• Florence

Dålig information om pergotime!!

Hej!
    Jag fick pergo utskrivet igår (gyn sa att jag hade ett överskott av ett manligt hormon och att mina ägg inte växer till sig och släpper). Jag fick 3 kurer och om de inte funkade så skulle jag höra av mig. Jag skulle börja äta på dag 5 i cykeln och det var den informationen jag fick.

När jag kom hem började jag kolla på nätet om preparatet och märkte att det varierar väldigt mycket angående hur/när/varför olika kvinnor käkar pergo. Vissa måste komma på kontroll/ul, en del äter bara varannan månad osv.

Jag antar att jag bara ska käka på varje månad utan koll eftersom att han inte sa något...?

• Svar på tråden Dålig information om pergotime!!
  • Trollmamma till 4

När jag läser här så tänker jag inte ta emot ett recept på pergo.. Jag har en fin Äl men dem kanske ska ge mig Pergo ändå.. Aldrig.. Jag har haft problem cysta förut å vill inte ha tillbaka den..

• Mirren

Kan lägga till "illamående, kräkningar, svimningar, dubbelseende och migrän" till isisisis lista. För mig var det ett förlorat halvår som jag använde Pergo - och jag mådde mycket dåligt av dem. Men - har du nytta av tabletterna är det ju självklart värt det. Annars, om du har en fungerande ÄL (vilket jag hade) why fix it if it ain't broke? Vill också önska lycka till - och upplysa om att jag såg IVF som en befrielse jämfört med fruktlösa och påfrestande sängkammarförsök i kombination med Pergo.

• InHeaven

är det så jävligt med pergo?

Nova min egna lilla stjärna
  • isisisis
    InHeaven skrev 2009-05-06 14:02:46 följande:
    är det så jävligt med pergo?
    För vissa fungerar det.
    För andra blir det ett helvete som bara ödslar tid,och så är man kanske inte medveten om att man får ickefertilt sekret.

Jag slösade bort 4 månader ,som jag kunde använt på att få annan hjälp istället.
  • Mirren

InHeaven: Det behöver det inte vara . För mig blev biverkningarna värre för varje gång - så ett tips är väl att inte slentrianmässigt fortsätta om det inte blir några resultat. I min presentation kan du se att jag använde Pergo ganska länge... Mitt tips är att köra på några månader och därefter utvärdera. Statistiken för Pergo är för övrigt nedslående. Många läkare skriver ut Pergo utan att kunna så mycket om fertilitetsproblematik. Mitt uppfattning är ändå att man ska veta att det är själva ägglossningen som det är fel på för att man ska ta Pergo.  

• Vårflickan84

isisisis:

hjälp...jag var ganska torr runt ÄL...betyder det att spermierna kanske inte hittat fram? =/

• isisisis
    Vårflickan84 skrev 2009-05-06 14:22:18 följande:
    isisisis: hjälp...jag var ganska torr runt ÄL...betyder det att spermierna kanske inte hittat fram? =/
    Då ska du kanske inte fortsätta,du får göra en bedömning själv.

Känner du dig osäker så fråga din BM.

Det finns andra preparat att ta istället.

GonalF tex.

Jag vart snustorr,och därför frågade jag min BM och hon inforḿerade mig om detta med sekretet.
    Hon erbjöd mig annat,men jag avstod iaf.
    Gick vidare med andra metoder istället

Det var inte ägglossningen jag hade problem med ,det var immunologiska faktorer visade det sig senare.
  • Vårflickan84
    isisisis skrev 2009-05-06 14:26:42 följande:
    Då ska du kanske inte fortsätta,du får göra en bedömning själv.Känner du dig osäker så fråga din BM.Det finns andra preparat att ta istället.GonalF tex.Jag vart snustorr,och därför frågade jag min BM och hon inforḿerade mig om detta med sekretet.Hon erbjöd mig annat,men jag avstod iaf.Gick vidare med andra metoder istället Det var inte ägglossningen jag hade problem med ,det var immunologiska faktorer visade det sig senare.
    okej!
    låter inte bra det här... jag hade dock INGA andra biverkningar och mådde nästan bättre t.o.m skumt...
    tog även ovitrellesprutan för att ägget verkligen skulle släppa.
    har du tagit den? biverkninagr?
  • InHeaven
    Mirren skrev 2009-05-06 14:12:26 följande:
    InHeaven: Det behöver det inte vara . För mig blev biverkningarna värre för varje gång - så ett tips är väl att inte slentrianmässigt fortsätta om det inte blir några resultat. I min presentation kan du se att jag använde Pergo ganska länge... Mitt tips är att köra på några månader och därefter utvärdera. Statistiken för Pergo är för övrigt nedslående. Många läkare skriver ut Pergo utan att kunna så mycket om fertilitetsproblematik. Mitt uppfattning är ändå att man ska veta att det är själva ägglossningen som det är fel på för att man ska ta Pergo.  
    okej men om man testar i ca 3 måander och sen gör utredning kanske det inte blir så farligt eller? ska läsa lite på din press.
    Nova min egna lilla stjärna
  • isisisis
    Vårflickan84 skrev 2009-05-06 14:28:51 följande:
    okej! låter inte bra det här... jag hade dock INGA andra biverkningar och mådde nästan bättre t.o.m skumt... tog även ovitrellesprutan för att ägget verkligen skulle släppa. har du tagit den? biverkninagr?
    Det BEHÖVER inte vara så att just ditt sekret är obrukbart.
    Men det är en vanlig biverkning just att det blir det.

Ibland kan det vara så att man blir torr iaf,och att det finns lite sekret
    uppe vid livmodertappan iaf,men det kan man ju inte veta.

Annat än när man tittar i microskop på sekretet.

Trådarna är i fertilt tillstånd lodräta och i ickefertilt tillstånd vågräta.
    (om det inte var tvärtom)

Jag har bara tagit Ovitrelle vid IVF och den fungerade som den skulle.

Har inga andra biverkningar på några andra mediciner jag tagit.
    Vare sig i samband med fertilitet eller annan sjukdom.

Pergon var för mig det värsta i biverkningsväg jag varit med om

Tur för dig du slapp det
Svar på tråden Dålig information om pergotime!!