• precis

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Pratade med en kompis om diamanter idag. I vårt exempel så pratade vi om en diamantring på en halv karat. Hon tog gärna en halv karat av lite sämre eller rent av dålig kvalitet bara för att få ha en diamant. Jag är av den åsikten att kan jag inte köpa riktigt bra kvalitet och en diamant som är av väldigt hög kvalitet så låter jag hellre bli och köper något annat som är äkta och bra kvalitet.

Ni kanske inte förstår alls vad jag menar och hur vårt samtal gick.

Om jag gör en enkel ?? förklaring så köper min kompis gärna en dålig diamant för 20 000 kr säger vi och jag väljer hellre en Jensen ring t ex i enbart guld för 10 000 kr istället för en dålig diamant för det dubbla. Eller så väljer jag en safir t ex för samma pris som diamanten men isf är den ju av bra kvalitet iaf. I vårt samtal hade vi 20 000 som gräns så att vi hade något att jämföra likvärdigt med.

Jag tycker inte om att ha dålig kvalitet och även om kanske ingen annan skulle veta att det är dålig kvalitet så vet ju jag det och väljer hellre något som åtminstone är äkta hellre.

Hur tänker du? Fråga gärna om ni inte alls förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?
  • LPW

Vad är dålig kvalitet för dig?

• precis

På en diamant vill jag ha åtminstone VVS1-VVS2 på clarity och DEF på färgen och givetvis en bra cut också. Det är bra kvalitet för mig.

Talare, jag har hört att den är så blodig, min kompis sa att jag inte skulle gilla den. Men berätta lite snabbt om du vill. Jag försökte googla det i helgen och vad jag förstod så gäller det inte alla diamanter utan en del bara?

• Pappatilltwins
    precis skrev 2009-05-06 22:21:54 följande:
    På en diamant vill jag ha åtminstone VVS1-VVS2 på clarity och DEF på färgen och givetvis en bra cut också. Det är bra kvalitet för mig. Talare, jag har hört att den är så blodig, min kompis sa att jag inte skulle gilla den. Men berätta lite snabbt om du vill. Jag försökte googla det i helgen och vad jag förstod så gäller det inte alla diamanter utan en del bara?
    Man kan ju undra om du ska ha en liten papperslapp fäst på ringen som förklarar hur fin din diamant verkligen är ;)

Jag tycker inte din kompis har fel i sitt tänk. Hon har sina åsikter och prioriterar lite annorlunda.

Till min kvinna skulle jag hellre special beställa och designa en ring än att köpa en "fabriks"ring med smaklöst utseende.
    Jensen har rätt fula modeller tycker jag.
  • Behemot
    Pappatilltwins skrev 2009-05-06 22:51:20 följande:
    Till min kvinna skulle jag hellre special beställa och designa en ring än att köpa en "fabriks"ring med smaklöst utseende.Jensen har rätt fula modeller tycker jag.
    Schysst, en kille som fattar sånt!

Hellre en snygg och annorlunda silverring för 500kr än en cartierring för 20000kr!  
  • precis

Haha, jag struntar i om andra tror att jag har en fin diamant eller inte. Det var ju inte det frågan gällde. Jag sa ju att det är för min egen känslas skull. Jag VET ju om jag har bra kvalitet eller inte och vill således inte ha dålig kvalitet. Jag skulle inte heller köpa en Louis Vuitton kopia fast man inte kan se att det är en kopia men jag skulle ju veta det och vill inte ha det.

Jag tycker att alla får tänka som de vill självklart och dömer ingen för det. Jag ville bara veta hur andra tänker i frågan.

Jag kan hålla med om att Jensen har ganska fula smycken generellt men jag tog den som exempel i min ts för att de flesta känner till Jensen och kan då kanske förstå lite vad jag pratar om.

Pappatilltwins skrev 2009-05-06 22:51:20 följande:
    precis skrev 2009-05-06 22:21:54 följande: Man kan ju undra om du ska ha en liten papperslapp fäst på ringen som förklarar hur fin din diamant verkligen är ;) Jag tycker inte din kompis har fel i sitt tänk. Hon har sina åsikter och prioriterar lite annorlunda. Till min kvinna skulle jag hellre special beställa och designa en ring än att köpa en "fabriks"ring med smaklöst utseende. Jensen har rätt fula modeller tycker jag.
  • precis

Fast bara för att det är ett designersmycke, Guldfynd, Tiffany whatever betyder ju varken att den är snygg eller ful. Egendesignade smycken kan ju vara urfula också. Det hänger ju helt på designen vare sig den är dyr eller billig, egendesignad eller Cartier.

Behemot skrev 2009-05-06 22:56:21 följande:
    Schysst, en kille som fattar sånt! Hellre en snygg och annorlunda silverring för 500kr än en cartierring för 20000kr!  
  • Behemot
    precis skrev 2009-05-06 23:01:13 följande:
    Fast bara för att det är ett designersmycke, Guldfynd, Tiffany whatever betyder ju varken att den är snygg eller ful. Egendesignade smycken kan ju vara urfula också. Det hänger ju helt på designen vare sig den är dyr eller billig, egendesignad eller Cartier.
    Jamen jag vill iallafall hellre ha något som är annorlunda än något som det finns flera av. Jag gick förbi flera cartierskyltfönser samma dag en gång och det var vissa smycken som fanns i flera av dem... kul att ha det smycket sedan liksom
  • LPW
    precis skrev 2009-05-06 22:21:54 följande:
    På en diamant vill jag ha åtminstone VVS1-VVS2 på clarity och DEF på färgen och givetvis en bra cut också. Det är bra kvalitet för mig. Talare, jag har hört att den är så blodig, min kompis sa att jag inte skulle gilla den. Men berätta lite snabbt om du vill. Jag försökte googla det i helgen och vad jag förstod så gäller det inte alla diamanter utan en del bara?
    Med tanke på att man normalt sett inte går runt och pratar om vad det är för färg etc på sina diamanter så skulle jag enbart gå på utseende (och då i jämförelse med andra stenar). I de fall man inte märker någon som helst skillnad med blotta ögat skulle jag kunna tänka mig att gå ner något i "kvalitet" för att få en större sten men jag tycker att slipningen är något av det absolut viktigaste. Jag var på ett diamantmuseum i Amsterdam förra året och tittade på olika sorters stenar- oerhört intressant!
  • precis

Fast jag tror att du skulle vara hyfsat ensam om att ha Cartier i ditt område i Sverige. Men jag förstår vad du menar.

Behemot skrev 2009-05-06 23:05:46 följande:
    Jamen jag vill iallafall hellre ha något som är annorlunda än något som det finns flera av. Jag gick förbi flera cartierskyltfönser samma dag en gång och det var vissa smycken som fanns i flera av dem... kul att ha det smycket sedan liksom
Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?