• Florence

Dålig information om pergotime!!

Hej!
    Jag fick pergo utskrivet igår (gyn sa att jag hade ett överskott av ett manligt hormon och att mina ägg inte växer till sig och släpper). Jag fick 3 kurer och om de inte funkade så skulle jag höra av mig. Jag skulle börja äta på dag 5 i cykeln och det var den informationen jag fick.

När jag kom hem började jag kolla på nätet om preparatet och märkte att det varierar väldigt mycket angående hur/när/varför olika kvinnor käkar pergo. Vissa måste komma på kontroll/ul, en del äter bara varannan månad osv.

Jag antar att jag bara ska käka på varje månad utan koll eftersom att han inte sa något...?

• Svar på tråden Dålig information om pergotime!!
  • Namaste72

Hej, det är ganska vanligt att gyn skriver ut Pergos så där på en höft. Problemet är att Pergo kan ge både cystor på ÄL och annat trevligt så enl mer insatta fertilitetsläkare ska ALDRIG pergo skrivas ut utan uppföljande VUL-kontroller.
    Ring din gyn och kräv vul dag 8!

Lycka till!

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Florence

Oj, jo det kanske jag borde göra...

• jaghetersophia

Äter man Pergo dag 5-9 brukar de flesta göra Vul dag 13 eller 14...så har iaf alla jag pratat med ätit...och sedan har det varit blodprov dag 22-25.

• Viggo och pyrets mamma

JAg har också fått Pergo utskrivet och fick då besked om att börja äta dem på dag 5 och sen äta i 5 dagar. Sen kommer ägget växa till sig för att släppa runt dag 13-14 (vilket det gör i en normal 28-dagars cykel), därför ska man på VUL runt dag 11-14 beroende på hur många dagar man äter Pergo. VUL gör man för att se hur många ägg som vuxit till och hur stora de är. Detta för att kontrollera att man inte kommer släppa mer än 2 ägg (med Pergo ökar risken för tvilling graviditet från 1% till 10%). Så kontakta din gyn igen och kräv att få komam tillbaka ett par dagar efter avslutad Pergokur och kolla så att äggblåsorna växt som de ska. Man kan sen även kolla med ett blodprov (Progesteronprov) att ägget verkligen släppt.

Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Mirren

Jag tycker inte att du ska gå till en läkare som skriver ut Pergo utan kontroller. Att få en cysta är illa nog - men att bli överstimulerad kan bli en fullständig katastrof. Förutom att du kanske mår fruktansvärt dåligt kan du även bli gravid med för många foster. En av mina nära vänner råkade ut för det vilket resulterade i att ingen av barnen överlevde.

Själv tjatade jag till mig VUL från min första gynekolog innan jag *tack och lov* hittade en kunnig fert.läkare som aldrig i livet skulle skriva ut Pergo utan kontroll. (Anledningen till att man gör VUL dag 13-14 är alltså för att se hur många äggblåsor som mognat . Är det tre eller fler får man sex-förbud).

• InHeaven

vilken tur att jag hittade hit. hoppas på att jag kommer få pergo utskrivet den 13 då vi ska på utredning. och den här informationen var jätte bra att veta.

Nova min egna lilla stjärna
  • Florence

Nu har jag mailat gyn, vi får se vad de svarar...

• isisisis

Har de informerat om vilka biverkningar pergon har?
    Som UTEBLIVET fertilt sekret?
    Som gör det omöjligt för spermierna att simma i?(ganska vanligt förekommande biverkning)

Sömnlöshet

Trötthet

Ont i huvudet

Allmän olustkänsla

Nedstämdhet och känslighet.

Alla dessa biverkningar fick jag.
    Och det var MYCKET tydliga.

Effekter sitter dessutom i i 2 månader efter!

Svar på tråden Dålig information om pergotime!!