• Florence

Dålig information om pergotime!!

Hej!
    Jag fick pergo utskrivet igår (gyn sa att jag hade ett överskott av ett manligt hormon och att mina ägg inte växer till sig och släpper). Jag fick 3 kurer och om de inte funkade så skulle jag höra av mig. Jag skulle börja äta på dag 5 i cykeln och det var den informationen jag fick.

När jag kom hem började jag kolla på nätet om preparatet och märkte att det varierar väldigt mycket angående hur/när/varför olika kvinnor käkar pergo. Vissa måste komma på kontroll/ul, en del äter bara varannan månad osv.

Jag antar att jag bara ska käka på varje månad utan koll eftersom att han inte sa något...?

• Svar på tråden Dålig information om pergotime!!
  • Vårflickan84
    isisisis skrev 2009-05-06 14:35:29 följande:
    Det BEHÖVER inte vara så att just ditt sekret är obrukbart.Men det är en vanlig biverkning just att det blir det.Ibland kan det vara så att man blir torr iaf,och att det finns lite sekretuppe vid livmodertappan iaf,men det kan man ju inte veta.Annat än när man tittar i microskop på sekretet.Trådarna är i fertilt tillstånd lodräta och i ickefertilt tillstånd vågräta.(om det inte var tvärtom) Jag har bara tagit Ovitrelle vid IVF och den fungerade som den skulle.Har inga andra biverkningar på några andra mediciner jag tagit.Vare sig i samband med fertilitet eller annan sjukdom.Pergon var för mig det värsta i biverkningsväg jag varit med om Tur för dig du slapp det
    ahh okej.
    det är bra att du informerar om sånt här. om det du varit med om. man reagerar ju som sagt olika.
    när jag tänker efter så brukar jag inte få biverkningar av läkemedel (och jag har tagit en del längre bak i tiden) men klart man blir lite "rädd" innan.

så du har kollat i microskop på ditt ÄL-sekret?

InHeaven: om du får utskrivet så testa en månad. det är ju inte alla som får biverknigar. och som de skrivit innan: många som det fungerar bra på
    (annars hade det väl inte uppfunnits)
  • Namaste72

Oj, sorry skrev visst dag 8 som VUL   I övrigt instämmer jag med alla om pergo, aldrig utan kontroll.

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Mirren

Om jag skulle göra om behandlingen så hade jag valt bort Pergon och krävt att få Puregon istället - som är mer effektiv men som kräver större kunskap och kontroll. Pergo kan en vanlig allmänläkare skriva ut - Puregon krävs det en fertilitetsläkare för att hantera. Skulle jag vilja ha hjälp nu skulle jag antagligen inte försöka varken med Pergo eller Puregon utan gå direkt på IVF som är mest effektivt. (Fast det har med ekonomi att göra också, det förstår jag).  

Jag har tagit Pergo med och utan Ovitrelle och/eller Progesteron. Jag fick också de värsta biverkningarna av Pergon och mådde mycket sämre av den än av all min andra fertilitetsmedicin (jag hade ett helt bord fullt till slut ). I mitt fall var det antagligen lutalfasen som var för kort, vilket är ovanligt vill tilläggas. Efter att ha fått en son i juli 2007 genom IVF (långtidsodling i Falun) så blev vi gravida med lillebror endast med hjälp av lite progesteronvaggisar och hemmaförsök. Tanken var att vi skulle börja med en ny IVF månaden efter (jag hade klinikförbud på grund av att jag ammade).

• smurfen08

Jag tog pergo i 3månader (en tablett på dag 5-9)- Jag hade innan pergo fungerande ÄL varje månade så pergo var tänkt att "förstärka". Hade inte biverkningar annat än att jag vart torrare kring ÄL och tyckte mig få mindre älflytningar. Men jag gjorde ju insemination så då spelar det inte ngn roll vad jag förstått. Hade alltid "bara" 1ägg med pergo men vet att fler av de som gick på sophiahemmet fick flera ägg av pergo.

Men inte lyckades det med pergo så nu är vi i IVF svängen istället

• InHeaven

när man får det utskrivet av gun, betalar man pergon själv då?

Nova min egna lilla stjärna
  • ellinoir

Här är iaf en som lyckades genom att käka pergo under en menstruationcykel!
    Märkte direkt att nåt hade hänt när mensen uteblev och mycket riktigt var jag gravid! Är idag en lycklig tvillingmamma till tjejer på 2,5 år.
    Hoppas det funkar för dig med!

• Vårflickan84
    InHeaven skrev 2009-05-06 15:13:46 följande:
    när man får det utskrivet av gun, betalar man pergon själv då?
    japp, du får ett recept att hämta ut på apoteket
  • InHeaven
    Vårflickan84 skrev 2009-05-06 15:16:08 följande:
    japp, du får ett recept att hämta ut på apoteket
    vad kostar det då?
  • smurfen08

Tror jag betalade runt 300kr första gången tror jag men jag kan ha helt fel och kan hämtat fler än en förpackning. Har du högkostnadskort så betalar du inget.

InHeaven skrev 2009-05-06 15:18:14 följande:
    vad kostar det då?
  • InHeaven
    ellinoir skrev 2009-05-06 15:16:08 följande:
    Här är iaf en som lyckades genom att käka pergo under en menstruationcykel!Märkte direkt att nåt hade hänt när mensen uteblev och mycket riktigt var jag gravid! Är idag en lycklig tvillingmamma till tjejer på 2,5 år. Hoppas det funkar för dig med!
    åååh underbart att höra en som säger att det funkar. :D
    jag skulle själv vilja ha tvillingar :D
Svar på tråden Dålig information om pergotime!!