. Var ärlig. Säg att du inte vet vad du ska säga... För egentligen finns det ju ingenting att säga... Och ändå så mycket. Visa att du finns. Fråga henne vad hon vill, det är så individuellt. Fråga om hon vill följa med och promenera (med eller utan barn) . Dra dig inte undan och ge inte upp henne. Hon kommer inte orka sms eller ringa lika mycket som innan. Men hon behöver vänner, att få prata och gråta. Det är svårt att veta vad man ska säga eller göra som kompis, men även som den som råkat ut för det som inte får hända. I början kanske du ska lämna dottern hemma så hon inte blir påminnd, men fråga vad hon vill och vad hon orkar.

    Bara att du sitter här idag och ber om hjälp är jätte bra och ni kommer klara detta ihop.. Det kan bli så fel men även så rätt. Undrar du något mera så får du gärna inboxa mig.

    Lycka till bamse kram Anna

Svar på tråden Vad kan jag göra för min vän?