• bocabo

Norge

Så hyggeligt att så många skriver här! Nu blir jag glad Jag bor just nu på Sörlandet, nära till Kristiansand och trivs super bra! Vi jobbar dock säsong sambon och jag vilket har inneburit att vi har flyttat mycket, Men nu så har vi slagit till och köpt en lägenhet som ligger i Beitostölen. Känns mycket skönare nu när vi har fått barn.

Fraggelgirl: Min dotter heter oxå Ida eller Ida-Chantelle men det blir mest att vi säger Ida, Kul!
    Vi kommer båda från Sverige, och kommer säkerligen bo kvar i Norge en lång tid framöver som det känns nu. Jag menade inte att låta negativ om Norge tidigare. Tycker jättemycket om detta land.
    Men vissa saker är inte densamma,
    Och choklade smakar bättre i Sverige, tycker iaf jag som är ett choklad freak.

Jag har oxå FP med 80% känns helt ok, får betalt tom 2/2 -10 men hade tänkt att vara hemma tom sista april, sen tar sambon över.

Men återigen kul med nya folk! Skriv mer

• bocabo

Ord blind skrev 2009-06-14 23:14:03 följande:

Norge är så mycket snabbare än Sverige när det gäller NAV/FK!(Bara en parantes... All information om föräldrarpeng finns lättöverskådlig på NAVs hemsida.) Från en som SAKNAR Norge då norrmänn är så mycket galdare och positivare än svenskar :) Hade gärna flyttat tillbaka men min man vill inte det :(
    Hihi! Glada och positiva, kan inte Gillar norrmännen oxå. Fast de ska alltid försöka impa med att "försöka" prata svenska, och endel tror att man känner alla i sveriges befolkning för de har varit i Göteborg och träffat en Sven Andersson där. Känner du honom? Haha

Nån annan som känner igen sig? Ja ang mörk choklad så är det nog bland bakartiklarna där finns vit och mörk choklad med olika procenthalter.

Och det jag tycker är bra är blöjdealen olika affärer har, handlar nästan alltid på Kiwi. Men såg häromdan att Bunnpris har samma deal som Kiwi fast med Pampers.

Ni som får FP från Norge, har ni koll på det med Fedrekvoten? Baseras den på nuvarande jobb, och kan man få allt i en klumpsumma om man vill ta ut veckor/dagar lite här och där? Var på Nav och frågade men ingen som jobbar där kunde det.
  • bocabo
    Fraggelgirl skrev 2009-06-14 10:54:27 följande:
    Chantelle ska vill en kompis till mig döpa sin blivande dotter. Min Ida heter Ida Othilia. Men säger bara Ida.
    Fina namn Othilia kan inte vara så vanligt heller?
  • bocabo
    Jaz1 skrev 2009-06-15 11:51:02 följande:
    Kul med en Norgetråd! Jag bor visserligen i Stockholm än så länge, men min sambo är norrman och vi planerar att flytta till Trondheimsområdet nästa sommar. Jag är föräldraledig nu och minsta barnen, tvillingar, kommer nog att börja på barnehage när vi flyttat dit så jag kommer inte att vara föräldraledig i Norge. Har varit mycket i Norge, både jobbat och på besök hos norska släktingar, och känner verkligen igen det där med matproblematiken! Märkligt att det kan vara så stor skillnad på utbudet.Jag kommer nog inte vara så aktiv och skriva här eftersom jag inte är Norgebo ännu, men följer gärna era diskussioner!
    Du får gärna skriva ändå ! om du undrar över något tex. Du är så välkommen så
  • bocabo

Ja precis strl 1 och 2 på blöjor var ju hur billigt som helst! Det har blivit att vi köpt stora ekonomi pack när vi varit i sverige. Men annars tycker jag det är densamma priser, iaf i de affärerna jag handlat i Sverige.
    Har blivit endel körning dit, och kommer bli fler, då vi köpt en lägenhet och kommer frakta över en del möbler till Norge.

Är det någon som vet hur mycket värde man får ta in om man köper nya tex möbler, vitvaror osv. Kan tänka mig att de gärna vill ha tull på det.

Ang. öppna förskolan så har jag med funderat på det, jag skulle oxå rekommendera att kontakta helsestasjonen (BVC), de kan säkert hjälpa till.

Hihi tänk att det kan vara så struligt med Saffran! Hade inte heller letat efter en burk.

Välkomna alla nya!

• bocabo

Jo precis. det kanske lönar sig att handla på tex Ikea i norge ist? men tack för länken!

• bocabo
    Ok! tack för hjälpen, har ingen koll på sånt alls då vi alltid hyrt möblerat. Ja vi har hittat endel snygga möbler som inte varit på IKEA här i Norge som inte har verkat så tokiga priser. Kan ju vara att vi fraktar över några möbler vi redan har till att börja med.

Har ni fortfarande svensk registrerade bilar? Står på tullens hemsida att man måste omregistrera den om man har för avsikt att bo här mer än 2 år. Har jag ingen lust med att göra alls, bilar och allt sånt är ju mycket billigare i sverige.
    Men hur kollar dom upp sånt? Gör dom det? Att man har en svensk bil? Vi har ju varit skrivna i Norge av och till i 5 år.
  • bocabo

Glad Midsommar på er alla! Ska ni fira på något svenskt vis idag?
    Jag ska strax åka och handla, tänkte bara laga lite granna god mat.
    Annars sker det nog inte så mycket mer.

Ang bil så känns det vansinnigt om man skulle omregga den, om det nu kostar 100 000.- Det är ju mer än vad vår bil kostade, har heller ingen lust att byta då vi är väldigt nöjda med den vi har och har bara haft den 1.5 år.

Om dom skulle komma på en så kommer vi nog skriva över den på någon av våra föräldrar. Men det är bara att hålla tummarna att inget sker

Och ja ang. möbler osv. är det ju lätt att man antar att det är billigare i Sverige, man tror lätt att allt är billigare där. Man kan låta sig luras! Nu har vi bestämt att det vi behöver köpa nytt handlar vi i Norge. men jag antar att vi haft tur med vår lght då vitvarorna ingår. Vet oxå annars att det oftast inte gör det.

• bocabo
    MaryLi skrev 2009-06-19 13:15:32 följande:
    svensk sill finns... Måste lära mig att läsa igenom innan jag postar...
    ja jag köpte en jättegod sill, inte för att jag är så väldigt glad i sill,
    hittade tom gravad lax, då blev jag glad!
  • bocabo
    Fraggelgirl skrev 2009-06-21 22:16:53 följande:
    Man får inte köra en utländsk registerad bil, därav kan ni inte skriva över bilen på någon i sverige och köra vidare här. Surt! Tänkte så jag med, men nope. Norges bilregler är hårda. Vi hörde oss för med Volvo här i Norge om de böt in våran svenska volvo. Svaret var att de kunde köpa den för 55000 om vi reg in den för 65000 först. ??? säkert. Vi har nyss kommit hem från Sverigeresa. Varit i Falun/Dalarna och firat midsommar. Var aldrig till någon majstångsdans, var för ostadigt väder och för trevligt där vi var och åt mat med släktingar. Och idag har vi varit på dop. En kompis dotter döptes utomhus. Himla vackert var det.
    Så surt! Ja dom vet verkligen hur dom ska göra det dyrt för en. Ja vi får se hur det blir, tänker inte ta tag i det än ändå. Har inga planer på att vara ärlig mot norska myndigheter. Undra om det är omvänt för dom som vill flytta till svergie, att man måste omregga den till svensk om man har en utländsk bil? Tänk om man ska flytta tillbaka, då blir det dyrt igen isf

Mysigt med svensk midsommar. Vi hade oxå kansigt väder, regn och kallt och sen sol och varmt, höll på så hela dagen! Men idag är det fint väder. hoppas det är sommaren som är på väg!
  • bocabo

det ä
    JJ 75 skrev 2009-06-24 09:36:58 följande:

Hej och tack för svar, har surfat runt avssende stjördal kommun här utanför trondheim där vi är, men inga öppna förskolor som jag ser Gissar å andra sidan att det är mycket semesterstängt snart i alla fall, så nya tag i höst om vi är här då...Annars gjorde vi en intressant upptäckt igår, välling finns bara i svergie , hade med oss ett paket som nu är slut, ohc oanande gick vi in på rema och letade och letade fullkornsvälling - nemas... Får hitskickat på fredag, men till dess - vad ger ni andra era tvååringar på kvällen?
    det är gröt som gäller i norge
  • bocabo

Många i tråden som bor i Trondheims området har dock aldrig varit där men det verkar vara en trevlig stad.

Har nu fått hem min IKEA katalog och måste säga att det fanns mycket snyggt i den, så nu har vi bestämt oss för att handla det på IKEA i Oslo.

Och läste med att Fedrekvoten har ökat till 10 veckor, känns skönt att veta till nästa gång. Kan ni tänka att bara för några år sedan var det bara 4 veckor, det är ju ingetning.. Hoppas dom fortsätter utöka den. Hoppas även på att Pappan kan få rätt till betald ledighet vi förlossning oxå. Får man bara om man jobbar inom kommunen och statligt, eller om företaget bestämt att man ska få det.

Hoppas ni har det skönt i sommarvärmen, jag njuter en massa

• bocabo

Idag måste ha varit den varmaste dagen och min Ida är mer svårsövd än någonsin. Vet inte vad jag ska göra, just nu ligger hon i vagnen men vrider och vänder på sig i sömnen. I sängen ville hon inte sova. Suck Hoppas det blir bättre snart!

• bocabo
    SweetSugarKiss skrev 2009-07-04 09:58:36 följande:
    oj jag har hört att ensamstående ska få typ 18.000 i månaden jue:S hum..barnets pappas kompis hon e ensamstående o hon har inte jobbat sen innan hon får ca 18 tusen......får kolla upp det dära..
    Tycker 18.000 låter väldigt mycket. Men vad vet jag, kanske har fel!

Ja man måste ha arbetat minst 6 av de 10 sista månaderna. Och då kan du nog föra över tid från sverige. Om du jobbat där-

Om inte så får du en engångs utbetalning som Ihanna skrev

Så här står det om ensamstående på Nav:

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Men kan ju vara så att det går att flytta över försäkrings kassan från Sverige?

Tycker du borde ringa dom. Det går fortare än att gå dit och prata med dom.

Spelar ingen roll i vilken stad jag har gått till så är personen inom ärendet aldrig där, eller så kan dom inte...

Lycka till!

• bocabo

Hallå på er! Nu verkar det som värmeböljan är över här på Sörlandet. För ett tag iaf. Nu har det regnat och åskat konstant i sen i söndags. Nu är det konstigt nog uppehåll. Men jag antar att det var behövligt. Har ju varit väldigt stor brandfara.
    Har precis haft besök från sverige som reste hem idag.
    Och nästa vecka åker vi till svärföräldrarna i Sthlm, ska bli så roligt!

Hoppas ni andra har det bra.

• bocabo

Tack så mycket! Det tror jag att vi kommer att få får hoppas vi får lite sol oxå!

Haha, så lustigt det där med gröt o välling.

Vår Ida kommer oxå att bli ett gröt barn. Ska tänka på det när vi ska göra turer till sverige i höst- Har inte börjat med mat än, men i slutet av denna månaden så blir det lite smakportioner.

När brukar man ge välling, vid vilken ålder? Har noll koll

• bocabo

Jag håller med, dött här, men så är det nog i de flesta trådar.

Nu är man hemma igen. Gick hur bra som helst att resa med Ida. Vi flög från Kristiansand till Oslo, sen Oslo-Sthlm. Fick dock vänta 5 h bägge vägar på Gardemoen, men tiden gick ganska fort ändå.

Tur med vädret har vi oxå haft. Farmor och Farfar tyckte det var såå roligt att träffa Ida, dom har inte sett henne sen hon var 1 vecka gammal, nu är hon 5 månader.
    Hon hade nog vuxit endel

Men nu när vi landade i K.sand så hade dom inte varit så varsamma med vagnen vi checkat in, så den är numera kaputt. Hjulen är helt skeva. Vet inte om det går att fixa. Jag hoppas det. Ledsen är man!
    Och Norwegian vi flög med, ansvarar inte för vagnar, det får man skriva under på när man checkar in den. Hade jag vetat det INNAN vi kom till flygplatsen kanske man hade tänkt om. Men vad gör man när man står där med all packning. Man måste ta med den.

Sorry var bara tvungen att klaga lite.

Hoppas ni andra har det bra!

• bocabo

Ja man kan verkligen undra vart sommaren har tagit vägen? Tycker det är tråkigt att man måste pälsa på sig mitt i sommaren!

Men idag har vi iaf sol. hoppas hoppas på uppehåll!

Ja det är tråkigt med vagnen. Ska försöka fixa hjulen snarast då de verkar vara det som är trasigt. Får gå runt med selen så länge.

Hihi tror inte det enbart är Bergen som är regnhuvudstad längre

Svar på tråden Norge