• bocabo

Norge

Hej hej!
    Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
    Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.

/camilla

• Svar på tråden Norge
  • bocabo

Lite överallt, där jobben finns Just nu är jag dock mamma ledig och bor en timma norr om Kristiansand. Innan dess i Beitostölen som vi ska flytta till i November igen.

Flyttade till Norge för att det var lättare att få jobb här. Har bott här sedan -04

• bocabo

Känner till Kongsberg, brukar åka igenom där ibland, spec tidigare då jag jobbat på en skidanläggning i Telemarks fylke. Jaha hur länge har du bott i Norge? Ska det bli skönt att flytta hem igen?

• bocabo

Asså, ja då kan jag förstå att du längtar hem! Bor i ett litet samhälle nu men har nära till Kristiansand som är en helt ok stad, iaf på sommaren Jag kommer från Gbg-trakten och sambon från sthlm. Är du från storstan? Vad gör du i Kongsberg, jobbar? När blir det dags för flytt?

• bocabo

Haha! det har jag oxå undrat! vad gör norrmännen på söndagar? fast är man på väg nånstans med bil är det ganska mycket trafik, antar att de är på väg hem från sina hytter kanske?
    nja har inte rest runt så mycket. men uppåt landet skulle jag rekomendera, åkte Trollstigen förra året det var en upplevelse. geiranger och ålesund är fina ställen oxå. annars vet jag inte. beror på hur mycket tid ni har?
    Det tar ju tid att köra bil i norge

• bocabo
    Välkommen Melisabet, vi är dock inte så många medlemmar. Men kul att du ska flytta till Norge! Är det pga av jobb?
  • bocabo
    LillaLindan skrev 2009-06-08 19:14:51 följande:
    Hej,bor oxå i kongsberg!Är det nån av er som fått foreldrepenning från norge før att ni arbetat här? har mailat och frågat NAV men får inget svar som känns tillførlitligt...har jobbar här i 2år så borde få pengar på norge men man vill ju vara säker :0)
    Jag får F.penning från Norge och kan lova att dom är så sega att man ångrar att man inte sökte i Sverige istället! Jag fick barn 11 Feb. och utbetalt första gången 15 Maj. De tappade bort mina papper en gång så jag fick göra om allt. Men nu så ska det funka. Begriper mig dock inte på Fedrekvoten som sambon ska ta ut i år.

Ska du ha barn och när? Om du undrar över nåt får du gärna fråga, Svarar gärna om jag kan
  • bocabo
    susilusa skrev 2009-06-08 20:52:36 följande:
    Hej,Bor oxå i Norge, Kristiansund.Om du har jobbat i ett år eller tror faktiskt det är sex månader så har du rätt till mammapeng i Norge. Gå till ditt navkontor, men kom ihåg de är låååååångsamma, så sök i tid och förvänta dig inte att det kommer när det är sagt!Bor som sagt i K-sund och trivs inte så bra tyvärr, vi flyttade hit i januari i år. Men har sagt att jag ska ge det tre år. Norrmännen är "speciella" ;) Framför allt om man som jag bor på landet, så det finns inte så mkt i matväg som jag är van med i sthlm. Idag ville jag köpa grekiskt lantbröd men det fanns inte, inte ens i pulverpåse som man kan laga själv!Ja som ni kanske märker så är jag inte så himla positiv just nu...Susanne
    Ja tänk det är ett grannland men ändå så annorulnda! Jag handlar alltid på mig ett stort lager när vi är i Sverige med saker jag vet inte går att få tag i här. Utbudet är så dåligt! T.o.m chokladen är äcklig men man har sina ups & downs, Nu trivs jag rätt bra har bott här i 5 år nu
Svar på tråden Norge