• Miltons Mamma

    min kille vill adoptera min son

    Hej!
    Det är så att jag har en son på 2 år. Han har ingen biologisk pappa på pappret (ej fastställt och faderskapsutredningen e nedlagd)
    Under sina 2 år (+ graviditet) har han haft en pappa (min kille) Som älskar honom över allt annat.
    Min kille vill nu adoptera honom. Vi är inte gifta och inte sambos.
    Då jag för tillfället har försörjningsstöd och min kille inte skulle ha råd att försörja oss tre på sin lön kan vi inte giffta oss eller bli sambos.

    Jag har nu fått cancer och kämpar med det så gott det går...och vi vill så gärna att han ska få adopera min son..

    Vart ska vi vända oss och kan man få igenom en adoption fastän man inte e gifta?

  • Svar på tråden min kille vill adoptera min son
  • Slöjan

    Man måste tyvärr vara gifta......

    Ni ska vända er till tingsrätten när ni är gifta för att starta en adoptionsutredning via familjerätten...

    Lycka till!!

  • linjes

    Gifta er kan ni väl göra borgligt det kostar gratis...

    Adopterar han din son fast ni inte är gifta så adopterar han bort barnet från dig dvs du har inga laglig rätt till honom längre

    Min man har adopterat min dotter så du får gärna inboxa mig om du har några frågor

  • Miltons Mamma

    Tack för svaret. då förstår jag varför man måste vara gifta iaf. Vi ska försöka ordna detta på nåt sätt så allt löser sig.

    Tack för svaren!

  • MammaBarnFamilj

    Ta kontakt med familjerätten och hör med de hur ni kan lösa detta. Lycka till med allt!

  • Zinzie

    Oj, vilken tung situation du har... Men verkar onekligen vara en kanonkille!

    Spontant reagerar jag på att du har försörjningsstöd och cancer samtidigt. Är det verkligen rätt? Nu vet jag inte hur gammal du är, men om du är under 29 borde du väl ha aktivitetsersättning från försäkringskassan istället? Den går ju att kombinera med äktenskap och samboende, vilket försörjningsstödet inte går.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/byte_sjukp_till_sa/aktivitetsers/

    Lycka till!

  • Miltons Mamma
    Zinzie skrev 2009-05-09 12:06:45 följande:
    Oj, vilken tung situation du har... Men verkar onekligen vara en kanonkille!Spontant reagerar jag på att du har försörjningsstöd och cancer samtidigt. Är det verkligen rätt? Nu vet jag inte hur gammal du är, men om du är under 29 borde du väl ha aktivitetsersättning från försäkringskassan istället? Den går ju att kombinera med äktenskap och samboende, vilket försörjningsstödet inte går.www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/byte.../Lycka till!
    Tack för den informationen. Det har jag ite fått veta. Blev arbetslös för 3 månader sen..kan inte få akassa så det blev soc...men ska kolla upp det du skrev.
    :)
  • linjes

    Miltons Mamma skrev 2009-05-09 13:08:02 följande:


    Tack för den informationen. Det har jag ite fått veta. Blev arbetslös för 3 månader sen..kan inte få akassa så det blev soc...men ska kolla upp det du skrev. :)
    Fast får man inte akassa kan man väl inte få aktivitetsstöd,det får man ju när akassedagarna är helt slut
  • Zinzie
    linjes skrev 2009-05-09 13:20:45 följande:
    Miltons Mamma skrev 2009-05-09 13:08:02 följande: Fast får man inte akassa kan man väl inte få aktivitetsstöd,det får man ju när akassedagarna är helt slut
    Uhm, va? Hon får inte akassa och aktivitetsstöd har ingenting med akassedagar att göra.

    "Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. "
  • linjes
    Zinzie skrev 2009-05-09 13:58:50 följande:
    Uhm, va? Hon får inte akassa och aktivitetsstöd har ingenting med akassedagar att göra. "Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. "
    Då tänker vi nog inte på samma sak...
    www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssok/aktivitetsstod/
Svar på tråden min kille vill adoptera min son