Inlägg från: Fraggelgirl |Visa alla inlägg
  • Fraggelgirl

Norge

Hej! Jag bor i Aurskog, 5 mil öster om Oslo. Har bott här sen mars 07 och har en dotter på 6mnd. Har en norsk sambo, träffades i Sverige men när han fick jobb på hans hemort så flyttade vi hit.

Roligt med en till Norge-tråd. Den andra tog slut och inte sett någon ny förrän nu. Jag får föräldrapengar från Norge och det fungerar helt perfekt. Det beror ju på varifrån man får pengarna tror jag. Jag får pengar från mitt jobb, som får pengar av staten. Var ju tvungen att lämna in papper 3mnd innan beräknad födsel och fylla i om arbetsgivaren betalar ut ersättning eller om man ska få från nav.
    Så för mig som får från jobbet har det aldrig krånglat. Och sjukskrivning fungerar mycket bättre här än hemma tycker jag. Får inte mindre pengar för att man är sjukskriven och behöver bara lämna in papper till arbetsgivaren.
    Så när jag var gravid var jag först sjukskriven en dag i veckan, sen två och de sista två veckorna blev jag heltidsjukskriven och det har inte varit några problem med pengar.

Annars så trivs jag rätt så bra här. Har nära till Sverige så vi brukar handla där och tanka bilen ca en gång per månad. Sparar en del på det. Aurskog är inte så stort, först när jag flyttade hit så ville jag till något större, kommer från en medelstor stad i Sverige, Falun. Och detta var verkligen landet. Men efter hand så njuter jag bara av att inte bo i stan. Vi har nära till Lilleström, Strömmen och Oslo med massor av köpcentran och själva storstaden förstås. Men är sällan i Oslo, mest när vi har gäster som vill dit, eller om sambon ska ha någon speciell sak till sin cykel.

Men ska inte skjuta under stolen med att jag längtar hem till Falun. Har mina vänner där och det är svårt att få nya vänner, iaf för mig. Visst så har jag vänner här, men ingen man kan gå till och bara prata en massa skit. Eller bara vara! Villkoret att flytta hit var att när våra barn börjar skola så flyttar vi till Sverige. Så det är väl ca 5år kvar här, sen så flyttar vi (jag) hem igen. Hoppas bara att det finns jobb tills dess.

• Fraggelgirl

Jag har tagit ut 80% lön, för att få längre tid hemma med Ida. Man förlorar lite pengar på det, men mest om man tjänar väldigt mycket har jag hört med. Ett tips som jag fick före var att ta ut 100% och spara pengar så är man hemma ett år ändå. Men så gjorde inte vi ändå, men ska räkna på det till nästa gång. Han inte göra det till denna gång, när vi fick veta att vi skulle söka innan 3mnd innan och då var det en vecka kvar till denna fristen.

Chokladen är den samma nästan. Freja och Marabou är samma företag. Marbabou är uppköpt av Freja. Lika förpackningar. Men har testat de olika och de smakar inte detsamma. Tycker den svenska är godare, smakar mera choklad av den tycker jag. Medan min kompis gillar den norska mer. Tycker den norska är fluffigare. Haha... ja, har rett ut detta med chokladen, vi var 2 norskar och 2 svenskar. Inte konstigt att vi gillade våran egen choklad bäst. Förutom min tredje kompis då, men hon var inte med i testet.

• Fraggelgirl

Chantelle ska vill en kompis till mig döpa sin blivande dotter. Min Ida heter Ida Othilia. Men säger bara Ida.

• Fraggelgirl

Ja, NAV är nog bättre än FK, i alla fall vad FK har blivit. Hade jag bott i Sverige när jag var gravid hade jag nog inte fått blivit sjukskriven och/eller fått pengar för det.
    Här tar de hand om dem som är gravida känns det som. Tillrättalägger arbetet om det behövs. Och lyssnar på vad läkaren säger.
    Jag arbetar på dagis 0-3 år, eller barnehage som det heter här. Det var mycket påklädning och bärning. Jag bar inte så mycket, men ibland var man tvungen. Jobbade 7,5 timme och så pendlade jag 1-1½timme var väg varje dag. Så det enda jag gjorde hemma var att sova.
    Barnehagejobb är tungt speciellt så unga, och så tyckte läkaren att jag skulle ha lite bättre liv än att bara jobba och sova. Han ju inte göra någonting annat hemma och helgerna så slappade man mest.

Tror knappast att jag hade fått pengar för att vara hemma för att det är för tungt arbete, och ännu mindre för att ta hand om mig själv.

Nackdelen tycker jag är att man inte kan påverka föräldradagarna lite mer som man kan göra hemma i Sverige. Och kontantstötten är verkligen för liten för att kunna leva på det. Då gäller det att en av parterna tjänar jättebra med pengar. Eller att man har många barn under 3år.

Ang Saffran är det ju himla dyrt med det. Ett paket kostar nästan dubbelt så mycket än i Sverige och är dessutom bara hälften i. Så köp med dig hem när du är i Sverige.

• Fraggelgirl

Vi kör med Libero blöjor. Nr 2 var mycket mycket billigare här i Norgem medans nr 3 är billigare i Sverige. I alla fall innåt landet. Gränshandeln, Maxi Mat är dyrare, men när jag kollat i Falun är det billigare där. Har inte tänkt på om/att bindor och schampoo är billigare, men ska nu undersöka det. Köper det oftast i Sverige. Men om det är billigare här ska jag handla det här härdanefter.

Othilia är inte så vanligt. Ett gammalt namn både här och i Sverige. Tog det efter min morfar som hette Otto i mellannamn. En underbar man som dog i jan 08, och hade sin födelsedag i december. Min dotter skulle också få sin födelsedag i december, hoppades på att få henne samma dag som han skulle fyllt år, men det ville hon inte. Jag ville gärna uppkalla mitt barn efter honom och Othilia är så fint tycker jag.

Många här som vill säga Othilie, är så vanligt med e på slutet, på allting. Haha...minns i början när min sambo frågade mig om jag visste vad ditt och datt hette på norska så sa jag oftast samma namn som på svenska men med ett e på slutet eller e inne i istället. Oftast blev det ju fel, men det var några tillfällen det blev rätt. Haha...

Vet att min sambo alltid skröt om att bröd var så billigt i Norge, men det är det ju inte om man inte köper kneip. Och det goda brödet är ju minst lika dyrt som det goda brödet i Sverige.

• Fraggelgirl

JJ 75 skrev 2009-06-16 15:16:02 följande:

Hej, tänkte fråga er på plats om det finns ngt liknande svenska "öppna förskolan" och isåfall - hur hittar vi närmaste öf? Är ett par veckor i Trondheim där mannen jobbar, men bor normalt i Sverige, barnen 2 år respektive 4 månader, framför allt tvååringen skulle behöva träffa andra i samma ålder, tips?
    Kan bara svara för hur det är där jag bor, och här har vi babysång, och då var det lite lek i samband som är öppen för alla. Det är på ett dagis. Men kolla med helsestasjon, de bör veta var saker och ting finns och när. Trondheim är ju lite större än där jag bor så det finns säkert mer liknande öf.

www.trondheim.kommune.no/helsestasjoner/
  • Fraggelgirl

Sökte på kvasir.no på open barnehage och fann detta:
    www.trondheim.kommune.no/content.ap

Åpne barnehager
    fly 1

Åpen barnehage er et leke- og samværtilbud for barn i alderen 0-6 år i følge med en omsorgsperson. Det er ingen påmelding, og de om ønsker å bruke tilbudet benytter seg av det når de selv måtte ønske, innenfor åpningstiden.

Tilbudet er i utgangspunktet gratis, men noen få private tar betaling for tjenesten.

Åpen barnehage gir en fin mulighet til å bli kjent med andre barn og voksne i nærmiljøet gjennom lek og aktiviteter. Her kan man også få støtte og veiledning i oppdragerrollen ved å dele erfaringer med andre foresatte eller barnehagens personale.

Det er åpne barnehager i alle bydeler, ta kontakt med barnehagen for nærmere informasjon om åpningstider.

• Fraggelgirl
    MaryLi skrev 2009-06-16 20:04:29 följande:
    Hej! Roligt med en Norgetråd! Vi flyttade hit, till Bergen, för lite mer än 2.5 år sedan och trivs utmärkt. Som det ser ut nu har vi absolut inga planer på att flytta hem till Sverige inom en snar framtid. Har köpt lägenhet som vi renoverar. Yanot Just det där med saffran har vi också letat efter... På Kiwi fattade dem inte alls vad det var vi var ute efter. Men i de butiker där det finns, Coop och Meny har iaf vi köpt det på, där finns det ute bland kryddorna, inte i kassan. På Meny, där vi köpte för kanske en månad sedan, fanns det i en liten kapsel som låg i en vanlig kryddburk. Och vi som letade efter en liten påse!
    Ja, letade också fördärvat efter saffran. Gick till kassan och bad att få köpa, då de säger att det finns vid kryddorna, går dit och letar efter påsar, men inte. Fick fråga en gång till, en som jobbade i butiken och hon hjälpte mig finna. Gissa om man kände sig dum när hon gick rakt fram och tog fram en vanlig kryddglasburk. Och så är det bara 0,25g i inte 0,5 som det är i Sverige.
  • Fraggelgirl

Möbler är som oftast billigare i Norge faktiskt. Ikea är ju en billighetsvaruhus i Sverige, alla har råd med Ikea liksom. Men här i Norge så är det inte så himla mycket billigare med Ikea. Visst vissa saker så, men i det stora hela så är det inte så stor skillnad. Trodde att möbler skulle vara dyrare här, men det är det som sagt inte.
    Vitvaror är heller inte så mycket billigare i Sverige, om de ens är det. Ska ni köpa nytt så kolla priser. Dumt att köpa dyrare, eller till samma pris i Sverige och sen behöva tulla in det om det finns lika här. Skillnad om man vill ha något speciellt som inte finns här i landet.

Att frakta in nytt behöver man tulla in, men om du flyttar med dig gamla/använda saker så kostar det inget. När vi flyttade hit så behövde vi inte tulla in våra möbler och saker utan bara bilen. Men det blev sådan omväg att åka genom en tull när vi flyttade hit, så vi tullade in bilen veckan efter.

• Fraggelgirl

Sålde våran i Sverige och köpte en i Norge. Inte alls värt att registrera om som MaryLi skrev, om det inte är en sprillans ny bil förståss. Och jag vet inte hur de kollar, men åker man dit så blir det DYRT. Inte värt det.
    Man får ha sin svenska bil, eller utländska då, i 6mnd. Men är man skriven i Norge så får man bara ha det i två veckor. Vi fick inte ha det längre än så, men om man är skriven i Sverige och jobbar i Norge så får man alltså ha det i 6mnd.

• Fraggelgirl
    bocabo skrev 2009-06-19 10:59:45 följande:
    Glad Midsommar på er alla! Ska ni fira på något svenskt vis idag? Jag ska strax åka och handla, tänkte bara laga lite granna god mat. Annars sker det nog inte så mycket mer. Ang bil så känns det vansinnigt om man skulle omregga den, om det nu kostar 100 000.- Det är ju mer än vad vår bil kostade, har heller ingen lust att byta då vi är väldigt nöjda med den vi har och har bara haft den 1.5 år. Om dom skulle komma på en så kommer vi nog skriva över den på någon av våra föräldrar. Men det är bara att hålla tummarna att inget sker Och ja ang. möbler osv. är det ju lätt att man antar att det är billigare i Sverige, man tror lätt att allt är billigare där. Man kan låta sig luras! Nu har vi bestämt att det vi behöver köpa nytt handlar vi i Norge. men jag antar att vi haft tur med vår lght då vitvarorna ingår. Vet oxå annars att det oftast inte gör det.
    Man får inte köra en utländsk registerad bil, därav kan ni inte skriva över bilen på någon i sverige och köra vidare här. Surt! Tänkte så jag med, men nope. Norges bilregler är hårda. Vi hörde oss för med Volvo här i Norge om de böt in våran svenska volvo. Svaret var att de kunde köpa den för 55000 om vi reg in den för 65000 först. ??? säkert.

Vi har nyss kommit hem från Sverigeresa. Varit i Falun/Dalarna och firat midsommar. Var aldrig till någon majstångsdans, var för ostadigt väder och för trevligt där vi var och åt mat med släktingar. Och idag har vi varit på dop. En kompis dotter döptes utomhus. Himla vackert var det.
  • Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:38:03 följande:
    Hejsan hej! Jag bor inte i norge men är så nyficken på hur föräldararlediget, ersättning, priser på barn saker är där? Någon som kanske vill svara? ska dit på sem i sommar....
    Vad är det du vill veta mera exakt?
    Blöjor är ungefär detsamma, vissa storlekar väldigt billigt här, andra lika och några lite dyrare.

Vad är det du vill veta om föräldraledighet och ersättning? Mera exakt alltså!
  • Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:43:29 följande:
    Hur många dagar får men och vad är ersättningen? är det ungefär som här eller stora skillnader?
    I stort så får man välja mellan 46 eller 56 veckor. 3 veckor innan beräknad födsel och 6 veckor efter födsel är fastsatta till mamman. 10 veckor är pappans oavsett vald längd. (Gäller från 1 juli 2009, innan var det 44v eller 56v och 6v pappaveckor).
    Väljer man 46 veckor får man 100% av lönen, väljer man 56 veckor får man 80% av lönen som ersättning. Totalt sett får man mer ersättning om man väljer 100% än 80%.

Du kan läsa mer på www.nav.no/page

Man kan välja att jobba halvtid och vara ledig halvtid med, men det måste man bestämma innan man går ut i ledighet har jag förstått. Man fyller in papper på hur man vill ha det och skickar in senast 3mnd innan bf. Man kan ju skicka in senare, men för att vara garanterad pengar när man går ut i permision som det heter här så är det tre mnd före. Bor man som vi gör på en mindre ort kan man nog lämna in senare. De sa åt oss att det räckte med 2mnd innan.

Hoppas det var svar nog på din fråga. Kan tyvärr inte jämföra med Sverige då jag inte varit mamma ledig där. Vet på ett ungefär men inte exakt.
  • Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:43:29 följande:
    Hur många dagar får men och vad är ersättningen? är det ungefär som här eller stora skillnader?
    Kan tillägga att man måste ha jobbat 6 av de senaste 8månaderna för att få ersättning, och uppfyller man inte de kraven så kan man ha rätt till engångsbetalning som var ca 35000 2007. Men hur de kraven ser ut vet jag inte, måste väl vara skriven i Norge och bott ett antal månader eller jag vet inte. Vet bara att min kompis fick det, hon flyttade hit i januari och fick barn i maj. Och när hon inte jobbat, varken i sverige eller norge fick hon en engångssumma.

Får man fråga varför du vill veta detta? Funderar ni på att flytta hit?
  • Fraggelgirl

Det är för varmt. Speciellt åt våra små. Ida som är varm av sig ändå svettas även om hon bara har blöja på sig. 18grader i skuggan och 27 grader inne (på skuggsidan på morgonen), och klockan var då 06.45. DET är för mycket. Men idag är det lite molnigare, men varmare iofs, men det känns inte lika illa när solen är bakom moln.

• Fraggelgirl

Ja, det regnar i Sverige med. Är nere i Göteborg nu och här har det regnat som bara den idag, och så varje kväll tidigare i veckan. Lyckligtvis har det varit uppehåll på dagarna.
    På lördag åker vi vidare upp till Dalarna, och där är det visst vattenkaos. Få se om vi kommer fram, men det borde ju gett med sig till dess.

Kom och tänka på det här med gröt och välling i torsdags förra veckan, när jag skulle handla. Norge är ju gröt land, och sverige ett vällingland. Letade efter naturell gröt för 6mnd men inte fanns det inte. Först kollade jag bara på förpackningen, och tog först ett som var exakt likt ett grötpaket jag köpt i Norge, men sen som tur var läste jag på förpackningen och så stod det God Natt Välling. Så det var bara att köpa smaksatt. Vill hellre ha gröt än välling. Så på så sätt är det bra att man bor i Norge.

Svar på tråden Norge