• LPW

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Vad är dålig kvalitet för dig?

• LPW
    precis skrev 2009-05-06 22:21:54 följande:
    På en diamant vill jag ha åtminstone VVS1-VVS2 på clarity och DEF på färgen och givetvis en bra cut också. Det är bra kvalitet för mig. Talare, jag har hört att den är så blodig, min kompis sa att jag inte skulle gilla den. Men berätta lite snabbt om du vill. Jag försökte googla det i helgen och vad jag förstod så gäller det inte alla diamanter utan en del bara?
    Med tanke på att man normalt sett inte går runt och pratar om vad det är för färg etc på sina diamanter så skulle jag enbart gå på utseende (och då i jämförelse med andra stenar). I de fall man inte märker någon som helst skillnad med blotta ögat skulle jag kunna tänka mig att gå ner något i "kvalitet" för att få en större sten men jag tycker att slipningen är något av det absolut viktigaste. Jag var på ett diamantmuseum i Amsterdam förra året och tittade på olika sorters stenar- oerhört intressant!
  • LPW
    precis skrev 2009-05-06 22:57:56 följande:
    Haha, jag struntar i om andra tror att jag har en fin diamant eller inte. Det var ju inte det frågan gällde. Jag sa ju att det är för min egen känslas skull. Jag VET ju om jag har bra kvalitet eller inte och vill således inte ha dålig kvalitet. Jag skulle inte heller köpa en Louis Vuitton kopia fast man inte kan se att det är en kopia men jag skulle ju veta det och vill inte ha det. Jag tycker att alla får tänka som de vill självklart och dömer ingen för det. Jag ville bara veta hur andra tänker i frågan. Jag kan hålla med om att Jensen har ganska fula smycken generellt men jag tog den som exempel i min ts för att de flesta känner till Jensen och kan då kanske förstå lite vad jag pratar om.
    Fast att jämföra en diamant av "sämre" kvalitet med en Louis Vuitton kopia tycker jag känns helt fel- det är ju inte alls samma sak. Jag har själv inte på någon diamant "sämre" kvalitet än det du skrev (vet dock inte exakt vad det är för "cut" på dem då de är relativt små och därför utan certifikat) men efter att ha försökt läsa på om just diamanter har jag kommit fram till det jag skrev i mitt förra inlägg. Jag skulle dock inte gå lägre än VS och H vad gäller färgen.
  • LPW
    Micke54 skrev 2009-05-07 12:35:42 följande:
    Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt.Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M
    Det handlar ju om kvalitet så till vida att stenen SER bra ut. Sedan är det så att man faktiskt inte kan se skillnad med blotta ögat mellan en del stenar av olika kvalitet och det är i det läget jag kan tänka mig att tumma något på antingen färg eller mängd inneslutningar till förmån för en något större sten. Vad kommer det hela med "klasshype" in i bilden? Får man inte lov att tycka att det är snyggt med diamanter utan att placeras in ett en viss samhällsklass? Kan även tala om att det faktiskt kan vara möjligt att förstöra en diamant- jag har lyckats med det (och ja, det var en riktig diamant om det är någon som undrar).

Svar till "talare": NEJ! Jag kan inte tänka mig en konstgjord diamant.
  • LPW
    Micke54 skrev 2009-05-08 17:34:33 följande:
    Snacka om att göra en höna av en fjäder. Du får ursäkta min klumpiga formulering det skulle väl ha varit "tjejer vill vara fina i något som glittrar som prinsessorna på film gjorde när det var små" Jag förklarade ju även min syn på det hela där det framkom att jag mer än gärna lägger pengarna på något som intresserar mig och en tjej får gärna lägga sin pengar på något som intresserar dem.Detta forum är ju tamejfan helt otroligt är man inte som en silkesapa i språket så tar nån jävel alltid illa vid sig och ska börja gaffla till höger och vänster. Om någon bara nån gång kunde läsa allt det man skrivit och inte tar allt så jävla personligt hela tiden! Förbannade jävla moralkärringar, nu får du gärna ta åt dig allt var riktat till dig ;) //M
    Jag tog åt mig precis ALLT .

Hälsningar från moralkärringen
  • LPW
    precis skrev 2009-05-08 17:41:40 följande:
    Micke54, jag förstår precis vad du menar och du la ju till att du satsar på skidkläder och var lika fåfäng som oss där. Jag misstänker att LPW bara är trött på att höra här på forumet att så fort en tjej vill ha något fint så är hon märkvärdig och måste visa att hon är något. Tjejer är bättre än killar på att försöka trycka ner en när det gäller sånt. Läs mitt inlägg 30 så kanske du förstår. Jag läste för någon vecka sen om en tjej som hade väldigt dyra smycken och väskor och det är inte klokt vad påhoppad hon blev och sen togs tråden bort. Ditt svar angående kläder var intressant. I USA så verkar det som om minst 80 % av skidåkarna använder något North Face. Det anses vara det bästa märket rent tekniskt har dom förklarat för mig. Det är inte töntigt att ha NF i USA iaf.
    Det är ju inte klokt att någon blir påhoppad bara för att hon har fina smycken eller väskor.
  • LPW
    precis skrev 2009-05-08 22:05:29 följande:
    Visst är det sanslöst? Det roligaste var att hon var anonym så vad är meningen att "skryta" då som alla avundsjuka människor skrek?

Tossesnurran, jag vill ha allt perfekt och det inkluderar slipning.
    Det låter ju om möjligt ännu dummare i så fall.
Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?