Inlägg från: Lindispindis84 |Visa alla inlägg
  • Lindispindis84

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 7

    Nu har jag hittat hit också.

    Grattis Zandra!!! Gud vad kul

  • Lindispindis84

    Xgirl: Oliver har inte gått så mycket utan blöja. Vi kanske ska testa att låta honom göra det mer.
    Vad duktig Selma är som går in och sätter sig på pottan

    Oliver har förresten fått en dagisplats. 17 Augusti börjar han
    Det ska bli jätteskönt, både för oss och för honom.

    Jag måste bara skryta lite också. Oliver brukar hålla på med min mobil ganska mycket, och kasta den i golvet så att batteriet och SIM-kortet åker ut. När det har hänt så har jag alltid satt ihop alla delar igen och Oliver har tittat på. Och häromdan när han gjorde likadant igen, och jag skulle börja bygga ihop mobilen som vanligt så blev han jättearg och sprang iväg med delarna. Han kom tillbaka efter en liten stund och då hade han satt ihop den själv! Alla dessa små delar och batteriet som måste sitta på ett visst sätt för att telefonen ska fungera.
    Vi blev så stolta över honom!

    Tvillingarnas kolik har blivit bättre.
    Jag drack ju mjölk och misstänkte att det kanske var det, så jag slutade helt. Och de har inte lika ont längre. Visst kan de fortfarande få krampattacker men de kommer inte lika ofta.
    Så det känns skönt.
    Dock har de fått torsk båda två och så fick jag mjölkstockning, så jag har haft nästan 40 graders feber till och från i några dagar.
    Fick pumpa ut det värsta och mata på flaska, men de kunde ju inte äta direkt från mina bröst eftersom jag har haft ont där(de kan ju också få torsk när bebisarna har det) men det har gått bra ändå. Och så fort jag inte kunde få ut tillräckligt med mjölk så fick jag feber igen, så det gällde verkligen att pumpa hela tiden.
    Men nu är det borta

  • Lindispindis84

    Reyn: Jo, han har varit och är väldigt pillig med saker.
    Han är precis som sin pappa
    Ja, våra tre gullrumpor.
    Kan inte förstå att vi har 3 barn, hur kan man ha sån tur?

    Tack, det känns skönt med dagisplatsen! Vi fick vårt förstahandsval också, så det är verkligen hur bra som helst.
    Ni som har varit på inskolningssamtal, vad gör man på dem? Vad pratar man om? Tänkte mest på vad man ska förbereda för frågor och sådant.

    Zandra: Det kan inte bli för mycket gravidsnack, det är bara mysigt
    Jag kan inte riktigt svara på om dina symtom är för tidiga eftersom jag själv kände av extra mycket av allt med tvillingarna, samt att allt kom tidigare än med Oliver.
    Jag mådde illa ganska tidigt och var extremt trött innan jag hade testat mig, så jag blev ju väldigt fundersam och trodde jag var sjuk eller nåt.
    Jag sov jättebra på nätterna liksom, för Oliver lade sig 19 och sov hela natten så för den sakens skull kunde jag inte vara så trött som jag var.
    Och så kom ju magen tidigt på mig också, fast så stor mage som du har på bilden i ditt galleri, så stor var min mage i ungefär v.7-8.
    Men prata med din bm idag så får du förhoppningsvis svar på alla dina frågor
    Du får berätta allt sen!

  • Lindispindis84

    Zandra: Okej, bara lite allmänt sådär då.
    Hehe, ja du kanske har tre i din mage
    Kan du inte säga att du gärna vill göra ett ul för att du har haft missfall?

  • Lindispindis84

    Zandra: Okej, bara lite allmänt sådär då.
    Hehe, ja du kanske har tre i din mage
    Kan du inte säga att du gärna vill göra ett ul för att du har haft missfall?

  • Lindispindis84

    Ser att ni pratar om storlekar

    Oliver har stl 80 på vissa kläder, men för det mesta har han 86.
    Vi brukar dock göra som Reyngirl, använda lite större storlekar eftersom vi
    inte vill att byxorna ska klämma åt över magen.
    Oliver har också en rund och gosig liten mage

    Sist vi var på BVC vägde Oliver 12,4kg.
    Vi ska dit igen den 1 juni, på 1½-årskontrollen och det ska bli spännande att se vad
    han väger då och hur lång han är.

    Skruttarna växer också så det knakar.
    Emanuel vägde 4900g sist och Ella vägde 4500g.
    Trots att Emanuel ser grymt mycket längre ut så skiljer det ändå bara knappt 1cm
    på dem. Det beror på att han jämt ligger helt utsträckt när man har
    honom i famnen. Ella kryper ihop med benen och lägger sig som en groda så hon ser
    jätteliten ut
    Man inser ju vem som roffade åt sig mest plats i magen i alla fall

    Nu är det extremt skönt här hemma för alla 3 skruttarna sover samtidigt
    Ljuva tystnad

    Zandra: Hur känns det för dig, med magen och graviditeten och allt annat?
    Har du börjat känna av något än?

    Så var det slut på friden.. dags att mata...

  • Lindispindis84

    Oliver äter också välling fortfarande och får det på kvällen innan han ska sova.
    Han börjar tröttna lite på det men vill ändå ha, så det dröjer nog inte så länge till innan han slutar med det.

    Zandra: Jag säger som Reynis, NI vet vad som är bäst för Noah. Alla barn är olika och det som funkar för ett barn kanske är helt galet fel för ett annat barn.
    Men hörrudu, stressa för allt i världen inte upp dig nu. Skolan är ju slut på torsdag, då har du den biten avklarad

    Xgirl: Ninni
    De får till det våra små skruttar

    Oliver började säga Bibbi för ett tag sedan. Han sa det hela tiden och vi visste verkligen inte vad han menade, men när vi en frågade honom vid ett tillfälle om han visste vart bebisarna var så sa han - "Bibbi" och pekade på dem.
    Så bibbi betyder bebis
    Och nu har han till och med sagt bibbis. Lille goa ungen =)

    Med risk för att det kan verka som att jag klagar men det är verkligen extremt jobbigt här hemma nu. Vi är så trötta båda två, och ibland (eller snarare ganska ofta) så gnäller alla tre på samma gång, och då kan man verkligen bli helt tokig. Önskar många gånger att jag hade varit en bläckfisk, det hade underlättat enormt.
    Och Mattias, som blir grinpellarnas grinpelle om han inte får sova tillräckligt, är oftast sur. Så fort Oliver gör minsta lilla grej så blir Mattias jätteirriterad, men det är ju inte Olivers fel att Mattias är trött liksom. Och det tar såå mycket energi när jag är glad och Mattias kommer med sina irriterande kommentarer, då sugs liksom musten ur en och jag blir också grinig.
    Och så ser han allt som tio gånger jobbigare än vad det är och faktiskt behöver vara. Om jag föreslår en sak så har han på 5 sek rabblat upp allt som KAN blir jobbigt... då slutar det med att man inte orkar bry sig att göra något.
    Men igår blev det lite bättre när vi var på BVC och det var så himla fint väder. Då var han relativt glad på eftermiddagen sen.
    Och idag gick jag och handlade med alla tre barnen så att Mattias skulle få vara lite ifred. Var säkert borta 2 timmar och tänkte att det här borde göra susen, men icke. Efter nån timme så blev han grinig igen.
    Till råga på allt så är Oliver förkyld och har smittat ner oss allihop, så han är extra gnällig. Och så tvillingarna som är inne i en mammafas och inte vill bli tröstade av någon/några andra...likadant med Oliver...

    Det blev långt nu men jag var bara tvungen att skriva av mig lite..

  • Lindispindis84

    Ja, jag är kanske för snäll men just nu orkar jag inte med att han också är grinig. Och jag var inte själv och handlade, min mamma kom förbi en sväng och lämnade lite saker så jag hörde med henne om hon kunde hänga med. Jag hade inte stuckit iväg själv med alla tre, inte en chans!
    Som sagt, man behöver ju inte göra det jobbigare än vad det är

    Vi fick komma iväg i helgen själva, faktiskt. Mattias mamma passade Oliver och mina föräldrar tog tvillingarna, så vi var först en sväng på Liseberg och sen gick vi på bio. Det var otroligt skönt att få komma ifrån men så kan man ju inte göra varje dag heller. Jag fick överväga länge innan jag gick med på att mina föräldrar skulle passa tvillingarna..men det hade gått bra och de sov nästan hela tiden (med undantag för ett matningstillfälle, som jag hade pumpat ut mjölk till).

    Vi har pratat och han känner väl som så att han helt enkelt blev lite tagen på sängen när tvillingarna kom. Båda två kan vara rätt intensiva, något Oliver inte var som bebis. Och han har liksom inte lärt känna dem än på samma sätt som jag har. Jag kan absolut förstå det. Han bar inte på dem i 9 månader, han kände inte av sparkarna på samma sätt som jag gjorde. Han har väl kanske helt enkelt inte fattat riktigt att de är så här det kommer vara.
    Och Mattias mamma bidrar inte direkt till någon bättre stämning. Det enda hon pratar om när vi träffas är hur jobbigt vi har det, hur lite vi får gjort, hur mycket Oliver känner sig utanför osv.
    När vi kom hem från BB, och hon hade lämnat av Oliver och var på väg att gå hem, så sa hon "jag vill inte gå härifrån nu, ni kommer aldrig klara av det här".
    Tack.

    Zandra: Du ska ju inte behöva gå och känna det som att något inte är som det ska. Prata med din bm och säg hur du känner så kan hon kolla upp att allt är okej, vilket det såklart är!
    Stressa som sagt inte upp dig, det blir så jobbigt för dig. Vi vill ju att både du och knodden ska må bra under hela graviditeten
    Och du är bäst på alla sätt och vis, kom ihåg det!

    Mattias är hemma fram till Oliver börjar på dagis, alltså i slutet av Augusti.
    Han var i princip bara hemma de 10 pappadagarna med O, så han vet inte hur det är. Så jag kan som sagt förstå att det blir helkonstigt för honom, men det är jobbigt ändå.
    Och Reynis, du är så gullig som kallar mig superkvinna. Du vet inte hur mycket det värmer
    Lycka till på jobbet imorgon!

    Nu blev det långt igen...

  • Lindispindis84

    Och så måste jag bara kommentera...

    Det är en konstig stämning i tråden men vi måste ju kunna prata om allt möjligt, utan att känna det som att vi blir trampade på tårna eller, för den sakens skull, heller inte trampar någon på tårna
    Tänk på att vi har hållit ihop rätt länge och har skapat en ganska mysig atmosfär i tråden, det vore hemskt tråkigt om den försvann. Eller om någon utav er slutar att skriva.

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 7