• basketmia

    Stressad av semesterplanering

    Idag tog vi upp semesterplanering på vårt gruppmöte. Jag har ju verkligen ingen aning om när jag ska vara ledig. Jag önskar verkligen att jag visste. Jag vill åka till lillebror i Kina nu! Jag har lagt in att jag ska vara mammaledig från 1 augusti men är ju inte alls säker på om det stämmer eller inte.

    Det har varit väldigt tunt med godkännanden och resebesked från CCAA i Kina den senaste tiden. Men jag borde väl inte klaga, den amerikanska familj som väntat längst på sitt godkännande har väntat i 137 dagar och vi har bara väntat i 57...men det kanske kommer på 2 månadersdagen av vår notice som är den 13 maj. Hoppet är det sista som överger människan.

  • Svar på tråden Stressad av semesterplanering
  • Marie IE B

    Åh vad jag lider med dig.
    Har lite av samma problem själv. Min man och jag jobbar på samma lilla företag och med LID 23 mars så har vi börjat våga hoppas på bb juli eller åtminstone i augusti vilket betyder resa tidigast i slutet av aug eller i slutet på sept. I år bestämde vi oss för att bara ta en veckas sommarsemester och spara resten + innestående sparad semester /komp/arbetstidskonto till resa och tiden närmaste efter. På det viset kommer vi att kunna vara hemma båda två ca 15-16 veckor tror jag. Vi tar ca 10 av dom nu och sparar resten för att kunna vara hemma båda två till nästa vår/sommar. Vi jobbar i en stark säsongsbetonad bransch och har alltid fått gliringar över att "varför ni måste ha semester när vi har som mest att göra", semester delas strikt med aldrig mer än två ordinarie personal på semester samtidigt och trodde vår chef skulle gilla vårt upplägg men icke sa nicke....
    Helt plötsligt ställde vi till det när vi inte skulle ha semester i sommar!
    Givetvis förstår jag chefen men det här är ju verkligen något som inte går att planera, vi är i händerna på andras beslut och det är bara att acceptera. Även om du är gravid och har ett bf-datum så har du ju inga garantier. Vi hade t ex en anställd som hade 4 veckor semester i början av sommaren, ringde mig på söndagkvällen innan hon skulle återgå i arbete och sa att hon var sjukskriven pga foglossning. Hon var då gravid i 4.e månaden och kom aldrig mer tillbaka i arbete.

  • basketmia

    Mailade organisationen idag och fick veta att det troligen kommer ta ca 1 månad längre tid för oss att få LOA eftersom vi haft våra dokument i Kina så kort tid att de inte hunnit översättas. Så nu förväntar jag mig inget godkännande förrän tidigast i början på juni.

  • MammaBarnFamilj

    Jag tog semester från v 26, men har ingen aning om när jag får åka. Kanske hinner jag ha semester, kanske åker jag innan dess. Håller med om att det är svårt. Jag har dock så självständigt jobb just nu att ingen lider med att jag plötsligt försvinner. Min chef sa att en vikarie kan man alltid få in på kort tid, och har man tur är hon hälften så bra som du är på ditt jobb (kände mig verkligen generad, men kul att märka hur mycket man uppskattas nu när man försvinner )

Svar på tråden Stressad av semesterplanering