• liag

När upptäcks Downs syndrom?

Hämtat från www.fub.se

Så fastställs diagnosen Downs syndrom

När man misstänker att det nyfödda barnet har Downs syndrom, använder man Halls kriterier. Det är en lista med de 20 vanligaste kännetecknen. Finner man endast fyra kriterier eller färre hos barnet, är det aldrig fråga om Downs syndrom. Har barnet mellan fem och elva kvarstår misstanken och kromosomanalys görs. Finner man 12 eller fler kriterier är diagnosen säker.
    För att vara helt säker på diagnosen och vilken form av kromosomavvikelse barnet har, tas blodprov och en cellodling görs.

Här hittar du Halls kriterier:
    fub.se/fakta/hallskriterier/

• liag

Anonym (Milla) skrev 2009-05-09 22:03:32 följande:

Min lilla tjej får väldigt sneda ögon när hon skrattar, och hennes runda kinder trycker ihop ögonen ännu mer känns det som... Måste ringa till BVC på måndag och se vad dem säger, kan inte sluta oroa mig Men borde ingen reagerat tidigare om det är något? Borde väl inte bara synas på henne när hon skrattar utan även annars också??
    Har hon några mer saker en sneda ögon?
    Uppåtnäsa är ingen som är vanligt hos barn med DS utan de kan har platt liten näsa.
    Många DS barn har små händer och korta fingrar och är också ganska överrörliga i lederna och ligger ofta i spagat.
    Men kolla Halls kriterier som du har fått av mig och också fått av en annan här i tråden också och läs reglerna om dem först.
Svar på tråden När upptäcks Downs syndrom?