• FrökenBäver

HJÄLP, förstoppad!

Vad ska jag ta mig till??? Satte mig på toaletten för en timme sen och tryckte på eftersom det kändes akut. INGET har kommit ut, endast en liten stenkula som small i toastolen (ursäkta detaljerna). Det gör såå helvetiskt ont och jag kan knappt gå. Har precis skickat sambon till apoteket men jag vet inte om det finns något som hjälper. Snälla, inga tips om katrinplommon och linfrön, det hjälper ju inte mig nu, det ska man ta i förebyggande syfte. Detta har aldrig hänt mig tidigare, har ätit Losec senaste dygnen och tror att det kan vara det som orsakat allt.......

• Svar på tråden HJÄLP, förstoppad!
  • blinkalilla

har du provat att promenera?
    Har provat en massa olika läkemedel och kurer men ingenting hjälpte som promenaden. Det tar några dagar men sen kommer magen igång och promenaden i sig är ju bra när man e gravid.

• FrökenBäver

Men snälla, skiten sitter ju fast längst ned, jag kan ju inte röra mig!!!! "Tar några dagar", då är jag död!
    Jag vet att promenader är nyttigt.

• pergobruden

Drick väldigt mycket vatten, det är det ABSOLUT VIKTIGASTE för att lösa en förstoppning!! Helst av allt VARMT vatten, detta kan sätta fart på magen!
    Fler tips är att gå ut och promenera och att din sambo köper Microlax alternativ KLYX. Klyx är mer "powerful" än Microlax. Lycka till, skriv om det "löser sig" (bokstavligt talat.....)

• pergobruden

Ps. Både Klyx och Microlax tar du "bakvägen", ring honom och be att han köper båda. Börja med Microlax. Funkar det inte så tar du klyx.

• Songbird1

kaffe på morgonen hjälper mig ibland. men jag vet vilken panik man kan få! i enstaka fall kan man ta laxerdroppar men man ska nog undvika det helst... jag tar linfröolja vissa dagar och det säger sprutt ibland och jag kan få igång magen samma dag.

• stollybolly

Jag har också haft några sådana där riktiga helvetes-förstoppningar, man får verkligen panik! Testa med något laxerande som sagt och innan sambon kommer tillbaka rekommenderar jag dig att bokstavligen bälja i dig vatten. Själv brukar jag börja med tre stora glas, händer det inget. Ta ett till. Hang in there!

• 83a

Här är en som VET!!!
    Börja med att ta ett microlax, så släpper själva proppen
    Köp på apoteket nåt som heter "frukt & fiber", Små tärningar som håller magen i trimm. Ta EN tärning samma dag som du tar microlax tillsammans med ett stort glas vatten, dagen efter kommer du göra dina behöv med galans (själv äter jag nu 1/2 tärning om dagen)

Ps. Som du alldeles säkert vet är fiber och vatten bra.
    Tips på laxerande:
    Kiwi
    torkade aprikoser
    katrinplommon
    psylliumfrö

Allt ovan funkar på mej.

• oktobermammsen

bara glider förbi och ger lite tips:

laktulos på apoteket. smakar inegnting och funkar kanon

sedan om du är gravid(framkommer inte eller så har jag missat det) så skall du inte äta frukt och fibrer som någon tidigare rekommenderade.

• Maggan81

kivi funkade för mig (tre om dagen) samt microlax när det var akut, laktulos=varning för gaser!!!

Svar på tråden HJÄLP, förstoppad!