• Anonym

När upptäcks Downs syndrom?

Det finns ju iof sig en form av down syndrom som är svårare att upptäcka. Tyvärr vet jag inte dess benämning, förutom att ordet mosaik finns med.

• Anonym

Det finns ju iof sig en form av down syndrom som är svårare att upptäcka. Tyvärr vet jag inte dess benämning, förutom att ordet mosaik finns med.

• Anonym

Googla på orden mosaik down syndrom. Men, utan att ha sett ditt barn så tror jag att man hade reagerat på förlossningen eller åtminstonde på bvc om det fanns någon som helst misstanke.

Min dotter hade jättesneda ögon när hon föddes och de första månderna. Vi kallade henne lilla kinesen. Nu har de blivit betydligt rundare (hon är ett).

• Anonym
    liag skrev 2009-05-08 22:19:58 följande:
    Hämtat från www.fub.se Så fastställs diagnosen Downs syndrom När man misstänker att det nyfödda barnet har Downs syndrom, använder man Halls kriterier. Det är en lista med de 20 vanligaste kännetecknen. Finner man endast fyra kriterier eller färre hos barnet, är det aldrig fråga om Downs syndrom. Har barnet mellan fem och elva kvarstår misstanken och kromosomanalys görs. Finner man 12 eller fler kriterier är diagnosen säker. För att vara helt säker på diagnosen och vilken form av kromosomavvikelse barnet har, tas blodprov och en cellodling görs. Här hittar du Halls kriterier: fub.se/fakta/hallskriterier/
    Tänkte bara säga det att d behöver inte finna minst 5 kriterier för att misstänka denna sjukdom...
    min dotter hr 3 st v kriterierna och dom misstänkte det och tog blodprov vilket visade att hon hade det
Svar på tråden När upptäcks Downs syndrom?