• MaryLi

Norge

Hej!

Roligt med en Norgetråd!

Vi flyttade hit, till Bergen, för lite mer än 2.5 år sedan och trivs utmärkt. Som det ser ut nu har vi absolut inga planer på att flytta hem till Sverige inom en snar framtid. Har köpt lägenhet som vi renoverar.

Yanot
    Just det där med saffran har vi också letat efter... På Kiwi fattade dem inte alls vad det var vi var ute efter. Men i de butiker där det finns, Coop och Meny har iaf vi köpt det på, där finns det ute bland kryddorna, inte i kassan. På Meny, där vi köpte för kanske en månad sedan, fanns det i en liten kapsel som låg i en vanlig kryddburk. Och vi som letade efter en liten påse!

• MaryLi

Jag vet! Lite knepigt här i Norge ibland.

• MaryLi

Ja det där var svar på det där med mängden saffran...som Freggelgirl skrev...

• MaryLi

Och så kan jag ju uppenbarligen inte stava till Fraggelgirl. Borde kanske läsa igenom innan jag klickar "posta"...

• MaryLi

bocabo

Har tyvärr ingen aning om sånt. Men inne på Tollvesenet, www.toll.no, borde det ju gå att hitta information.

Frågan är ju bara om det är värt det...

• MaryLi

bocabo

Det är faktiskt inte dyrare på Ikea i Norge jämfört med Sverige. Gå in på både ikea.no och ikea.se och räkna om norska priset efter valutakursen. Vi har gjort det och märkt att det i många fall faktiskt har varit billigare att köpa här i Norge.

Exempelvis så ska vi nu köpa en garderob till vår hall. Stomme och dörr skulle kosta 925 norska, i Sverige 1135 svenska. Omräkning ger 925 norska = 1086 svenska efter dagens valutakurs.

Har lärt mig att man inte ska anta att det är billigare i Sverige, för det finns undantag...som bekräftar regeln...

• MaryLi

Fraggelgirl...
    ...har helt rätt när det gäller vitvaror. Kolla priset! Ofta kan man hitta billigare här, kanske för att det säljs mer? Eftersom det inte ingår i bostäder, som det gör i Sverige, gissar jag att det är mer ruljans på sådana varor. Man tänker att man unnar sig nytt när man ändå ska flytta, och så skrotas det äldre. En tanke bara...

• MaryLi

Svårt att säga hur dem kollar upp det. Om de bryr sig mycket i det, eller tar dem de kommer på av en slump liksom. Ser ju en massa polskreggade bilar här i Bergen och jag gissar på att alla inte är helt laglydiga och endast har dem under tillåten period.

Men jag skulle inte omregistrera. Det är dyrt, för man får betala en massa i tull och avgifter. När vi kollade på det skulle vi behöva betala typ 100'000 kr allt som allt. Det blir ju dyrare ju större bil och ju större motor du har, men det var helt enkelt inte värt det. Så vi kröp till korset och köpte bil här i Norge. Dyrt! Men har man behovet så...

• MaryLi

Glad Midsommar på er!

Vi ska fira lite ikväll, med vänner på middagsbesök, han svensk hon norsk. Blir nog ganska så stilla, men svensk till och svensk nubbe finns det...

• MaryLi

svensk sill finns... Måste lära mig att läsa igenom innan jag postar...

• MaryLi

Verkar vara många svenskar uppe i Trondheim. Och på Östlandet. Känner mig lite ensam här på Västlandet...

• MaryLi
    Kattis1984 skrev 2009-06-23 10:52:41 följande:
    har faktiskt inte stött på så många svensker her i trondeim...
    Nä...dem bor kanske mest runt Oslo...
  • MaryLi

Hej Hej!

Hoppas ni alla har haft en fin helg. Vi har haft besök från Sverige, i värmen. Härligt väder...man ska väl inte våga sig på att säga att det kanske var lite för varmt?

Lenizen
    Jag bor i Bergen! Sedan ungefär 2.5 år tillbaka.

• MaryLi

Ja, nog är det varmt alltid. Blir till att åka ut och lägga sig vid havet i helgen, om detta håller i sig.

• MaryLi

Här verkar vädret gå mot det bättre. Det har iaf slutat regnat. Men å andra sidan - det kan ju börja igen... Men det är inte så varmt längre, och så blåser det lite.

bocabo
    Hoppas ni får det bra i Sverige!

• MaryLi

Hejsan tjejer!

Hur står det till med alla? Är det semester som gäller?

• MaryLi

bocabo
    Skoj att ni hade det fint i Sverige!
    Tråkigt med vagnen. Skulle varit smått irriterad jag. Hoppas det går att fixa iaf.

Önskar mig verkligen lite fint väder nu. Vill ha lite sol och värme, efter en halv evighet av regn. Blommorna på balkongen drunknar snart! Kan säga att Bergen för tillfället verkligen lever upp till namnet som "regnhuvudstad". *suck*

Svar på tråden Norge