Inlägg från: Micke54 |Visa alla inlägg
  • Micke54

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt.

Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M

• Micke54
    Pappatilltwins skrev 2009-05-07 12:49:31 följande:
    Håller med.Tyvärr har ju en del självförtroendet/självkänslan på utsidan av kroppen istället för på insidan. En snygg ring, LV väska, örhänge från Tiffanys. Manolo Blahnik skor osv.
    Jag kan också vara fåfäng och visst jag kan förstå en tjejs önskan om diamanter jag försökte bara ge min syn på vad som är kvalité. Jag åker mycket skidor och det är en prylsport utan dess like och jag har bara det bästa/värsta av det mesta men det är samma där. Kläderna är vattentäta, ventilerar bra men är samtidigt snygga och ger mest cred i liftkön så jag är antagligen lika fjantig hehe //M
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:11:13 följande:
    Fast där ser vi ju att killar inte förstår sig på diamanter. Att det inte går att förstöra en diamant är ju inte allt liksom. En diamant ska ju ha rätt färg, eller snarare brist på färg, bra slipning och clarity för att vara en diamant av bra kvalitet. Hur snygg är en grå eller gul diamant som är helt grumlig jämfört med en vit som skimrar som en stjärna? Min man som kan diamanter skulle aldrig få för sig att köpa vilken diamant som helst till mig.
    Det var ju det jag ville få fram, har du inget som helst intresse av diamanter så ser du ju inte heller skillnaden//M
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:18:30 följande:
    Okej, jag förstår. Men ser du skillnaden nu då och förstår varför man kanske vill ha bra kvalitet? Förresten gällde ju faktiskt min ts om du skulle köpa bra kvalitet eller inte för din egen skull inte för vad andra ska tycka och tänka.
    Ja klart jag förstår anledningen till varför en som gillar diamanter vill ha bra kvalite, och jag skrev ju även att jag är en fan av kvalité och lägger alltid mina pengar på kvalitetsprylar men då bara sådant som intresserar mig//M
  • Micke54

Norröna, Sweet, mycket norska märken bland min "klick" beror lite på om du är Offpiståkare eller parkåkare, parkåkarna kör mera baggy snowboardstil.
    Det är även mycket på modet med kläder gjorda av återvunna material

• Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:36:15 följande:
    De märkena känner jag inte alls till. Hur är det med Spyder, North Face, Patagonia, Black Dot och Oakley t ex?
    Spyder kan man se på någon förälder som har barn som kör alpint kanske annars är det stort i USA.

Klart North Face, pat osv också lever kvar men det är inte så "hippt" populärt bland frilufsare och lite mera friluftsmänniskor.

Oakley är ett av plaggen som är rätt hett bland parkåkarna.
  • Micke54
    LPW skrev 2009-05-07 22:24:40 följande:
    Det handlar ju om kvalitet så till vida att stenen SER bra ut. Sedan är det så att man faktiskt inte kan se skillnad med blotta ögat mellan en del stenar av olika kvalitet och det är i det läget jag kan tänka mig att tumma något på antingen färg eller mängd inneslutningar till förmån för en något större sten. Vad kommer det hela med "klasshype" in i bilden? Får man inte lov att tycka att det är snyggt med diamanter utan att placeras in ett en viss samhällsklass? Kan även tala om att det faktiskt kan vara möjligt att förstöra en diamant- jag har lyckats med det (och ja, det var en riktig diamant om det är någon som undrar). Svar till "talare": NEJ! Jag kan inte tänka mig en konstgjord diamant.
    Snacka om att göra en höna av en fjäder.
    Du får ursäkta min klumpiga formulering det skulle väl ha varit "tjejer vill vara fina i något som glittrar som prinsessorna på film gjorde när det var små"
    Jag förklarade ju även min syn på det hela där det framkom att jag mer än gärna lägger pengarna på något som intresserar mig och en tjej får gärna lägga sin pengar på något som intresserar dem.

Detta forum är ju tamejfan helt otroligt är man inte som en silkesapa i språket så tar nån jävel alltid illa vid sig och ska börja gaffla till höger och vänster. Om någon bara nån gång kunde läsa allt det man skrivit och inte tar allt så jävla personligt hela tiden! Förbannade jävla moralkärringar, nu får du gärna ta åt dig allt var riktat till dig ;) //M
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-08 17:41:40 följande:
    Micke54, jag förstår precis vad du menar och du la ju till att du satsar på skidkläder och var lika fåfäng som oss där. Jag misstänker att LPW bara är trött på att höra här på forumet att så fort en tjej vill ha något fint så är hon märkvärdig och måste visa att hon är något. Tjejer är bättre än killar på att försöka trycka ner en när det gäller sånt. Läs mitt inlägg 30 så kanske du förstår. Jag läste för någon vecka sen om en tjej som hade väldigt dyra smycken och väskor och det är inte klokt vad påhoppad hon blev och sen togs tråden bort. Ditt svar angående kläder var intressant. I USA så verkar det som om minst 80 % av skidåkarna använder något North Face. Det anses vara det bästa märket rent tekniskt har dom förklarat för mig. Det är inte töntigt att ha NF i USA iaf.
    Jo jag kan förstå att det är så, det är mycket avundsjuka här på FL.

Det är inte töntigt här heller med NF och det är riktigt bra kläder. Men det är liksom inne i olika kretsar i skidvärlden känns det som NF var riktigt hett tills för några år sedan.

Sweet och Norröna har lyckats riktigt bra med sin sponsring av skidåkare och lyckats sätta sina kläder på allt från renodlade proffs till åkare på lite lägre nivå men som ändå är bättre än de flesta.

Det gör ju att det blir väldigt inne i de miljöerna där de sponsrade åkarna syns. Jag kan räkna upp säkert 10 åkare på rak arm som åker för norska märken men jag kan inte räkna upp en som kör för NF. Jag skulle gissa att det är där skillnaden ligger just nu. Likaså Peak Performance har grymt starka namn i sitt åkarstall//M
  • Micke54
    LPW skrev 2009-05-08 20:16:01 följande:
    Jag tog åt mig precis ALLT . Hälsningar från moralkärringen
    Härligt! :)
Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?