• Bebs74

Frysta jordgubbar = järnvärde noll

Jag är rädd för att mitt blodvärde börjar dippa -jag känner mig så trött och hängig samt att jag känner igen symtomen från förra gravidieteten.

Jag vet att jag ska äta blodpudding, broccoli, c-vitamin etc. Men jag blir lite trött på det och funderar nu på jordgubbar. Tyvärr är det ju tidigt på säsongen än för färska jordgubbar och funderar därför på om frysta jordgubbar innehållet ett järnvärde som gör att det är värt att köpa och käka, är det någon som vet?

• Svar på tråden Frysta jordgubbar = järnvärde noll
  • Slöjan

Ingen aning.. men annars finns det järntabletter på apoteket...

• Ezder

Att jordgubbar innehåller mycket järn är väl tyvärr en myt... Men du kanske kan prova surdegsjäst fullkornsbröd? DET är mycket järn. Ärtsoppa också, framförallt groddad. Och all mat som lagas i järngryta, framförallt med något syrligt, t ex krossade tomater. Och kanske framförallt, undvik mjölk till maten och håll igen på kaffe och te!

• milli79

Jag tror inte järnet försvinner för att man fryser jordgubbarna så ät du =), torkad frukt innehåller oxå en hel del järn. Undvik att dricka för mkt mjölk speciellt när du äter järnrik mat för det hindrar upptaget. Även kaffe hämmar upptaget.

1000mg c-vitamin ökar upptaget av järn med 1000% (ta gärna depå tabletter som utsöndras gradvis). Är även bra om man har tendens till förstoppning.

• skrotis78

Här står de utanför varje ICA--affär och säljer färska jordgubbar nu. Så säsongen har verkligen börjat. Jag har köpt både spanska och belgiska och de har varit suuuupergoda!

• Bebs74

tack för snabba svar!

jag blir så konstig i magen av niforex så därför vill jag heller inte käka två tabletter av dom dagligen, en räcker känner jag.

och torkad frukt är ju ok, framför allt aprikoser, men jag vill ha variation, det var därför jag kom att tänka på jordgubbar.

däremot så har jag missat detta med att jag faktiskt kan käka extra c-vitamin, bra tips!

men min tallrik med fil och bran flakes och kaffekopp på morgon orkar jag inte stå över :)

• Ezder

som någon sade tidigare, huvudsaken är att inte dricka mjölk till den järnrika maten! Upp till 40 mg kalcium påverkar inte, men därefter minskar järnupptaget nästan linjärt med mängden kalcium upp till 300mg. Vid 300mg kalcium har järnupptaget i den måltiden minskat med två tredjedelar. Och det är ju typ ett rejält glas mjölk...

• Sirapshjärnan

Vill du inte käka niferex kan du testa fexim, järn i brustablett. Lite dyr beroende på om du tar 1 eller 2/dag men det kan det vara värt. Snällare mot magen :) Innehåller även c-vitamin.

• lindalake

Det har kommit studier nyligen på att näringsvärdet inte blir sämre när man fryser.
    Jordgubbar innehåller inte så mycket järn men däremot mycket C-vitamin som är bra för att ta upp järn.

• Bebs74
    lindalake skrev 2009-05-09 17:37:01 följande:
    Det har kommit studier nyligen på att näringsvärdet inte blir sämre när man fryser.Jordgubbar innehåller inte så mycket järn men däremot mycket C-vitamin som är bra för att ta upp järn.
    Bra att veta! Jag måste få lite variation på maten med järn i och tyckte därför jordgubbar vore gott, och det är väl som du skriver - inte så högt järnvärde men däremot c-vitamin - bättre än inget alltså!
Svar på tråden Frysta jordgubbar = järnvärde noll