• Bebs74

Frysta jordgubbar = järnvärde noll

Jag är rädd för att mitt blodvärde börjar dippa -jag känner mig så trött och hängig samt att jag känner igen symtomen från förra gravidieteten.

Jag vet att jag ska äta blodpudding, broccoli, c-vitamin etc. Men jag blir lite trött på det och funderar nu på jordgubbar. Tyvärr är det ju tidigt på säsongen än för färska jordgubbar och funderar därför på om frysta jordgubbar innehållet ett järnvärde som gör att det är värt att köpa och käka, är det någon som vet?

• Svar på tråden Frysta jordgubbar = järnvärde noll
  • Bebs74

tack för snabba svar!

jag blir så konstig i magen av niforex så därför vill jag heller inte käka två tabletter av dom dagligen, en räcker känner jag.

och torkad frukt är ju ok, framför allt aprikoser, men jag vill ha variation, det var därför jag kom att tänka på jordgubbar.

däremot så har jag missat detta med att jag faktiskt kan käka extra c-vitamin, bra tips!

men min tallrik med fil och bran flakes och kaffekopp på morgon orkar jag inte stå över :)

• Bebs74
    lindalake skrev 2009-05-09 17:37:01 följande:
    Det har kommit studier nyligen på att näringsvärdet inte blir sämre när man fryser.Jordgubbar innehåller inte så mycket järn men däremot mycket C-vitamin som är bra för att ta upp järn.
    Bra att veta! Jag måste få lite variation på maten med järn i och tyckte därför jordgubbar vore gott, och det är väl som du skriver - inte så högt järnvärde men däremot c-vitamin - bättre än inget alltså!
Svar på tråden Frysta jordgubbar = järnvärde noll