• Deefterlängtade

    Om adoptionsorganisationers ekonomi

    -Den ENDA arbetsplatsen som INTE sa -Va, kan du jobba här ett helt år utan att det kostar oss något alls?!- var Adoptionscentrum- berättade en fd kollega för mig häromdagen.

    Min fd kollega är adoptivmamma sedan många år tillbaka och långtidssjukskriven pga ett medfött, fysiskt handikapp som blivit värre med åren. Hon arbetstränar under ett års tid för att ev byta branch. Hon ringde runt till olika slags arbetsplatser för att hitta något socialt och passande jobb och lyckades ganska snabbt.

    Men hennes uttalande ovan fick mig att fundera, är våra adoptionsorganistioner så inkörda på att de inte ska vara vinstgivande att de inte ens ser/tar de chanser till ekonomiska fördelar som vinstgivande företag ser/tar gör? Glömmer adoptionsorganisationer bort att det finns smarta pengar att tjäna? Hur kom det sig annars att just AC tackade nej utan att kolla vad de hade att vinna på saken när ALLA andra företag var glada åt att få gratis arbetskraft?

    Själv har jag inte varit medlem i någon organisation på ett bra tag men jag misstänker att alla medlemsavgifter/sökandeavgifter höjts och varför är inte organisationerna ekonomiskt medvetna, för sina medlemmars skull?

  • Svar på tråden Om adoptionsorganisationers ekonomi
  • en glad

    Fast handlade det inte också om andra saker då det gäller ac - att de tex inte har möjlighet att ta emot alla som vill komma till dem, av olika orsaker, och arbeta som "volontärer". Vill minnas att du(?) fick det svaret på AC frågar (eller i annat forum - minns inte) vid tillfälle?

  • Deefterlängtade

    en glad skrev 2009-05-05 22:34:35 följande:


    Fast handlade det inte också om andra saker då det gäller ac - att de tex inte har möjlighet att ta emot alla som vill komma till dem, av olika orsaker, och arbeta som "volontärer". Vill minnas att du(?) fick det svaret på AC frågar (eller i annat forum - minns inte) vid tillfälle?
    Fattar jag dig rätt att detta ämne varit uppe till diskussion tidigare?
  • Kluran

    Japp, denna diskussion har varit uppe förut här på FL och på AC:s hemsida.

    Under AC svarar kan man läsa följande 3 svar:

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/13_AC_Svarar&qid=32674&p_qa_mode=&p_filter=medlemmars#32674

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/13_AC_Svarar&qid=32690&p_qa_mode=&p_filter=medlemmars#32690

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/13_AC_Svarar&qid=32691&p_qa_mode=&p_filter=medlemmars#32691

  • en glad
    Deefterlängtade skrev 2009-05-05 22:44:17 följande:
    en glad skrev 2009-05-05 22:34:35 följande:
    Fattar jag dig rätt att detta ämne varit uppe till diskussion tidigare?
    Ja - och jag vet att Inga Näslund själv svarade och förklarade i den tråden (var det nu var någonstans? Kanske någon annan minns?)
  • Deefterlängtade
    Kluran skrev 2009-05-05 22:52:55 följande:
    Japp, denna diskussion har varit uppe förut här
    Så väldigt konstigt, det verkar ju handla om samma person, det känns lite spöklikt, vad kallas det, deja vu?
  • mamita09

    Jag arbetar själv för en frivillig organisation för barn och ungdomar. Det är otroligt eftertraktat och "poppis" att arbeta inom dessa organisationer och ansökningar kommer nog in mer än ofta till dessa organisationer och det blir näst intill ohanterbart. De som studerar på universitet och högskola är ständigt och gör sin praktik under några månader på dessa organisationer, blivande socionomer, psykologer, statsvetare eller de som studerar internationella relationer etc. Det ska finnas arbetsplats (utrymme med utrustning) och specifika uppgifter till den som ansöker annars ger det inte något för varken organisationen eller den som arbetar "gratis". Nu vet jag inte vad din fd kollega arbetar som sedan tidigare och det spelar såklart också in, en person med speciell kunskap som organisationen är i behov av och som de idag inte själva har råd att finansiera med en ny anställning borde såklart vara eftertraktad. En frivillig organisation får inte ha ett vinsintresse över huvud taget, det är därför de får ekonomiska bidrag från exemplevis forum syd, sida, statsbidrag etc AC får bidrag/projektmedel från de flesta ovan och bidragets storlek baseras på antal medlemmar och aktiva medlemmar, specifika projekt mm

  • Deefterlängtade
    mamita09 skrev 2009-05-05 23:10:24 följande:
    Jag arbetar själv för en frivillig organisation för barn och ungdomar. Det är otroligt eftertraktat och "poppis" att arbeta inom dessa organisationer och ansökningar kommer nog in mer än ofta till dessa organisationer och det blir näst intill ohanterbart. De som studerar på universitet och högskola är ständigt och gör sin praktik under några månader på dessa organisationer, blivande socionomer, psykologer, statsvetare eller de som studerar internationella relationer etc. Det ska finnas arbetsplats (utrymme med utrustning) och specifika uppgifter till den som ansöker annars ger det inte något för varken organisationen eller den som arbetar "gratis". Nu vet jag inte vad din fd kollega arbetar som sedan tidigare och det spelar såklart också in, en person med speciell kunskap som organisationen är i behov av och som de idag inte själva har råd att finansiera med en ny anställning borde såklart vara eftertraktad. En frivillig organisation får inte ha ett vinsintresse över huvud taget, det är därför de får ekonomiska bidrag från exemplevis forum syd, sida, statsbidrag etc AC får bidrag/projektmedel från de flesta ovan och bidragets storlek baseras på antal medlemmar och aktiva medlemmar, specifika projekt mm
    Det visste jag inte, att så många människor vill hjälpa till på tex en adoptionsorganisation utan ersättning, det är ju verkligen positivt! Och då förstår jag att adoptionsorganisationerna har råd att tacka nej till sökande eftersom det finns ett obegränsat antal frivilliga långtidsjobbare och att de i stort sett kan välja och vraka. Ett vanligt företag som måste gå med vinst får förstås sällan erbjudande om gratis arbetskraft och blir därför ´gladare´när någon ringer och vill arbetsträna där.
  • Deefterlängtade

    En annan sak, eftersom svenska organisationer då alltså har i stort sett hur många gratisjobbare som helst på kö av vilka några rimligtvis borde vara tillräckligt kvalificerade, så borde svenska organisationer alltså ha en väldigt god ekonomi? Det är ju löner och arbetsgivaravgifter som brukar vara de stora kostnaderna i ett företag (förutom lokalhyran).

    Och de anställdas arbetsbelastning borde vara relativt låg per person eftersom det finns mycket hjälp att få från frivilliga? Ni som fortfarande är medlemmar i organisationerna och har insyn i deras arbete, stämmer det?

  • Inga N AC

    Man ska komma ihåg, att man inte FÅR utnyttja vare sig praktikanter eller den som arbetstränar för att göra arbete som annars skulle göras av en anställd, det har med kollektivavtal och fackliga frågor att göra. Om man har möjlighet att ta emot dem, så ska de göra sådant som annars inte hinns med och som ligger utanför den ordinarie verksamheten. Därför är det också så knepigt att få tid och faktiskt, råd, att ta emot dem - de ska som sagt ha en arbetsplats, och på alla andra sätt bli väl mottagna, handledda, få lära sig saker, det är ju hela tanken med arrangemanget. Vi är därför ytterst restriktiva med att ta emot praktikanter när vi har en hård belastning på kansliet, det kan verka paradoxalt, men tanken är ju att vi ska dela med oss av vår kunskap till personen, inte att den ska jobba gratis åt oss.
    När arbetsförmedlingen placerar folk är det ofta tänkt att det såsmåningom ska leda till en vanlig anställning, och då måste man också ta med det i diskussionen, kommer vi att kunna det, har vi råd/möjlighet att anställa x efter sex månader eller ett år? Om inte, är det kanske bättre att den personen hittar en plats som faktiskt KAN leda till en anställning, någon annanstans?
    Vi får, som jag berättat förut många sådana förfrågningar, flera varje vecka, och i nuläget, med en slimmad organisation, kan vi INTE ta emot vare sig praktikanter eller arbetstränare. Däremot har vi många som arbetar - och gör fantastiska insatser - helt ideellt med våra olika lokala verksamheter och t ex inom biståndet. Självklart skulle inte en enda ideell organisation i Sverige ha råd med sin verksamhet om det inte fanns ideella krafter som ställer upp, det är hela tanken med just en IDEELL organisation. För den skull kan man inte säga att det innebär att vi av den anledningen blir rika, runt allt ideellt arbete uppstår kostnader som också måste finansieras.
    /Inga Näslund informationssekreterare Adoptionscentrum

  • Deefterlängtade

    Jo det är sant, att ha en praktikant tar mycket av ens energi och de är aldrig arbetsbesparande, åtminstone inte de som bara stannar en månad eller mindre! Men jag tänker, en människa som vistas på en arbetsplats så lång tid som ett år eller vad det nu kan vara blir ju så såmåningom självgående, åtminstone ökar självgåendeförmågan hela tiden, en sådan person måste ju arbetsmässigt tex kunna likställas med att ta in en vikarie för någon som är föräldraledig? Även om en som arbetstränar inte FÅR utnyttjas så gör den ju vanliga arbetsuppgifter på arbetsplatsen efter ett tag.

    Men, det var inte det jag egentligen var ute efter, jag är fortfarande nyfiken på vad som skiljer AC ekonomiskt från alla de andra företagen som tillfrågades. Pratikanter och arbetstränande är ju ´en belastning´ i början för andra företag också men ändå tog de andra företagen först reda på vad de tackade nej eller ja till, det kunde ju ha varit något eller någon som gynnat företaget i längden. De hade ett ekonomiskt ´tänk´ och eftersom jag själv bara arbetat i vinstkrävande företag så har jag väldigt svårt att förstå att man helt kan bortse från vissa ekonomiska fördelar även om man inte får vara vinstgivande.

    Det som jag däremot inser är att det måste finnas utrymme rent fysiskt för att ytterligare personer ska få plats på en arbetsplats! Skrivbord och datorer och sådant betalar arbetsförmedligen och halva lönen i lönebidrag om det går så långt som till en anställning men det fungerar inte att stapla de anställda på hög!

Svar på tråden Om adoptionsorganisationers ekonomi